نماینده و رییس سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران گفت: کشورها افرادی که خدمات ضروری HIV دریافت نمی کنند را تحت پوشش قرار دهند.

افرادی که خدمات ضروری HIV دریافت نمی‌کنند را تحت پوشش قرار دهید

سلامت نیوز: نماینده و رییس سازمان جهانی بهداشت در جمهوری اسلامی ایران گفت: کشورها افرادی که خدمات ضروری HIV دریافت نمی کنند را تحت پوشش قرار دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از وبدا، در متن پیام سید جعفر حسین به مناسبت روز جهانی ایدز ( ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۱)  آمده است: در این روز جهانی ایدز، بیایید خواهان اقدامی برای پایان دادن به نابرابری ها و پایان‌دادن به ایدز و همه بیماری های واگیر دیگری باشیم که بر اثر نابرابری‌ها رشد می کنند. بیایید دست به دست هم دهیم و به ایدز که با علائم و درمان های موجود می توان به آن پایان داد، خاتمه دهیم.


امروز روز جهانی ایدز در سال ۱۴۰۰ است. امسال وارد سومین سال همه گیری کووید-۱۹ می شویم که علاوه بر اختلالات گسترده ای که ایجاد کرده، بسیاری از دستاوردهای به دست آمده در حوزه سلامت و سایر حوزه‌های توسعه را معکوس کرده است. همچنین وارد دهه پنجم همه گیری ایدز می شویم. سال گذشته نقطه‌ی عطفی برای دستیابی به اهداف جهانی ۹۰-۹۰-۹۰ در نظر گرفته شده بود.


این اهداف بر آن بود که تا سال ۲۰۲۰، ۹۰درصد  از افراد مبتلا به HIV از وضعیت خود مطلع هستند، ۹۰ درصد  از افراد مبتلا به عفونت HIV تشخیص داده شده تحت درمان قرار می گیرند، و ۹۰ درصد از افرادی که درمان می شوند از نظر ویروسی سرکوب شده اند.
بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط وزارت بهداشت، حدود ۵۴ هزار نفر با HIV زندگی می کنند، حدود ۴۲ درصد از این افراد در کشور تشخیص داده شده اند و تنها ۲۹ درصد درمان ضد رتروویروسی دریافت می کنند.  


متاسفانه، ما از این اهداف جهانی عقب هستیم و اختلال در خدمات و مراقبت‌ها به دلیل وضعیت کووید-۱۹ می‌تواند منجر به تحمیل بار اضافی ناشی از بیماری‌های مرتبط با ایدز در کشورها شده و بسیاری از کسانی را که با HIV زندگی می کنند در معرض خطر دریافت نکردن به موقع داروها و خدمات نجات‌بخش خود قرار دهد.


بدون تلاش‌ها و اقدامات هماهنگ بیشتر، جهان در خطر از دست دادن اهداف برای پایان دادن به ایدز تا سال ۲۰۳۰ است. در سال ۲۰۱۵، همه کشورها متعهد شدند که نابرابری ها را در سطح داخلی و بین‌کشوری به عنوان بخشی از اهداف توسعه پایدار کاهش دهند. استراتژی جهانی ایدز برای سالهای ۲۰۲۱-۲۰۲۶: هدف و شعارش را "پایان دادن به نابرابری ها. پایان دادن به ایدز" قرارداده است و همچنین بیانیه سیاسی مصوبه نشست سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ پایان نابرابری ها در قلب خود جای داده است.  


موضوع روز جهانی ایدز امسال "پایان دادن به نابرابری ها. پایان دادن به ایدز" است. با تمرکز ویژه بر پوشش دادن افرادی که خدمت دریافت نکرده‌اند،   سازمان بهداشت جهانی و شرکای آن نابرابری های فزاینده در مسیر دسترسی به خدمات ضروری HIV را برجسته می کنند.
در این روز، سازمان بهداشت جهانی از رهبران و شهروندان در سراسر جهان می‌خواهد تا برای مقابله با نابرابری‌هایی که باعث ایجاد ایدز می‌شود، گرد هم‌ آیند و افرادی را که در حال حاضر خدمات ضروری HIV دریافت نمی‌کنند تحت پوشش قرار دهند.


اکنون دولت ها باید از تعهد به عمل حرکت کنند. دولت ها باید رشد اجتماعی و اقتصادی فراگیر را ترویج دهند. آنها باید قوانین، سیاست ها و شیوه های تبعیض‌آمیز را به منظور تضمین فرصت های برابر و کاهش نابرابری ها حذف کنند. زمان آن فرا رسیده است که دولت ها به وعده های خود عمل کنند. آنها باید اکنون اقدام کنند و ما باید آنها را توانمند و مجهز کنیم تا بتوانند به جمعیت آسیب‌پذیر خدمت ارائه دهند.


در این روز جهانی ایدز، بیایید به دولت های خود یادآوری کنیم که نابرابری‌های جهانی بر همه‌ی ما صرف‌نظر از اینکه چه کسی هستیم و اهل کجا، تاثیر می گذارد. ناگفته نماند که تحریم های یکجانبه علیه ایران این نابرابری ها را تشدید می کند و بر زندگی هزاران و صدها هزار فرد از آسیب پذیرترین جمعیت ها تأثیر می گذارد. همه‌ی دولت‌ها موظفند در قابل دسترس‌بودن خدمات اساسی بهداشت عمومی، بدون ورود هیچ‌گونه شکاف یا محدودیت سیاسی به این معادله، متعهد شوند.


در این روز جهانی ایدز، بیایید خواهان اقدامی برای پایان دادن به نابرابری ها و پایان‌دادن به ایدز و همه بیماری های واگیر دیگری باشیم که بر اثر نابرابری‌ها رشد می کنند.


جلسات، روزها و تعهدات بخش نظری چگونگی ایجاد تأثیر پایدارتر بر زندگی مردم است. ما به طور جمعی باید آن‌ها را به عمل تبدیل کنیم و آن اقدامات را که فقط زمانی می‌توانیم ببینیم که این تعهد از نظر ارائه خدمات به افرادی که به آن نیاز دارند. برگردان ‌شود. بیایید گرد هم آییم، بیایید دست به دست هم دهیم و به ایدز که با علائم و درمان های موجود می توان به آن پایان داد، خاتمه دهیم. با تشکر فراوان و با امید تلاش جمهوری اسلامی ایران برای پایان دادن به HIV/AIDS و کاهش آسیب پذیری مردم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha