معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران آخرین وضعیت استان‌های کشور در اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک را تشریح کرد.

تحقق  ۸۰ درصدی نسخه‌نویسی الکترونیکی بیمه سلامت در ۲۲ استان کشور

سلامت نیوز:معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران آخرین وضعیت استان‌های کشور در اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک را تشریح کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مهدی رضایی درباره آخرین وضعیت استان‌های کشور در اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک گفت: زیرساخت‌های برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک از سال‌ها قبل در سازمان بیمه سلامت ایران آغاز شده بود به طوری که اجرای فاز نسخه‌نویسی الکترونیکی  از سال گذشته در مراکز ارائه‌دهندگان خدمت آغاز شد و اکنون در شرایط نسبتا مطلوبی قرار داریم. بر این اساس امیدواریم در یک ماه باقی مانده از پایان مهلت تعیین شده توسط مجلس شورای اسلامی به شرایط مورد انتظار در این حوزه دست یابیم.


وی با اشاره به اینکه از نظر زیرساختی امکان نسخه‌نویسی الکترونیک در سطح کشور در شرایط مطلوبی است، افزود: بر اساس میانگین آمار کشوری، حدود ۷۴ درصد نسخ به صورت الکترونیک صادر می‌شود همچنین حدود ۹۳ درصد مطب ها، ۹۶ درصد داروخانه ها، ۹۵ درصد آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها به سامانه‌های نسخه نویسی الکترونیک اتصال دارند.


معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران در ادامه گفت: در ۱۱ استان بیش از ۹۰ درصد و در ۲۲ استان نیز بیش از ۸۰ درصد نسخ تولید شده مربوط به سازمان بیمه سلامت، به صورت تمام الکترونیک و تنها در ۹ استان پایین‌تر از میانگین ۷۰ درصد است.


وی تاکید کرد: در صورتی که عزم جدی وجود داشته باشد، مانع زیرساختی وجود ندارد. از طرفی با همکاری خوبی که تاکنون از سوی ارائه‌دهندگان خدمت اعم از پزشکان و سایر همکاران دربخش پاراکلینیک انجام شده است، امکان تحقق کامل این برنامه از نظر عملیاتی وجود دارد.


رضایی یکی از دلایل عقب‌ماندگی مراکز دولتی و دانشگاهی در زمینه اجرای برنامه نسخه‌نویسی الکترونیک را شیوع ویروس کرونا عنوان کرد و گفت: در بسیاری از استان‌ها بخش خصوصی موفقیت بیشتری نسبت به بخش دولتی داشته است البته اجرای این برنامه در کلانشهرهایی از جمله تهران، خراسان رضوی و اصفهان به دلیل اینکه مراکز ارائه‌دهنده خدمت و پزشکان کمتری طرف قرارداد با بیمه هستند، به کندی پیش می‌رود که در این موارد استفاده ازمشوق‌ها و درگام‌های بعدی الزام قانونی می‌تواند راهگشا باشد.


وی افزود: بر این اساس امیدواریم در فرصت باقی مانده ارائه خدمات سلامت در بستر الکترونیک به صورت اجتناب‌ناپذیر مورد پذیرش همه ذی نفعان قرار بگیرد و مشکلات اجرایی آن به تدریج بر طرف شود.  


به گفته معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، در استان‌های یزد، کهگیلویه، ایلام، کرمانشاه، کرمان، گلستان، هرمزگان، بوشهر، آذربایجان غربی و اردبیل بیش از ۹۰ درصد نسخ  در بخش دولتی و خصوصی به صورت تمام الکترونیک تولید شده است.  
وی ادامه داد: استان‌های چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، لرستان، خوزستان، استان مرکزی، خراسان شمالی، قم، زنجان، قزوین، همدان و خراسان جنوبی جزو استان‌هایی هستند که بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.


رضایی در ادامه گفت: ۹ استان از جمله استان‌های فارس، مازندران، تهران، البرز، گیلان، سمنان، سیستان و بلوچستان، اصفهان و خراسان رضوی کمتر از ۷۰ درصد در زمینه نسخه‌نویسی الکترونیک پیشرفت داشته‌اند. در دو استان فارس و مازندران به دلیل اجرای برنامه پزشک خانواده و استفاده ازسامانه‌های به کارگیری شده مشکلاتی در پیوستن به نسخه‌نویسی  الکترونیکی وجود داشت که در حال برطرف شدن است و امیدواریم تا پایان آذر بتوانند در سطح قابل ملاحظه ای پیشرفت کنند.


رضایی در پایان اظهارکرد: خوشبختانه در حال حاضر  سازمان بیمه سلامت به عنوان بازوی اجرایی اصلی وزارت بهداشت و در راستای تحقق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی گام‌های اساسی را برداشته است. ان‌شاءالله باهمکاری سایرسازمان‌های بیمه‌گر و باهم‌افزایی نهادهای همکار مانند نطام پزشکی، پزشکان، داروسازان  و بقیه گروه‌های پزشکی بتوانیم پس از سال‌ها انتظار یکی از مهم‌ترین آرزوهای دیرینه نظام سلامت را تحقق بخشیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha