وزیر بهداشت از راه اندازی مركز رشد داروهای سنتی و طب گیاهی با هدف افزایش شتاب در درآمد افزوده خبر داد.

به گزارشسلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر كامران باقری لنكرانی درچهارمین نشست هم اندیشی مسئولان دفاتر كارآفرینی در تشریح موفقیتها و قابلیتهای مراكز رشد اظهار داشت: به عنوان مثال، یك گرم پروتئین نوتركیب ارزشی معادل 10 تا 40 هزار دلار را به همراه دارد و با بیان این كه مركز رشد داروهای دانشگاه علوم پزشكی با یك میلیارد تومان هزینه 5 محصول زیست فناوری را با ارزش 20 میلیارد تومان تولید كرده است.

وی با بیان این كه تا كنون 200 نوع محصول در زمینه داروهای سنتی و طب گیاهی به ثبت و تایید رسیده است، گفت: مركز رشد به این مقوله سرعت بیشتری می‌بخشد این در حالیست كه از اهداف دولت نیز تقویت قدرت و ثروت ملی است.


وزیر بهداشت با تاكید بر ضرورت آموزشهای وظیفه محور در ادامه به بازنگری در مسایل آموزشی اشاره كرد و افزود: از محورهای مورد تاكید توانمندسازی فارغ التحصیلان، در طی مدت تحصیل و پس از فارغ التحصیلی است.


وی با بیان اینكه برپایی دوره‌های آموزشی مداوم با هدف توانمندسازی مخاطبان آن طراحی می‌شود، گفت: توجه به مقوله راهنمایی و نوع هدایت نیروهای جویای كار نیز الزامی است.

لنكرانی محورهای قابل پیگیری را بحث بهداشت حرفه‌ای و مشكلات حاد حاصل از آن برشمرد و افزود: برای بازار كار تضامینی وجود دارد به عنوان مثال، ویژگی‌هایی برای كارگاه‌هایی با جمعیت بالاتر 50 و یا 500 نفر تعریف شده است.

وزیر بهداشت توجه ویژه در برخی مناطق نظیر صنایع غذایی، مناطق بحرانی را الزامی برشمرد و افزود: دفاتر كارآفرینی باید با نوعی نیاز سنجی از بازار كار به برنامه ریزی صحیح بپردازند.

وی با اشاره به ضرورت نگاه علاج جویانه و حل ریشه‌ای مشكلات اشتغال در كشور گفت: باید در جهت ایجاد شغلی ماندگار و بر اساس نیاز واقعی جامعه كوشید.


لنكرانی به وجود فارغ التحصیلان بهداشت محیط اشاره كرد و افزود: از این فارغ التحصیلان می‌توان در جهت ارتقاء توسعه شهری و درآمد افزوده كشور استفاده بهینه كرد.

وی افزود: با توجه به گذار اپیدمیولوژیك در نظام سلامت كشور فرصت‌های جدیدی ایجاد شده است. به عنوان مثال، جمعیت كشور به سمت جمعیت سالمندی حركت كرده به نحوی كه قاعده پهن هرم سنی به سمت سنین 10 تا 15 سال رفته و تا 40 سال آینده جوانان امروز سالخوردگان فردا هستند.

لنكرانی با بیان اینكه 15 سال گذشته جمعیت سالمند كشور كمتر از 5/1 میلیون نفر بود، ادامه داد: حال آن كه هم اكنون بیش از پنج میلیون سالمند با نیازهای خاص خود در كشور وجود دارند كه باید نیروی انسانی و طراحی فرصت‌های شغلی متناسب با چهره جمعیتی كشور باشد و ارزش افزوده و بهبود كیفیت زندگی را به همراه داشته باشد.

وی با بیان این كه در نگاهی جامع تر باید با ایجاد فرصت‌های شغلی باعث ارتقا سلامت شویم، گفت: با آموزشهای وظیفه محور نیز بهورزان در مراكز بهداشت روستایی با تحصیلات ابتدایی تربیت شدند و تا مقطع كاردانی افزایش یافتند.

وزیر بهداشت با اشاره به وجود فرصت‌های شغلی در نظام دولتی به رغم وجود نیروی انسانی بیكار گفت: از اهداف هزاره سوم كاهش مرگ و میر مادران و كودكان زیر پنج سال است كه برای رسیدن به این هدف، ماما از اركان اصلی است اما با وجود ظرفیت جذب 2 هزار ماما در مراكز بهداشت درمانی روستایی به لحاظ وجود مشكلاتی حاضر به كار كردن در این مراكز نیستند.

وی با بیان اینكه در بحث علوم پزشكی برخی در صدد بهبود شرایط كار و توزیع مناسب هستند، گفت: هنوز بسیاری از فرصت‌های شغلی وجود دارد. به عنوان مثال، در بحث پزشك خانواده و طرح بیمه روستایی ظرفیت پذیرش 1700 نفر (قابل افزایش تا 3500 نفر) وجود دارد.

وی با اشاره به این كه اعتبارات وزارت بهداشت در سال 83 برای بحث كارآفرینی 6 میلیارد تومان بوده است، گفت: در حالی كه این اعتبار در سال 85 از 460 میلیارد تومان طرح ارایه شده 170 میلیارد تومان به نتیجه رسید كه حاكی از رشد پرشتاب و حركت رو به جلو است.

وزیر بهداشت با بیان این كه در حال حاضر نگرانی و دغدغه خاصی در خصوص تامین منابع وجود ندارد، گفت: می‌كوشیم تا تربیت نیروی انسانی متناسب با نیاز و اولویت‌های كشور باشد اما در عین حال تعداد بیكاران با تحصیلات دانشگاهی بیش از افرادیست كه تحصیلات دانشگاهی ندارند و برخی تحصیلات مطابق با نیاز كشور طراحی نشده است.

وی با بیان اینكه در برخی موارد افراد خواهان بهبود شرایط كاری هستند، گفت: از 23 هزار نفر ثبت نام شده متقاضی كار برخی فاقد كار و عده‌ای متقاضی بهبود شرایط موجود هستند.

لنكرانی با اشاره به درخواست‌های بالا برای اعزام نیروی انسانی به خارج از كشور ادامه داد: در اعزام نیرو به خارج از كشور به جمیع جهات از جمله عزت و كرامت ایرانی و خطرآفرین نبودن شغل توجه می شود. بنابراین حاضر به اعزام نیروی انسانی به هر قیمتی نیستیم.

وزیر بهداشت افزود: با توجه به میزان جذب وام، بالغ بر 15 هزار فرصت شغلی ایجاد شد كه با ایجاد 13 هزار فرصت شغلی دیگر در مجموع به 28 هزار فرصت شغلی می‌رسیم.

لنكرانی با تاكید براین كه رقم ریالی جذب شده و فرصت‌های شغلی ایجاد شده دو مقوله متفاوت و در عین حال مرتبط است، گفت: هرچند توجه به جذب ریالی حائز اهمیت است اما این پدیده باید با افزایش فرصت‌های شغلی ایجاد شود.

وی توضیح داد: به جز سطح سه خدمت كه نیازمند تجهیزات تخصصی و فوق تخصصی است در سطوح I و II خدمت ارزش افزوده اصلی مربوط به نیروی انسانی است.

لنكرانی در پایان با بیان اینكه هنوز فرصت‌های شغلی ایجاد شده با توقعات موجود فاصله زیادی دارد، گفت: جذب اعتبارات باید با نگاه توسعه‌ای توام باشد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha