عضو شورای عالی نظام پزشکی، به تشریح ایرادات آئین نامه جدید تاسیس داروخانه ها پرداخت.

مشکلات افزایش بی حساب داروخانه‌ها/مناطق محروم ضرر می کنند

سلامت نیوز:عضو شورای عالی نظام پزشکی، به تشریح ایرادات آئین نامه جدید تاسیس داروخانه ها پرداخت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، احمد آدینه با اشاره به اینکه تبلیغ دارو مصارف القایی ایجاد می‌کند، افزود: تبلیغ و ایجاد زمینه برای مصرف القایی دارو، هم از نظر قانونی تخلف است و هم از نظر اخلاقی و انسانی غیر مجاز است، لذا افزایش بی حساب داروخانه‌ها زمینه را برای این تخلفات فراهم می‌کند.


وی در بیان سایر مشکلات حاصل از آئین نامه جدید تأسیس داروخانه‌ها، گفت: طبق این آئین نامه همه متقاضیان تأسیس داروخانه به شهرهای بزرگ روی آورده و متقاضی مناطقی هستند که از نظر اقتصادی مرفه‌تر باشند؛ لذا مناطق کمتر برخوردار کماکان محروم خواهند ماند.


عضو داروساز شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه یکی از اهداف نظام سلامت عدالت در دسترسی به خدمات است؛ تصریح کرد: بر اساس آن خدمات دارویی داروخانه‌ها باید به طور متناسب در کشور پخش شود و اگر این مهم را به افراد واگذار نمائیم تا بر اساس درآمد اقتصادی خود محل داروخانه را تعیین و تصمیم گیری کنند؛ طبیعی است که به مناطق کمتر برخوردار نمی‌روند.


به گفته وی، وظیفه حاکمیتی دولت است که راهکار مناسبی برای این موضوع داشته باشد که متأسفانه در این آئین نامه چنین تدبیری اندیشیده نشده است و اثرات القایی فروش بیشتر و داروهای گران‌تر به مردم جهت تأمین هزینه‌های داروخانه با کاهش درآمد حاصل از تقسیم غیر منطقی بازار دارو از جمله موضوعات مهمی هستند که قبل از هرگونه تصمیم به اجرای آئین نامه باید به آنها توجه می‌شد.


آدینه همچنین به کمبود مسئول فنی برای داروخانه‌های شبانه روزی، تمام وقت با ۲ شیفت کاری و داروخانه‌هایی که به علت عدم امکان قبول مسؤلیت فنی توسط مؤسس، نیازمند مسئول فنی هستند، اشاره کرد و افزود: از جمله ایرادات دیگری که این آئین نامه دارد، هدایت همکاران جوان به سمت مشارکت با سرمایه داران غیر مرتبط است که می‌تواند منجر به ایجاد داروخانه‌های زنجیره‌ای شود که داروخانه‌های مستقل را به سمت ورشکستگی می‌کشاند. ‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha