سیل و خشکسالی دهه‌های اخیر همواره زندگی ایرانی‌ها را تهدید کرده‌ است. این دو لبه تغییر اقلیم هر سال در بخش‌هایی از کشور بروز و ظهور بیشتر یافته‌اند و اثرات ناخواسته خود را بر ادامه زندگی در اقلیم کشور گذاشته‌اند.

هر ۳ روز یک سیل در ایران رخ می‌دهد

سلامت نیوز:سیل و خشکسالی دهه‌های اخیر همواره زندگی ایرانی‌ها را تهدید کرده‌ است. این دو لبه تغییر اقلیم هر سال در بخش‌هایی از کشور بروز و ظهور بیشتر یافته‌اند و اثرات ناخواسته خود را بر ادامه زندگی در اقلیم کشور گذاشته‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،در دهه اخیر 2792سیل در کشور جاری شده و در مقابل، در کمتر از 5میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز اقدامات حفاظتی آبخیزداری انجام گرفته است. در چنین شرایطی اعداد امیدوارکننده اما ناکافی به گوش می‌رسد. سال گذشته اقدامات آبخیزداری در 1.2میلیون هکتار انجام شد و امسال نیز این عدد با 85درصد رشد قرار است در یک‌میلیون‌و400هزار هکتار از اراضی و مراتع کشور اجرایی شود.

مسعود منصور، رئیس سازمان جنگل‌ها در این‌باره می‌گوید: برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور که قرار است تا پایان سال در وسعت میلیون هکتاری اجرا شود، افزون بر ۲هزارو۵۰۰میلیارد تومان طرح مصوب آبخیزداری پیش‌‌بینی شده است. این طرح‌ها با توجه‌ به شرایط کشت هر منطقه اجرایی می‌شود و درصورت تامین منابع، عملیاتی خواهد شد.

بهبود وضعیت منابع آبی
روند رو به رشد جاری‌شدن سیلاب در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که بیشتر مناطق کشور در معرض تهاجم سیلاب‌های مخرب قرار دارند و ابعاد خسارات و تلفات جانی و مالی سیل متأسفانه افزایش یافته است.


معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها در این‌باره  می‌گوید: در دهه‌های اخیر برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیر‌زمینی، کاهش پوشش گیاهی و استفاده غیراصولی از اراضی دلیل محکمی بر موجبات برهم‌خوردن تعادل اکولوژیک بوده است که در نهایت منجر به افزایش پتانسیل سیل‌خیزی حوضه‌های آبخیز می‌شود. به‌گفته پرویز گرشاسبی، البته سیل و خشکسالی دوروی سکه تغییرات آب ‌و هوا‌ست که یکی از طریق مازاد آب (سیل) و دیگری از طریق کمبود آب (خشکسالی) عمل می‌کند. برای مقابله با این رویه، کارشناسانه‌ترین راه، افزایش اقدامات آبخیزداری است.


گرشاسبی درباره این سؤال همشهری که برای کنترل این شرایط بحرانی چه رویکردی باید اتخاذ شود، می‌گوید: در یک طرح آبخیزداری سعی می‌شود با شناخت ظرفیت‌‌ها و قابلیت‌های مختلف یک منطقه جغرافیایی محدود شده در قالب یک حوضه آبخیز، ضمن حل مشکلات مختلف اکولوژیکی، زیرساختی، انسانی و زیستی بیشترین بهره‌برداری انسانی در جهت رفاه حال آبخیزنشینان، در کنار تضمین توسعه پایدار آبخیز انجام شود. بدین‌ترتیب عملیات آبخیزداری و آبخوانداری از اقدامات زیربنایی در راستای مدیریت ریسک هم در حوزه خشکسالی و هم در حوزه سیل است. اجرای پروژه‌های آبخیزداری تنها راه برون‌رفت از بحران‌های سیل و خشکسالی است.

خسارت نجومی
هر ۳ روز یک سیل در ایران رخ می‌دهد و به گزارش وزارت نیرو، به‌طور متوسط ۲۵میلیارد تومان خسارت برجا می‌گذارد. بدین‌ترتیب با برآورد وقوع 2792سیل کوچک و بزرگ دهه90 که در کشور جاری شده، می‌توان چنین نتیجه گرفت که طی 10سال، ایران با 70هزار میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل مواجه شده است. این درحالی است که طرح‌های آبخیزداری امسال با افزایش خیر‌ه‌کننده هزینه‌ها، به 2500میلیارد تومان رسیده و قرار است 5درصد حوضه‌های مورد نیاز را پوشش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha