سلامت نیوز: آنتی بیوتیک ها دسته وسیعی از داروها هستند به این دلیل که میکروارگانیسم هایی که بر آنها تاثیر می گذارند زیاد هستند، باکتری ها دسته بندی های مختلفی دارند، از جمله گرم مثبت، گرم منفی، هوازی و بی هوازی که هرکدام در جای جای مختلف بدن باعث بروز بیماری های مختلف می شوند.

آنچه در رابطه با سفکسیم بهتر است بدانید

هر کدام از آنتی بیوتیک ها در درمان نوع خاصی از این باکتری ها موثر عمل می‌کنند و اگر این اقدام خودسرانه باشد و افراد آنتی بیوتیک‌های مناسب را مصرف نکنند، دچار عوارض بسیاری می‌شوند. 

دکتر « آذین خانعلی» داروساز در گفت و گو با " سلامت نیوز" در خصوص  "سفکسیم" یکی از انواع پرمصرف آنتی بیوتیک‌ که تجویز بالایی در کشور ما دارد ، نکات مفیدی را مطرح کرده‌ است.

فرهنگ غلط استفاده از آنتی بیوتیک

به طور کلی روند تجویز آنتی بیوتیک در ایران روند نادرستی است در کشورهای جهان اول براحتی به هیچ عنوان از آنتی بیوتیک ها برای درمان استفاده نمی شود، در وهله نخست از بیماری که با گلو درد و سرماخوردگی مراجعه میکند  تستی گرفته می‌شود تا

مشخص شود که آیا اساسا آنتی بیوتیک، بر باکتری اثر دارد یا خیر و این باکتری به کدام نوع از آنتی بیوتیک‌ها جواب می دهد سپس آنتی بیوتیک مورد نیاز تجویز می شود در حالی که ما در ایران اصلاً چنین چیزی نداریم.

از همان کودکی وقتی همه ما دچار سرماخوردگی می‌شدیم با آنتی بیوتیک هایی نظیر پنی سیلین آشنا بوده‌ایم  و به همین دلیل فرهنگ استفاده از از آنتی بیوتیک ها از کودکی با ما عجین بوده است.

کسب اطلاعات دارویی از فضاهای مجازی

سفکسیم دارویی متعلق به گروهی از آنتی بیوتیک ها بنام "سفالوفورین‌ها" است که از این دسته حتماً با نام "سفالکسین" آشنا هستید که نسل قدیمی‌تر از سفکسیم است.

متاسفانه از وقتی که در اینترنت اطلاعات دارویی درج شد، ریشه خود درمانی تقویت شد، بیماران با مراجعه به سایت ها اطلاعات دارویی خود در رابطه با داروها را کسب کرده و سپس اقدام به مصرف دارو می کنند .در حالیکه این اطلاعات تنها یک جنبه از داروها را بیان می کند اما پزشکی که دارو را برای بیمار تجویز میکند تمام جنبه های بیماری را در نظر می گیرد وسپس دارو را تجویز می‌کند.

وقتی دوز بندی صحیح دارو رعایت نمی‌شود

سفکسیم در دوزهای ۲۰۰ و ۴۰۰ وجود دارد اما متاسفانه در کشور ما دور بندی صحیح صورت نمی‌گیرد به طور مثال برای بچه ای که در سنین زیر ۱۲ سال قرار دارد  این تجویز باید بر اساس وزن صورت گیرد در صورتیکه بر این اساس نباشد دارو نه تنها تاثیری نداشته بلکه عوارضی به همراه خواهد داشت.

سفکسیم بر طیف وسیعی از باکتری‌ها اثر دارد، ولی بستگی به این موضوع دارد که شما دچار عفونتی هستید و برای هر عفونت و التهابی استفاده از این ها توصیه نمی شود.

از بین رفتن فلور نرمال بدن

بخش هایی از بدن ما استریل و عاری از باکتری و میکروب است اما در بخشهای دیگری از بدن باکتری ها و میکروب هایی زندگی می کنند که اصطلاحاً فلور نرمال بدن گفته می شوند اینها باکتری های مفید بدن هستند و آسیبی به بدن نمی‌رسانند و در عوض چون جاهایی از بدن را پر میکنند اجازه نمی‌دهند که عوامل بیماری زا جایگزین شوند و ایجاد عفونت کنند بنابراین وقتی شما آنتی‌بیوتیکی را به صورت بی رویه مصرف می کنید تمام این فلور نرمال را ازبین می برید و وقتی فلور نرمال از بین رفت فرصت برای رشد و نمو به باکتری های مضر و قارچ ها فراهم می شود و فرد مدام دچار تکرر عفونت میشود در حالی که نمی داند این قضیه از کجا نشات گرفته است. در این حالت فرد دچار عوارض گوارشی عوارض شدیدی نظیر اسهال های شدید مقاوم به درمان می‌شود.

عارضه جمعی مصرف بی رویه آنتی بیوتیک

عارضه دیگری که با مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها ایجاد می شود مشکلی است که برای اجتماع به وجود می آورد. ما باکتری مفیدی در روده به نام "انتروباکتر" داریم که باکتری خیلی مفید است. وقتی ما طولانی مدت از انواع آنتی بیوتیک استفاده میکنیم باکتری‌ها دچار جهش‌های ژنتیکی می شوند و قابلیت انتقال این جشن ها را به همدیگر پیدا می کنند.

انتروباکترها ممکن است به یک آنتی بیوتیک خاصی مقاوم شوند و ژن مقاومت خود را به باکتری های دیگر منتقل کند. در نتیجه طیف وسیعی از سری ها به این نوع از آنتی بیوتیک ها مقاومت می شوند بنابراین فرد نمی تواند بگوید با مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک فقط به خود ظلم کرده بلکه این ظلم در حق اجتماع انجام شده است. چون مقاومت آنتی بیوتیکی بحثی است که این روزها بسیار مطرح است و متاسفانه در بیمارستانها کنترل عفونتهای وابسته به درمان آنتی بیوتیک بسیار سخت شده است و مقصر اصلی این قضیه کسانی هستند که خودسرانه مصرف می کنند و پزشکانی که مدام تجویز میکنند.

برچسب‌ها