فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد گفت: کبد چرب از بیماری‌های شایع زندگی ماشینی است که با مصرف دارو در کنار ورزش، کاهش وزن و تغییر سبک زندگی کنترل می‌شود اما هیچگاه به صفر نمی‌رسد.

علائم ابتلا به کبد چرب/ این بیماری قابل درمان است؟

سلامت نیوز:فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد گفت: کبد چرب از بیماری‌های شایع زندگی ماشینی است که با مصرف دارو در کنار ورزش، کاهش وزن و تغییر سبک زندگی کنترل می‌شود اما هیچگاه به صفر نمی‌رسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمود اسحاق حسینی فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد در خصوص بیماری کبد چرب و روش‌های کنترل آن گفت: کبد چرب صرفا با دارو کنترل نمی‌شود بلکه مصرف دارو باید در کنار فاکتورهای دیگری همچون کاهش وزن، ورزش کردن، کنترل بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و چربی بالا وجود داشته باشد. ضمن اینکه کبد چرب صفر نمی‌شود بلکه می‌توان آن را از درجات بالاتر به درجات پایین‌تر تقلیل داد تا در آینده بیماری دیگری روی آن سوار نشود.


وی درباره افرادی که بر روی بدن خود لکه‌هایی به همراه خارش دارند گفت: ضایعات پوستی می‌تواند نشانه ای از درگیری کبدی باشد اما به آن معنی نیست که هر فردی ضایعه پوستی دارد به بیماری کبدی مبتلا باشد. این افراد باید تحت نظر پزشک بوده و اگر آلرژی معمولی تشخیص داده شود باید از ماده غذایی که موجب آلرژی می شود خودداری کنند ولی برای اطمینان از اینکه آیا این ضایعات مربوط به کبد است باید آزمایش های کبدی بدهند.


فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد کورک‌ها را نشانه ای از بیماری دیابت در سنین بالا و یا در جوانان به علت مصرف داروهای هورمونی عنوان کرد و اظهار داشت: متاسفانه برخی جوانان برای ورزش از داروهای مکمل حاوی تستوسترون استفاده کرده و پس از مدتی بر روی بدنشان ضایعات پوستی پدیدار شده و مبتلا به بیماری‌های کبدی می‌شوند بنابراین باید از مصرف مکمل‌هایی که تایید نشده هستند خودداری کنند.


اسحاق حسینی یکی از عوامل مهم ایجاد کبد چرب را رسوب تری گلیسیرید عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به زندگی ماشینی، بهترین روغن‌ها برای مصرف روغن‌های کنجد و زیتون هستند. ضمن اینکه روغن های حیوانی HDL و LDL(چربی های خوب و بد) بالایی دارد.


وی روغن حیوانی را یکی از بهترین نوع روغن ها دانست و یادآور شد:  پیش از این نیاکان ما به دلیل تحرک بالا از این روغن ها استفاده می‌کردند. چربی بد این روغن‌ها را می سوزاندند و بدن بخش چربی خوب را برای جلوگیری از سکته استفاده می کرد. مصرف این روغن ها در افرادی که تحرک بالایی دارند اشکالی ندارد اما افرادی که تحرک ندارند نباید خیلی از این روغن ها استفاده کنند.


فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد کشورمان در پایان بیان کرد: اگر بیماری کبدی زمینه ی دیابتی داشته باشد داروی متفورمین می‌تواند تا حدودی به کنترل آن کمک کند اما دارو به تنهایی نمی‌تواند مثمر ثمر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha