کارشناس ارشد مدیریت توان‌بخشی گفت:مربیان مهدکودک آرایشگرها و فروشنده‌ها باید اطلاعات بیشتری از کودکان طیف اوتیسم داشته باشند و بدانند چه رفتارهایی را در هنگام مواجهه، اضطراب، استرس و بهم ریختگی این نوع کودکان انجام دهند.

این مشاغل باید بیشتر مواظب اوتیسمی‌ها باشند

سلامت نیوز:کارشناس ارشد مدیریت توان‌بخشی گفت:مربیان مهدکودک آرایشگرها و فروشنده‌ها باید اطلاعات بیشتری از کودکان طیف اوتیسم داشته باشند و بدانند چه رفتارهایی را در هنگام مواجهه، اضطراب، استرس و بهم ریختگی این نوع کودکان انجام دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،سینا توکلی،کاردرمان‌گر و کارشناس ارشد مدیریت توان‌بخشی  گفت:‌ دو گروه از مشاغل با افراد دارای اختلال اوتیسم سر و کار دارند.


وی ادامه داد:دسته اول شامل مربی‌های مهدکودک، مراکز بهداشت، درمانگاه‌ها و پزشکان اطفال هستند که در رابطه با چگونگی رفتار با فرد متخصص هستند. دسته دوم شامل اسباب‌بازی فروشی‌ها، افرادی که در مراکز بازی (پارک‌ها، مراکز خرید و خانه‌های بازی) متصدی هستند و نقش مربی را ایفا می‌کنند.
این کار درمان‌گر گفت:‌ افرادی که به عنوان پرسنل حمل و نقل عمومی در کشور فعالیت می‌کنند؛ مانند راننده‌های تاکسی، راننده‌های تاکسی‌های اینترنتی، خدمه پرواز و افرادی که در مترو مشغول به کار هستند.


وی افزود:‌ این افراد کسانی هستند که معمولا با خانواده طیف اوتیسم سر و کار دارند و با کودک اوتیسم نیز برخورد خواهند داشت.
توکلی بیان داشت:‌ از طرف دیگر مشاغلی مانند آرایشگرها، فروشگاه‌های موادغذایی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، فروشگاه‌های لوازم کودک و پوشاک از دسته مشاغلی هستند که خانواده با کودک طیف اوتیسم به این مکان‌ها مراجعه می کند.


وی در خصوص امکان برگزاری دوره‌های آموزشی برخورد با افراد طیف اوتیسم، ابراز داشت: بسیاری از آموزش‌ها در حد پایه و ابتدایی است.بنابراین اصناف می‌توانند با برگزاری حداقل ساعات آموزشی (کمتر از 2 ساعت) برای پرسنل خود، آنها را با طیف اوتیسم آشنا کنند.
این کاردرمانگر افزود: این آموزش‌ها شامل معرفی اختلالات طیف اوتیسم، تشریح رفتارهای فرد مبتلا، مواردی که در تعامل با خانواده باید و نباید به آن توجه کنیم؛ سوالاتی که نباید از خانواده پرسیده شود و رفتارهایی که نباید با خانواده صورت گیرد، خواهد بود.


توکلی تصریح کرد:هدف از این آموزش‌ها، آشنایی با رفتارهای بچه‌های طیف اوتیسم است. رفتارهای اصلی بچه‌های طیف اوتیسم، رفتارهای کلیشه‌ای است و عدم برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی در آنها دیده می‌شود.
وی افزود:‌بنابراین اگر خیلی از اصناف از موارد ابتدایی در رابطه با این کودکان آگاهی داشته باشند، می‌توانند خانواده‌های آن‌ها را درک کنند و به آنها دلگرمی بدهند.


این کاردرمانگر متذکر شد:‌همچنین اگر رفتارهای کلیشه‌ای و عدم برقراری ارتباط از سوی کودک مشاهده شد، آن را به حساب عدم تربیت از سمت خانواده نگذارند و بدانند که اینها نشانه‌های اختلال‌های طیف اوتیسم است.


توکلی یادآور شد:‌اما افرادی مانند پرستارها، مربیان مهدکودک، افرادی که در درمانگاه‌ها کار می‌کنند و آرایشگرها باید اطلاعات بیشتری از کودکان طیف اتیسم داشته باشند و بدانند چه رفتارهایی را در هنگام مواجهه، اضطراب، استرس و بهم ریختگی این نوع کودکان انجام دهند.
وی افزود:‌انجمن اتیسم ایران اطلاع رسانی‌های گسترده‌ای را در خصوص اختلالات طیف اوتیسم انجام داده است و کلیپ‌ها، اینفوگرافیک‌ها و عکس نوشته‌های زیادی را در رسانه‌های انجمن (وبسایت، اینستاگرام و تلگرام) منتشر کرده است.


این کاردرمانگر متذکر شد:‌افراد جامعه با دنبال کردن صفحات مجازی متفاوت انجمن اوتیسم ایران می‌توانند نشانه‌های اختلال طیف اوتیسم را بشناسند و روش برخورد صحیح با کودک طیف اوتیسم را بیاموزند. همچنین اگر اصناف علاقمند باشند، انجمن اوتیسم ایران می‌تواند با برگزاری دوره‌های آموزشی برای مدیران اصناف و آموزش‌های پله‌ای آن‌ها را آگاه کند.


توکلی خاطرنشان کرد: توانسته‌ایم بسیاری از مراکز مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را به عضویت شبکه دوستدار اوتیسم دراوردیم. شبکه دوستدار اوتیسم، شبکه‌ای است که خدمت، کالا و سرویسی را به خانواده کودک طیف اوتیسم ارائه می‌کند.
وی ادامه داد: ما به سراغ این مشاغل رفته و در درجه اول با در نظر گرفتن موارد ایمنی، آموزش‌هایی را به کارکنان مجموعه (مانند فروشگاه زنجیره‌ای، بیمارستان، درمانگاه و آرایشگاه) می‌دهیم.


این کاردرمانگر تصریح کرد:‌به دنبال این آموزش‌ها و مناسب سازی‌ها در محیط، آن مجموعه به عنوان شبکه دوستدار اوتیسم طلقی می‌شود و خانواده می‌داند که اگر فروشگاه یا مجموعه‌ای که سرویسی را ارائه می‌کند، به عضویت شبکه دوستدار اتیسم در آمده است.
توکلی اضافه کرد:‌مناسب سازی‌ها اتفاق افتاده، موارد ایمنی در نظر گرفته شده وهمچنین آموزش‌های لازم به پرسنل داده شده است.در این صورت خانواده با خیالی آسوده برای دریافت سرویس و یا خدمت و یا برای خرید کالا به آن مجموعه مراجعه می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha