محققان هشدار می دهند سیگارهای الکترونیکی همانند سیگار معمولی به DNA افراد آسیب می رسانند، اما به میزان کمتر.

سیگارهای الکترونیکی به D.N.A آسیب می رسانند

سلامت نیوز:محققان هشدار می دهند سیگارهای الکترونیکی همانند سیگار معمولی به DNA افراد آسیب می رسانند، اما به میزان کمتر.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، بر اساس مطالعه محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، این تغییرات بیولوژیکی می تواند باعث بیماری هایی مانند سرطان شود.


به گزارش دیلی میل،مطالعات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد سیگارهای الکترونیکی مضر هستند، اما بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که آیا خود سیگارهای الکترونیکی در این زمینه مقصر هستند یا چون فرد از قبل سیگاری بوده است این مشکلات بروز می کند.


اما محققان دریافتند که این تغییرات بیولوژیکی حتی در افرادی که هرگز قبلاً سیگار سنتی نکشیده بودند و فقط سیگار الکترونیکی کشیده بودند نیز اتفاق می‌افتد.


این مطالعه بر روی ۸۲ فرد بالغ سالم مورد بررسی قرار گرفت و آنها را به سه دسته تقسیم کرد: افرادی که سیگار سنتی می کشیدند، افرادی که فقط سیگار الکترونیکی می کشیدند و گروه کنترلی که هرگز سیگار نکشیده بودند.


آنها سپس ژن های همه شرکت کنندگان را تجزیه و تحلیل کردند و به دنبال تغییرات در تنظیم ژن در سلول های خونی هر شرکت کننده پرداختند.
هنگامی که تنظیم طبیعی ژن ها مختل می شود، می تواند در عملکرد ژن اختلال ایجاد کند و منجر به بیماری شود.


محققان به ارتباط آماری معنی‌داری از ژن‌های آسیب‌دیده در افراد استفاده کننده از سیگارهای الکترونیکی پی بردند، حتی اگر قبلاً هرگز سیگار نکشیده بودند.
دکتر «احمد بسارتی نیا»، سرپرست اصلی تیم تحقیق، گفت: «مطالعه ما برای اولین بار، اثرات بیولوژیکی سیگارهای الکترونیکی را در بزرگسالان بررسی می‌کند، در حالی که به طور همزمان مواجهه قبلی آنها با سیگارهای سنتی را در نظر می گیرد.»


داده‌های ما نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی، دقیقاً مانند سیگار کشیدن سنتی، با اختلال در تنظیم ژن‌های میتوکندری و اختلال در مسیرهای مولکولی درگیر در ایمنی و پاسخ التهابی، مرتبط است.


هنگامی که ژن های میتوکندری آسیب می بینند، بدن بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سرطان می شود.


مطالعات نشان می دهد که استفاده کنندگان سیگار الکترونیکی ۱۵ درصد بیشتر از افراد سیگاری معمولی در معرض سکته مغزی در میانسالی قرار دارند.
در حالی که سیگارهای الکترونیکی به عنوان جایگزینی سالم‌تر از سیگار سنتی پذیرفته می‌شود، اما محققان هشدار دادند قرار گرفتن در معرض این دستگاه‌ها در سنین پایین همچنان می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha