یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 321396

کووید ۱۹ می‌تواند برای ساعت‌ها تا روز‌ها بر روی سطوح باقی بماند. با این حال، متخصصان تاکید دارند انتقال ویروس میان انسان‌ها از طریق ذرات ریز تنفسی بیشتر از سطوح آلوده انجام می‌شود.

ویروس کرونا چه مدتی بر روی سطوح باقی می‌ماند؟

سلامت نیوز: کووید ۱۹ می‌تواند برای ساعت‌ها تا روز‌ها بر روی سطوح باقی بماند. با این حال، متخصصان تاکید دارند انتقال ویروس میان انسان‌ها از طریق ذرات ریز تنفسی بیشتر از سطوح آلوده انجام می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  بهداشت نیوز، از همان ابتدای شروع همه گیری کرونا در سال ۲۰۱۹، متخصصان همواره درباره باقی ماندن این ویروس بر روی سطوح و انتقال آن به انسان هشدار داده بودند. با گذشت زمان تحقیقات متعددی در این باره انجام شد که زوایای دیگری از این موضوع را آشکار ساخت.

یکی از پژوهش‌های گسترده دانشمندان که در مارس سال ۲۰۲۰ انجام شد، نشان داد کووید ۱۹ می‌تواند برای ساعت‌ها تا روز‌ها بر روی سطوح باقی بماند. با این حال، متخصصان تاکید دارند انتقال ویروس میان انسان‌ها از طریق ذرات ریز تنفسی بیشتر از سطوح آلوده انجام می‌شود.

تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد کووید ۱۹ به راحتی بر روی اشیائی مانند پریز، کنترل تلویزیون و تمامی سطوحی که بیمار مبتلا در خانه با آن در ارتباط است وجود دارد.

یافته‌های محققان حاکی از آن است که بیماران کرونایی که در بیمارستان بستری هستند نیز در ۹۰ درصد موارد دستکم یکی از سطوح اطراف خود را آلوده کرده اند. متخصصان مشاهده کردند که در برخی موارد حتی روز‌ها پس از مرخص شدن بیمار از بیمارستان هنوز هم برخی سطوح به کووید ۱۹ آلوده است.

دانشمندان می‌گویند اگر چه درصد قابل توجهی از آلودگی به کرونا از طریق هوا و قطرات ریز تنفسی رخ می‌دهد اما سطوح نیز می‌تواند یکی از مناطق آلودگی باشد و باعث بیمار شدن افراد به ویژه در محیط‌های بیمارستانی شود.

پژوهشگران آمریکایی در این تحقیقات بیش از ۲ هزار نمونه را از ۱۰۴ اتاق بیمارستانی از اکتبر ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱ مورد بررسی قرار دارند. داده‌ها نشان داد ۲۸ درصد نمونه‌ها آلوده به ویروس کرونا بود.

از همین روی، متخصصان تاکید دارند افراد باید تا جایی که می‌توانند از مکان‌های آلوده مانند بیمارستان‌ها دوری کنند. همچنین رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در زمان مراجعه به مراکز درمانی ضروری است. استفاده از ماسک و شستن مرتب دست‌ها از جمله این موارد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha