رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اکنون در کشور ۵۴ هزار و ۸۵۰ مبتلا به عفونت اچ آی وی و ایدز در کشور تخمین زده شد، گفت: ۴۲ هزار و ۹۳۳ مورد مبتلا به این بیماری در کشور شناسایی شده است.

شناسایی ۴۲ هزار و ۹۳۳ مبتلا به ایدز در کشور

سلامت نیوز: رییس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اکنون در کشور ۵۴ هزار و ۸۵۰ مبتلا به عفونت اچ آی وی و ایدز در کشور تخمین زده شد، گفت: ۴۲ هزار و ۹۳۳ مورد مبتلا به این بیماری در کشور شناسایی شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، محمد مهدی گویا روز دوشنبه در نشست خبری آنلاین به مناسبت روز جهانی ایدز ( ۱۰ آذر) افزود: افزایش درصد ابتلای زنان به ایدز یک مسئله جدی است و روند همه گیری این بیماری در مردان یک تفاوت چشمگیر با زنان دارد و اگر مراقبت و درمان را به دقت دنبال نکنیم و دستورات بهداشتی  را رعایت نشود، عواقب جبران ناپذیری بوجود می آید.


وی با بیان اینکه ۸۱ درصد موراد ابتلا به ایدز در مردان است ، گفت: در ابتدای شیوع ایدز در کشور دو تا پنج درصد موارد ابتلا به این بیماری در زنان ایرانی داشتیم که امروز به ۳۲ درصد افزایش یافته است.


۵۴ هزار و ۸۵۰ نفر مبتلا به عفونت اچ آی وی در کشور تخمین زده می شودوی اظهار داشت: اکنون در کشور ۵۴ هزار و ۸۵۰ نفر مبتلا به عفونت اچ آی وی در کشور تخمین زده می شود و ۴۲ هزار و ۹۳۳ مورد ابتلا به این عفونت را شناسایی کردیم و تاکنون ۲۰  هزار و  ۲۸۴ نفر جان خود را از دست داند و ۶ هزار و ۸۸۵ نفر به مرکز مراقبت درمان مراجعه نکردند.


گویا تصریح کرد: همچنین ۲۲ هزار و ۶۸۴ مبتلا به عفونت «اچ آی وی» اکنون زنده و ۱۵ هزار و ۸۰۰ نفر نیز تحت درمان هستند، ۱۴ هزار نفر از آنها نیز درمانشان موفقیت آمیز بوده و تعداد سلول های دفاعی بدن آنها به اندازه کافی است و این اطمینان خاطر را به ما می دهد که درمان مناسب دریافت کردند.
رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت اظهار داشت: ظرف یک ماه گذشته ۴۰ هزار مورد آزمایش رفتارهای پرخطر با آموزش و اطلاع رسانی به مردم انجام دادیم تا کسانی که در معرض ابتلا به این عفونت «اچ آی وی» و ایدز هستند، زودتر شناسایی و تحت مراقبت و درمان قرار بگیرند.


کرونا شناسایی مبتلایان به ایدز را کاهش دادبه گفته گویا، همه گیری کووید ۱۹ باعث شده شناسایی این بیماران و درمان آنها دستخوش آسیب شود سال گذشته سال خوبی برای کنترل ایدز در دنیا و ایران نبود، نتوانستیم «اچ آی وی» را کنترل کنیم و شناسایی این بیماران کاهش یافت.
وی افزود: برنامه های مراقبت و درمان ایدز به دلیل سیاست هایی که در رابطه با کووید ۱۹ بود در مراکز بهداشتی و درمانی در دنیا  برقرار نشد در حالی که با شناسایی و درمان به موقع بیماران مبتلا به «اچ آی وی» و ایدز این افراد می توانند عمر طولانی تر توام با سلامتی داشته باشند.
رییس مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: باید برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی را شدت بخشیم و ذخیره دارویی و تشخیصی را برای این بیماری فراهم کنیم همچنین آزمایش های لازم برای مبتلایان به ایدز و عفونت «اچ ای وی» انجام شود.


برنامه استراتژی ایدز در کشور تدوین شدگویا تصریح کرد: برنامه پنجم استراتژی ایدز در کشور تدوین شده و مراحل پایانی تصویب آن در حال طی شدن است، همه سازمان هایی که این برنامه را تهیه کردند باید با حمایت های همه جانبه اقدام به اجرای این برنامه کنند تا خلاها را در این زمینه جبران کنیم و به دستاوردهای خوبی دست یابیم.


وی با بیان اینکه هنوز با بیمار یابی ایدز فاصله داریم، اظهار داشت: برای مبارزه با ایدز برنامه یک ماهه تدارک دیده ایم، آموزش و اطلاع رسانی را به حداکثر ممکن رسانده و سعی داریم افراد مبتلا را شناسایی و اقدامات اساسی را زودتر انجام دهیم.
هنوز هیچ دارویی که ویروس های ایدز را از بدن دفع کند در دنیا وجود نداردگویا افزود: هنوز هیچ دارویی که ویروس های ایدز را از بدن دفع کند در دنیا وجود ندارد و داروهای تولید شده وظیفه افزایش سیستم ایمنی بدن را در برابر ایدز دارند.


وی با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان در کشور تولید داروهای ایدز را بر عهده دارند، اظهار داشت: در سال های گذشته به دلیل تحریم کمبود داروهای ایدز در کشور وجود داشت که با مذاکرات انجام شده با سازمان جهانی بهداشت و ملل متحد ، اکنون این داروها بطور مرتب وارد شده و کمبودی نداریم.


تاثیر داروهای کرونا بر روی ایدز تایید نشده استرئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت  تاکید کرد: تاثیر داروهای کرونا روی ایدز هنوز تایید نشده و موارد منفی در این زمینه مشاهده نشده است، افرادی که ایدز دارند اگر داروهای خود را دریافت نکرده و به کرونا مبتلا شوند شدت هر دو بیماری در آنها زیاد خواهد بود.
گویا در مورد ارتباط قانون افزایش جمعیت با بیماری ایدز گفت: این قانون در کشور در حال انجام است و ارتباط منفی با ایدز ندارد، هر چه جامعه به سمت ازدواج پیش رود موارد ابتلا به این بیماری کمتر خواهد شد و ارتباط جنسی افراد بهداشتی تر می شود.


تعطیلی مدارس در صورت شیوع اومیکرون رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت  در مورد اومیکرون سویه جدید کرونایی گفت: تحقیقات در مورد این سویه هنوز کامل نشده و اگر در کشور شیوع یابد محدودیت ها دوباره اعمال و مدارس تعطیل خواهد شد.
وی تاکید کرد: اکنون سخت گیری های لازم در جهت جلوگیری از ورود اومیکرون در رابطه با ورود افراد به کشور انجام می شود.
گویا با تاکید براینکه مردم برای تزریق دز سوم  اقدام کنند، گفت: برای تزریق این دز بیشترین هدفمان بر روی واکسن های ایرانی است و کمبود واکسن وجود ندارد.
وی اظهار داشت: تمامی گروه‌های سنی واجد شرایط  بر اساس تقسیم بندی اعلام شده  دز سوم واکسن را دریافت می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha