رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: قضاوت در مورد کاهش اثربخشی واکسن‌های موجود بر سویه جدید کرونا، علی رغم کلکسیون جهش‌های بد و فراتر از انتظار در این سویه هنوز زود است و نیاز به مطالعات بیشتر بوده و در مورد تغییر در شدت بیماری و سرایت پذیری هم هنوز گزارش‌های نگران کننده‌ای در دست نیست.

کلکسیونی از جهش‌های بد در یک ویروس / آیا واکسن اثر ندارد؟

سلامت نیوز:رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند گفت: قضاوت در مورد کاهش اثربخشی واکسن‌های موجود بر سویه جدید کرونا، علی رغم کلکسیون جهش‌های بد و فراتر از انتظار در این سویه هنوز زود است و نیاز به مطالعات بیشتر بوده و در مورد تغییر در شدت بیماری و سرایت پذیری هم هنوز گزارش‌های نگران کننده‌ای در دست نیست.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،مسعود ضیایی اظهار کرد: در مورد واریانت جدی گزارش شده از ویروس عامل کرونا نکته مهم و اولیه که باید درنظر گرفته شود این است که اطلاعات ما فعلا از این واریانت بسیار محدود و اولیه است، اما طبق نظر ویروس شناسان و ایمونولوژیست‌ها همین اطلاعات هم می‌تواند بسیار نگران کننده باشد؛ فعلا باید منتظر بود تا بررسی هرچه بیشتر انجام گیرد.


وی با بیان اینکه احتمالا و براساس نظر سازمان بهداشت جهانی نام این واریانت جدید، حرف یونانی Nu  خواهد بود، افزود: واریانت ابتدا در بوتسوانا گزارش شده و در آفریقای جنوبی و هنگ کنگ نیز دیده شده است.


رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی بیان کرد: نکته نگران کننده این واریانت، وجود جهش‌های متنوع و بسیار زیاد است و بیش از ۳۰ جهش در پروتئین اسپایک که بیش از دو برابر مقدار جهش‌های واریانت دلتاست در آن دیده می‌شود؛ این جهش‌ها هم قدیمی هستند و در واریانت‌های مختلف مانند آلفا، بتا، گاتا و دلتا دیده شده بودند و هم جدید بوده و فقط هم مربوط به پروتئین اسپگایک نیستند و حتی در نوکلوکپسید هم هستند.


وی افزود: این جهش‌ها در واریانت‌های مختلف موجود از قبل، می‌توانست به افزایش سرعت انتقال ویروس، عفونت زایی و گریز از سیستم ایمنی کمک کند؛ همچنین باعث مقاومت بیشتر در برابر درمان با آنتی بادی‌های مونوکلونال و مقاومت در برابر آنتی بادی‌های خنثی کننده می‌شود؛ تصور کنید چقدر نگران کننده خواهد بود اگر این واریانت بتواند هم به طور مثال واکسن گریزی واریانت بتا و هم افزایش سرعت انتقال واریانت دلتا را داشته باشد.


ضیایی اظهار کرد: براساس داده‌های محدود اولیه احتمالا می‌توان گفت سرعت پیشی گرفتن این واریانت جدید از واریانت بتا و یا حتی دلتا هم بسیار بیشتر است؛ کشور آفریقا و گزارش این واریانت در آن همزمان با افزایش موارد ابتلا در این کشور شده و البته این همزمانی نیاز به بررسی دارد، اما می‌تواند ناشی از این واریانت باشد.


وی ادامه داد: این کشور در نتیجه سه موج بزرگ کرونا که داشت، میزان بالایی از عفونت قبلی را داشته ولی میزان واکسیناسیون کامل آن پایین و برابر ۲۴ درصد بوده است؛ براساس واریانت‌های قبلی و مطالعاتی که روی آن‌ها انجام شده باید درنظر داشت که به تنهایی و مخصوصا جداجدا دیدن جهش‌ها نمی‌توان رفتار ویروس را تعیین کرد.


این متخصص عفونی با بیان اینکه باید منتظر مطالعات آزمایشگاهی و بالینی برای ارزیابی بیشتر واریانت بود و این حداقل چند هفته زمان لازم دارد، تصریح کرد: قضاوت در مورد کاهش اثربخشی واکسن‌های موجود بر این سویه علی رغم کلکسیون جهش‌های بد و فراتر از انتظار در این سویه هنوز زود است و نیاز به مطالعات بیشتر بوده و در مورد تغییر در شدت بیماری و سرایت پذیری هم هنوز گزارش‌های نگران کننده‌ای در دست نیست.


ضیایی اظهار کرد: در حال حاضر باید منتظر ماند و دید چرخش این سویه جدید در کشورهایی که سویه دلتا و زیر سویه دلتاپلاس درآن‌ها شایع هستند منجر به چه تغییراتی در سویه غالب خواهد شد.


وی افزود: امروز سازمان جهانی بداشت در این مورد با محققان آفریقای جنوبی جلسه دارد و ما اطلاعات بیشتری از آن خواهیم داشت؛ شاید این واریانت نگران کننده ترین واریانتی باشد که ما تاکنون از کرونا داشته‌ایم.


رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی بیان کرد: وضعیت بیماری کرونا در روزهای اخیر وضعیت نسبتا باثباتی شده؛ هرچند افزایشی را در موارد بیماری پس از فرونشست پیک شش داشتیم، اما در حال حاضر با واکسیناسیون انجام شده موارد بیماری رو به افزایش نداریم و ثابت شده است.


ضیایی، علل افزایش شیوع را دورهمی‌ها و عدم رعایت پروتکل‌ها دانست و گفت: با تزریق واکسن نیز امکان ابتلا وجود دارد، اما افرادی که واکسینه نشده‌اند شش برابر بیش از افراد واکسینه مبتلا می‌شود و اگر واکسن تزریق کنیم خطر ابتلا و خطر مرگ کاهش می‌یابد.
وی یادآور شد: نمی‌دانیم روزهای آینده چه اتفاقی خواهد افتاد؛ توصیه این است زمانی که وزارزت بهداشت اعلام کرد، تمام افراد دوز یادآور خود را نیز تزریق کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha