معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به ۳۲ جهش در واریات «اُمیکرون» کرونا و سرعت بیماری‌زایی آن، در عین حال بر لزوم واکسیناسیون علیه این بیماری در واکسن‌نزده‌ها تاکید کرد و گفت: اکنون همه انواع واکسن در کشور موجود است و ذخیره ۵۰ روز آینده را هم داریم.

ذخیره ۵۰ روزه واکسن کرونا در کشور / کارت واکسن؛ یکی از شروط ورود به ایران

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به ۳۲ جهش در واریات «اُمیکرون» کرونا و سرعت بیماری‌زایی آن، در عین حال بر لزوم واکسیناسیون علیه این بیماری در واکسن‌نزده‌ها تاکید کرد و گفت: اکنون همه انواع واکسن در کشور موجود است و ذخیره ۵۰ روز آینده را هم داریم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر کمال حیدری در حاشیه همایش رهاورد ملی خدمت؛ ۱۰۰ روز توفیق خدمت، ۱۰۰ میلیون دز تزریق سلامت، در جمع خبرنگاران، با تشکر از همراهی مردم در زمینه واکسیناسیون علیه کرونا گفت: حدود ۸۳ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال، واکسن کرونا دریافت کردند و این باعث شد مردم پایه‌ای از ایمنی داشته باشند و این مقداری از آسیب‌های بستری و فوت را کاهش داد. البته نه اینکه واکسن همه مشکلات را رفع کند اما بهترین استراتژی است. در کنار آن بحث رعایت دستورالعمل‌ها بسیار برای ما اهمیت دارد. همان تعداد محدودی که واکسن را دریافت نکردند، بیشتر در خطر هستند و اگر ویروس در گردش باشد چه بسا کسانی که واکسن زدند هم ممکن است مبتلا شوند.


در بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضعیت چندان خوبی نداریم و حدود ۴۷.۶ درصد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است که نگران کننده است.
وی افزود: در کشورهای اروپایی که واکسیناسیون از ما بالاتر هم بود با این خیال اقدام به بازگشایی‌هایی کردند و موج ششم در آن کشورها رخ داد. خوشبختانه ما موج ششم نداشتیم ولی اگر فعالیت‌ها توسط مردم کنترل نشود، نمی‌توان موضوع را چندان مدیریت کرد و نقش مردم در خودمراقبتی مهم است. الان افراد بالای ۶۰ سال و بیماران خاص باید برای دریافت دز سوم مراجعه کنند که یکی از راه‌های مقابله با موج بعدی همین موضوع است.


حیدری ادامه داد: آخرین جهش کرونا که در آفریقای جنوبی مشاهده شده است، عجیب و غریب است از این باب که ۳۲ جهش در این سویه جدید مشاهده شده است که سرعت بیماری زایی آن و درمانش را اندکی سخت‌تر می‌کند. آنچه که همکاران ما موظف بودند همکاری با وزارت خارجه بود که مراوده با کشورهای آلوده به این سویه جدید را متوقف کنند. همه فعالیت‌های اجتماعی آغاز شده است و مردم باید خودشان هم رعایت کنند.


وی افزود: اگر فردی بیماری زمینه‌ای و چاقی مفرط دارد و به عنوان مثال می‌داند ممکن است پروتکل‌ها به درستی در مترو رعایت نشود باید از حضور در آن محل خودداری کند و سعی کند در محل پرتردد نباشد. میزان استفاده از ماسک ۵۰ درصد است و این امر باید اصلاح شود.


معاون بهداشت وزارت بهداشت، ادامه داد: از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواستیم برای اطلاع رسانی به مردم برنامه ریزی کنند که توزیع واکسن‌ها مشخص باشد. تعداد مراکز واکسیناسیون ۱۳۲۲ مرکز است که سهمیه‌ها متفاوت است و دانشگاه‌ها باید اطلاع رسانی صحیح انجام دهند. الان همه انواع واکسن در کشور موجود است و ذخیره ۵۰ روز آینده را هم داریم.


او درباره شرایط ورود مسافران به کشور ادامه داد:  یکی از شرایط ورود به کشور کارت واکسن است و طبیعتا مراجعه به کشور از کشورهای آلوده حساسیت بیشتری برایمان دارد و اگر فرد علائم داشته باشد بررسی شده و از او تست گرفته می‌شود و وزارت راه و ترابری مکانی برای قرنطینه افراد آلوده در نظر گرفته است و اگر مجددا تست فرد منفی شود می‌تواند از قرنطینه خارج شود.


وی درباره نیروی انسانی در حوزه بهداشت نیز گفت: کمبود نیروی انسانی در مجموعه ما یک مسئله اساسی است که در ستاد ملی کرونا مطرح شد. تکالیف ما در حوزه بهداشت سنگین و نیروها محدود است و این یک نقطه ضعف ما است و دستور آن بود که جلسه‌ای با وزارتخانه‌های راه و کشور بگذاریم که مراقبت‌های مرزی را تقویت کنیم و بر همین اساس قرار شد بر نظارت بر فرودگاه امام و ۸۲ پایگاه مرزی دیگر اهتمام ورزیم.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha