رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه با بروز پاندمی کرونا میزان شناسایی بیماران مبتلا به HIV کاهش یافت، گفت: تقاضا دارم که برنامه کنترل HIV را حیات دوباره بخشیده و برنامه‌ریزی محلی انجام دهیم.

کاهش شناسایی مبتلایانِ ایدز در بحران کرونا / لزوم احیای مجدد برنامه کنترل HIV

سلامت نیوز:رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه با بروز پاندمی کرونا میزان شناسایی بیماران مبتلا به HIV کاهش یافت، گفت: تقاضا دارم که برنامه کنترل HIV را حیات دوباره بخشیده و برنامه‌ریزی محلی انجام دهیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمد مهدی گویا در همایش روز جهانی ایدز، گفت: با تحریم‌های ظالمانه آمریکا هنوز هم با مشکلات جدی در زمینه رسیدن به امکانات تشخیصی و درمانی مواجهیم و اگر حمایت‌های عزیزانی در سازمان ملل نبود، شاید به سادگی نمی‌توانستیم به این امکانات دسترسی پیدا کنیم. من از مجموعه سازمان ملل در ایران، همکارانم در وزارت بهداشت و ... تشکر می‌کنم.


وی افزود: وضعیت HIV در دنیا از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ تغییرات بسیاری داشته است؛ به طوری که ما در سال ۲۰۰۰ بالغ بر ۲.۷ میلیون مبتلا به HIV داشتیم، اما در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۱.۷ میلیون مبتلا به HIV داشتیم. به هر حال داروها و امکانات تشخیصی جدید و امکانات اطلاع رسانی جدید، ما را امیدوار کرده بود که تا سال ۲۰۲۰ مواردمان را به کمتر  از ۵۰۰ هزار نفر در دنیا برسانیم و به سمت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر پیش رویم، اما یکباره با مصیبت کووید ۱۹ مواجه شدیم. کاهش میزان مرگ‌هایمان هم طی این مدت بسیار جالب بوده و در فاصله ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ میزان مرگ‌های ناشی از HIV کمتر از نصف شده بود. این هم تحت تاثیر کووید ۱۹ قرار گرفت؛ به خصوص  در برخی کشورهای خاص.


گویا ادامه داد: یک مشکلی که در این شرایط در دنیا ایجاد شد این بود که میزان شناسایی بیماران مبتلا به HIV کاهش یافت و ما هم در کشور با این مشکل مواجه شدیم؛ به طوری که میزان شناسایی بیماران ما در سراسر کشور به طور چشمگیری کاهش یافت. به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه، مبتلایان کمتر مراجعه می‌کردند، برنامه‌های میدانی ما کاهش یافته بود و ما هر روز نگران‌تر می‌شدیم که چه اتفاقی می‌خواهد بیفتد.


وی گفت: خوشبختانه در سال ۲۰۲۱ توانستیم تا حدودی در برخی مناطق کشور، کار را جمع کنیم. دانشگاه‌هایی که به واسطه کووید ۱۹ تحت تاثیر قرار گرفته بودند، توانستند برنامه‌هایشان را جمع کنند. مجددا بیماریابی HIV مقداری افزایش یافت، اما هنوز به حالت عادی برنگشتیم و با حالت عادی خیلی فاصله داشته و نیاز به تلاش همگانی داریم. برنامه پنجم استراتژیک HIV دارد اهداف مشخصی را دنبال می‌کند. اهداف ۹۰.۹۰.۹۰ که باید قبلا به آن دست می‌یافت و اکنون مجددا تکرار همان عددهاست. از همکاران عزیزم تقاضا می‌کنم که باید به این برنامه حیات مجدد ببخشند. بیماریابی‌ها دوباره فعال شده و مراقبت و درمان شدت بگیرد. در غیر این صورت به این اهداف دست پیدا نمی‌کنیم.


گویا با بیان اینکه ما ظرف یک هفته توانسیتم ۶۰ هزار مورد آزمایش در حوزه HIV انجام دهیم، گفت: با این تعداد آزمایش، ۱۲۱ مورد جدید HIV شناسایی کردیم و این به این معناست که خطر هنوز کنار گوش ما است و اگر دیر بجنبیم، ما را سرکوب می‌کند. امسال را سال انقلاب کیفیت گذاشته‌ایم. از همکارانم تقاضا دارم که برنامه کنترل HIV را حیات دوباره بخشیده و برنامه‌ریزی محلی انجام دهیم. جمعیت‌های پرخطر در حال حاضر تغییر کرده‌اند. اگر یک زمانی تعریف پرخطر کسی بود که اعتیاد تزریقی داشت، اکنون افراد پرخطر دیگری در حول و حوش ما زندگی می‌کنند که باید آنها را مراقبت کرده و درمان کنیم. نمی‌توانیم نسل جوان‌مان را فراموش کنیم، نباید اجازه دهیم نسل جوان‌مان بی‌اطلاع از راه‌های انتقال HIV بوده و راه‌های پیشگیری از آن را نداند.


وی گفت: بلکه باید شرایط را برای افزایش آگاهی آنها آماده کنیم. اعتیادی که یک روز با تزریق هروئین از آن می‌ترسیدیم، اکنون شکل‌های بسیار پیچیده و خطرناک‌تری پیدا کرده، روابط جنسی ناسالمی که یک روز از آن‌ها نگران بودیم، اکنون ابعاد پیچیده‌تر و خطرناکتری پیدا کرده است. ایکه مردم مدت طولانی بیکار باشند و سرکار نروند، پیامدهای خاص خودش را دارد. ما موفقیت‌های زیادی به دست آوردیم، اما بسیار هم عقب هستیم؛ به طوری که ۴۰ درصد کسانی را که باید شناسایی می‌کردیم، شناسایی کردیم و در ۴۰ درصد درجا زدیم. نباید اجازه دهیم که کووید ۱۹ برنامه HIV را تحت تاثیر قرار دهد.


وی گفت: از زیر مجموعه سازمان ملل انتظار دارم که ما را به صورت همه جانبه و بی وقفه حمایت کنند. ما نباید تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار بگیریم و نباید منتظر وسایل تشخیصی، پیشگیری و دارو باشیم. ما در این منطقه حرف برای گفتن زیاد داریم. همکاری ما با سایر کشورهای منطقه خودمان باید جدی دنبال شود.


گویا ادامه داد: البته خبر خوبی را اعلام می‌کنم که خوشبختانه با درخواست جمهوری اسلامی ایران برای تغییر منطقه‌اش از مدیترانه شرقی برای برنامه ایدز به منطقه آسیا موافقت شده که فرصت خوبی برای ماست و می‌توانیم از دستاوردهای کشورهایی که تلاش‌های خوبی در این حوزه داشتند، استفاده کنیم. انتظار دارم که همکارانمان در سازمان بهزیستی کماکان یاور ما باشند. برنامه کاهش آسیب نیازمند بازنگری است. از همکارانم در سازمان زندان‌ها تقاضا می‌کنم که برنامه HIV را در داخل زندان‌ها بازنگری کنند. امیدوارم یک تلاش همگانی کنیم و مجددا برنامه کنترل HIV را ارتقا ببخشیم.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha