کارشناس معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران ضمن تشریح اقدامات بهزیستی برای حمایت از بیماران مبتلا به ویروس ایدز، گفت: براساس پژوهش شیوع‌شناسی ایدز استفاده از سوزن و سرنگ مشترک و ارتباط جنسی، دو موردی هستند که در بالاترین رتبه علت ابتلا به بیماری ایدز قرار دارند.

کاهش ۵۰ درصدی ابتلا به «ایدز» معتادان بدلیل استفاده از سوزن و سرنگ مشترک

سلامت نیوز:کارشناس معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران ضمن تشریح اقدامات بهزیستی برای حمایت از بیماران مبتلا به ویروس ایدز، گفت: براساس پژوهش شیوع‌شناسی ایدز استفاده از سوزن و سرنگ مشترک و ارتباط جنسی، دو موردی هستند که در بالاترین رتبه علت ابتلا به بیماری ایدز قرار دارند.  


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،مریم امیدی با بیان اینکه براساس پژوهش شیوع‌شناسی ایدز دو موردِ تزریق از طریق سوزن و سرنگ مشترک و ارتباط جنسی در بالاترین رتبه علت ابتلا به بیماری ایدز هستند، گفت: اکنون تزریق با استفاده از سوزن و سرنگ مشترک کمتر شده است، زیرا در اعتیاد تزریق کاهش یافته و الگوی مواد مصرفی که در جامعه وجود دارد الگویی است که عملا تزریق در آن کمتر است. از سوی دیگر وجود مراکزی مانند کاهش آسیب، موجب آگاهی معتادان شده تا از سوزن و سرنگ مشترک دوری کنند؛ این امر موجب شده ۵۰ درصد رشد شیوع از طریق تزریق مشترک کاهش یابد.
وی ادامه داد: در حال حاضر انتقال بیماری از مادر به کودک نیز از بین رفته است و در صورتی که مادری اچ آی وی مثبت شناسایی شود، در زمان زایمان مراقبت‌هایی صورت می‌گیرد که کودک در زمان تولد، سالم متولد شود. 


ارتباط جنسی غیر متعارف و تزریق با استفاده از سوزن و سرنگ مشترک، بیشترین علت ابتلا به ایدز
کارشناس معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران با تاکید بر اینکه در حال حاضر اولین علتی که موجب انتقال ویروس ایدز می‌شود و در صدر آمارها قرار دارد، ارتباط جنسی غیر متعارف و تزریق با استفاده از سوزن و سرنگ مشترک است، یادآور شد: ایدز، ویروسی عفونی است که موجب پایین آمدن سیستم ایمنی بدن و درنتیجه ابتلای فرد به بیماری‌های عفونی دیگر می‌شود. این بیماری‌ عفونی فرد را دچار مشکل کرده و در نهایت اگر مراقبت‌های بهداشتی لازم را انجام ندهد، جان خود را از دست می‌دهد.


وی با اشاره به اینکه ویروس اچ آی وی در خون و ترشحات خونی است، اظهار کرد: اولین جایی که موجب نشر و گسترش این ویروس می‌شود در قسمت لنفم‌هاست. این ویروس روی گلبول‌های سفید تاثیر می‌گذارد.


امیدی در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی برای حمایت از بیماران مبتلا به ایدز نیز توضیح داد: سازمان بهزیستی از آنجایی که یکی از متولیان بخش آسیب‌های اجتماعی است، از دیرباز در این زمینه فعالیت کرده و مراکزی تحت عنوان «باشگاه مثبت» راه‌اندازی کرده است.


«تقویت زیرساخت‌ها» و «ارتقاء و توانمندسازی»؛ دو فعالیت باشگاه مثبت برای حمایت از مبتلایان به ایدز
خدمات بهزیستی برای حمایت از بیماران مبتلا به ایدز
به گفته وی، سازمان بهزیستی در باشگاه‌های مثبت براساس استراتژی چهارم ایدز کشور دو فعالیت «تقویت زیرساخت‌ها» و «ارتقاء و توانمندسازی» را به عنوان یکی از شرکای اصلی کمیته ایدز در دستور کار دارد؛ این درحالیست که استراتژی پنجم نیز در مرحله تدوین و ایرادگیری است.


کارشناس معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه در استراتژی چهارم که به دو بخش تقویت زیرساخت‌ها و ارتقاء و توانمندسازی پرداخته است، گفت: فعالیت‌هایی که در بخش ارتقاء و توانمندسازی انجام می‌شود، شامل پرداخت کمک هزینه‌های دندانپزشکی،مسکن، تحصیلی، اشتغال و کمک هزینه آزمایشات است.


وی در ادامه به تشریح اقدامات سازمان بهزیستی در این زمینه پرداخت و افزود: از آنجایی که افراد مبتلا به ویروس اچ آی وی ممکن است دچار سل ریوی شوند و اسکن ریه بسیار پر هزینه است، سازمان بهزیستی کمک هزینه اسکن ریه را به این افراد پرداخت می‌کند. همچنین در زمینه اشتغال و کاریابی و آموزش به افراد نیز فعالیت‌هایی وجود دارد که در این زمینه نیز بهزیستی آموزش‌های گسترده‌ای چه برای افرادی که به عنوان اعضای باشگاه مثبت مراجعه می‌کنند و چه برای عوام جامعه مانند آموزش شناخت ویروس، راه‌های انتقال و ارتباط سالم جنسی، ارتباطات و مهارت‌های زندگی و تقویت زیرساخت شخصیتی دارد اما بسته به نوع جامعه هدف، نوع آموزشها و ادبیات آموزش‌ها متفاوت است.


فعالیت ۸ باشگاه مثبت ایدز در استان تهران
بنابر اظهارات امیدی، در استان تهران هشت باشگاه مثبت تحت نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی در خصوص بیماریهای مقاربتی و تناسلی در سطح گسترده جامعه آموزش‌هایی ارائه می‌دهد، افزود: در واقع راه‌های ابتلا به بیماری‌ها و پیشگیری ایدز براساس پیشگیری نوین اچ آی وی به افراد جامعه ارائه می‌شود. 


وی در بخش دیگری از سخنان خود همچنین این را هم گفت که سازمان بهزیستی برای کودکان در راه مانده‌ای که به سازمان سپرده می‌شوند یا کودکی که از والدین بدسرپرست دریافت و به شیرخوارگاه‌ها واگذار می‌شوند آزمایشات pmtsp برایشان انجام می‌شود و در صورتی که مبتلا به اچ ای وی هستند، درمان پروفیلاکسی برایشان انجام می‌شود زیرا درمان کودکان با درمان بزرگسالان ( نوع دوز دارو و تزریق دارو) متفاوت است. 


کارشناس معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران ادامه داد: باتوجه به اینکه سازمان بهزیستی دارای حوزه معاونت امور اجتماعی است، نیز در این راستا برای پیشگیری از ایدز در کودکان کار و خیابان نیز اقداماتی در دستور کار سازمان است که براین اساس آموزش‌های مختلفی در رابطه با خودمراقبتی جنسی به کودکان ارائه می‌شود.  


امیدی درخصوص ارائه خدمات به افراد اظهار کرد: چه افرادی که دارای کد درمانی هستند و چه افرادی که کد درمانی ندارند و برای اولین بار به باشگاه مراجعه می‌کنند، به آنها خدمت ارائه می‌شود. برای افرادی که فاقد کد درمانی هستند کارشناسان باشگاه آنها را به کلینیک‌های بیماری‌های رفتاری خاص معرفی کرده و کد درمانی دریافت می‌کنند؛ آنها می‌توانند با این کد درمانی دارودرمانی رایگان را از وزارت بهداشت و خدمات بهزیستی دریافت کنند. 

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha