قیمت برخی از اقلام دارویی به صورت معناداری افزایش یافته و در این بین، اظهارات دو پهلوی مدیران سازمان غذا و دارو، بر ابهامات افزوده است.

مقصر گرانی دارو کیست/ رفتار معنادار سازمان غذا و دارو!

سلامت نیوز:قیمت برخی از اقلام دارویی به صورت معناداری افزایش یافته و در این بین، اظهارات دو پهلوی مدیران سازمان غذا و دارو، بر ابهامات افزوده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در زمانی که مردم در سخت‌ترین شرایط اقتصادی قرار دارند و در معیشت ابتدایی خود با مشکلات جدی مواجه هستند و دولت و مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را به کار گرفته اند که تورم و شوک جدید به جامعه وارد نشود، متأسفانه شاهد آزاد سازی ارز بسیاری از داروها برخلاف مصوبات دولت و مجلس در خصوص عدم آزاد سازی نرخ ارز هستیم.


این آزادسازی یکباره و بدون مصوبات دولتی یعنی اینکه عوامل اجرایی آن، سیستم مشخصی برای انتقال دقیق یارانه به مردم و جلوگیری از پرداخت اضافه از جیب مردم در نظر نگرفته اند و با اقدامات یکباره خود و ایجاد یک بحران جدید مردم را در دست انداز تأمین داروی مورد نیاز بیماران قرار داده اند.


این موضوع به حدی حاد شده که در گزارش های تلویزیونی از مردم در داروخانه‌ها شاهدیم که مردم می گویند با اینکه ارز داروها آزاد نشده و ارز یارانه‌ای می‌گیرند و این داروها تولید داخل هستند کارخانجات هر روز دارو را گران می‌کنند
این موضوع اخیراً در مواد موثره دارو هم مطرح شد و متأسفانه این آزادسازی یکباره قیمت برخی مواد را به شدت افزایش داده و برخی این موضوع را به گردن صنعت گران انداختند.


قرار دادن مردم و کارخانجات داروسازی روبروی هم در شرایطی که این صنعت مظلومانه در کنار مردم در این سال‌ها برای تأمین دارو ایستاده و نقش بسیار مؤثری در سلامت جامعه گذاشته باعث بدبینی مردم به کارخانجات و باز کردن راه برای واردات دارو است.


تداوم این وضعیت باعث خواهد شد تا مجبور شویم هزینه‌های هنگفت ارزی برای واردات داروهای فوریتی بدهیم و شرکت های دارویی در کشور و همچنین مردم، با مشکلات عدیده ای مواجه شوند.


در همین حال، سیدحیدر محمدی مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، یک ماه قبل (۸ آبان ۱۴۰۰) درباره علت افزایش قیمت برخی از اقلام دارویی، عنوان داشته است که داروها در کشور به دو صورت قیمت گذاری می‌شوند، یکی بر اساس هزینه‌های تمام شده که اکثر داروهای معمول در کشور این گونه قیمت گذاری می‌شوند و روش دیگر قیمت گذاری بر اساس قیمت‌های جهانی است که داروهای تولید شده برای اولین بار به منظور حمایت از تولید به این صورت قیمت گذاری می‌شود.


وی تاکید کرد: قیمت داروها با ارز ترجیحی نسبت به همه کشورها پایین‌تر است. اما دلیل گران شدن برخی داروها تغییر ارز اختصاص یافته به آنها از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی است.


این در حالی است که اخیراً پس از انتشار لیست مواد اولیه دارویی که ارز آنها آزاد شده است، رئیس سازمان غذا و دارو و مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو، اعلام کردند که نرخ ارز دارو تغییری نکرده است.


در همین حال، روز گذشته احمد توکلی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، در نامه ای به رئیس جمهور، نسبت به اقدامات فراقانونی افزایش نرخ ارز دارو بر خلاف مصوبات مجلس و دولت اعتراض کرد.


در متن این نامه آمده است: سازمان غذا و دارو در اقدامی خلاف قانون و سیاست های دولت سیزدهم در کنترل و نظارت بر قیمت ها، اقدام به آزاد کردن ارز ده ها قلم دارو نموده است که منجر به گرانی برخی از اقلام دارویی تا بیش از ۶۰۰ درصد شده است.


توکلی در این نامه از رئیس جمهور درخواست کرده این موضوع بررسی شود و دلیل این تصمیم در این شرایط خاص مشخص گردد و در صورت نیاز با متخلفین برخورد لازم صورت پذیرد.

   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha