رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی درباره سویه جدید ویروس کرونا و خطرات احتمالی اظهار داشت: ما امروز باید به مردم پیام بدهیم که کماکان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و نباید شرایط را عادی فرض کنند. با اینکه احتمال واکسن گریزی این سویه بالا است اما بیماری در افرادی که واکسن زده بودند خفیف تر بود از این رو توصیه می شود همه واکسن بزنند.

دکتر عمادی: ۵۰ جهش در سویه جدید کرونا رخ داده است/ احتمال پیک جدیدی در کشور با شیوع اومیکرون

سلامت نیوز: رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی درباره سویه جدید ویروس کرونا و خطرات احتمالی اظهار داشت: ما امروز باید به مردم پیام بدهیم که کماکان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و نباید شرایط را عادی فرض کنند. با اینکه احتمال واکسن گریزی این سویه بالا است اما بیماری در افرادی که واکسن زده بودند خفیف تر بود از این رو توصیه می شود همه واکسن بزنند.

۵۰ جهش در سویه جدید کرونا رخ داده است

سی جهش در پروتئین اسپایک احتمال فرار از واکسن را زیاد می کند

بیماری در کسانی که واکسن نزدند شدیدتر است

به گزارش سلامت نیوز، دکتر حمید عمادی در گفت وگو با شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که خطر سویه جدید کرونا چقدر جدی است؟ آیا واکسن ها در مقابل این سویه جدید ایمنی دارند؟ گفت: در سویه جدید متاسفانه ویروس قوی تر شده است. ۵۰ جهش در این ویروس رخ داده است که سی مورد در پروتئین سنبله و یا همان پروتئین اسپایک است. سنبله همان چیزی است که همه واکسن ها آن را هدف قرار داده اند و در واقع در آن نقطه خود را عوض می کند. سی جهش احتمال فرار از واکسن را زیاد می کند. چیزی که مهم است این است که در مطالعات اولیه مشخص شد که بیماری در کسانی که واکسن نزدند شدیدتر است و عمدتا در افرادی که واکسن نزدند بیشتر پیشرفت کرده است.

در آفریقای جنوبی میزان تزریق واکسن بسیار کم و سی درصد بود

احتمال واکسن گریزی سویه جدید کرونا بالا است

توصیه می شود همه واکسن بزنند

اینکه با  پیک جدیدی در کشور داشته باشیم محتمل است

پروتکل های بهداشتی باید کماکان رعایت شود

وی افزود: در آفریقای جنوبی میزان تزریق واکسن بسیار کم و سی درصد بود. در آن کشور اچ آی وی هم بسیار زیاد است و ۲۶٪ از جمعیت اچ آی وی مثبت هستند از این رو ما امروز باید به مردم پیام بدهیم که کماکان رعایت کنند و نباید شرایط را عادی فرض کنند. با اینکه احتمال واکسن گریزی این سویه بالا است اما بیماری در افرادی که واکسن زده بودند خفیف تر بود از این رو توصیه می شود همه واکسن بزنند. وزارت بهداشت در حال تسهیل شرایط است تا افرادی که دو دوز واکسن زده اند دوز سوم را نیز دریافت کنند. امروز صحبت از این است که افراد چهل سال به بالا نیز واکسن بزنند و لایه لایه تا دعوت از ۱۸ ساله ها برای دریافت دوز سوم پیش خواهند رفت. واکسیناسیون در اوج اپیدمی چندان ارزشمند نیست. عمده واکسیناسیون در کشور ما در ماه های شهریور و مهر بود و ما پیک پنجم داشتیم. اینکه با سویه جدید اومیکرون پیک جدیدی در کشور داشته باشیم محتمل است از این رو اینکه امروز یک واکسن یادآوری بزنیم کاری عاقلانه است و وزارت بهداشت باید این شرایط را فراهم کند و این می تواند کمک کننده باشد. بدنی که از قبل آمادگی مقابله با این ویروس را داشته باشد آسیب پذیری کمتری خواهد داشت. مطالعات نشان می دهد اکثر مرگ و میرها در بین کسانی است که واکسن نزده اند. این ویروس جدید است و لزوم تزریق واکسن امروز بیش از پیش احساس می شود. پروتکل های بهداشتی باید کماکان رعایت شود.

این متخصص عفونی در خصوص اینکه احتمال شیوع اپیدمی با جهش جدید در ایران با کدام ماه‌ها مصادف خواهد شد؟ اظهار داشت: قابل پیش بینی نیست. هنوز اطلاعات زیادی در مورد این ویروس در دسترس نیست باید دید رفتار این ویروس در آینده چگونه خواهد بود ولی گزارشات اولیه نشان از این دارد که وضعیت نگران کننده است.

میزان قدرت سرایت، بیماری زایی و واکسن گریزی در  سویه جدید متفاوت است

وی در مورد اینکه آیا سویه جدید علائم خاصی دارد؟ تصریح کرد: نه علائم فرقی نمی کند و میزان قدرت سرایت و بیماری زایی و واکسن گریزی در این سویه متفاوت است.

دکتر عمادی در خصوص اینکه با توجه به جهش های جدید آیا آینده کرونا همچنان نامعلوم است؟ گفت: بله و ما نمی توانیم پیش بینی کنیم که چه خواهد شد. این مساله چیزی نیست که بگوییم ما در ایران دچار چنین وضعیتی هستیم بلکه در دنیا وضعیت به همین شکل است. فعلا باید تا جایی که می توانیم مردم را مقاوم سازی کنیم. واقعیت این است که از امروز نمی توان هیچ آینده ای را پیش بینی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha