هجدهمین کنگره بین المللی ام اس ایران صبح امروز در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

خطر ابتلا به ام اس در فرزند والدین مبتلا 20 درصد است/ شانس ابتلا به ام اس در بستگان درجه یک فرد مبتلا بیشتر است

سلامت نیوز: هجدهمین کنگره بین المللی ام اس ایران صبح امروز در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.


به گزارش سلامت نیوز، هجدهمین کنگره بین المللی ام اس ایران صبح امروز در هتل پارسیان آزادی آغاز به کار کرد. این همایش علمی یکی از اولین کنگره های علمی است که پس از همه گیری کرونا به صورت حضوری محدود و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.


به گزارش سلامت نیوز، دكتر محمدحسین صنعتی متخصص ژنتیک و استاد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در این کنگره گفت:« نشانه هایی وجود دارد که ژنتیک نقش مهمی در بیماری ام اس دارد و نمی توانیم آن را نادیده بگیریم. تصور می کنم در آینده آنچه در دنیا اتفاق می افتد و اهمیت بسیار زیادی در حوزه این بیماری خواهد داشت این خواهد بود که عامل ایجاد کننده بیماری ام اس شناخته شود و بدون شک در جامعه علمی بین المللی باور بر این است که یک عامل یا عوامل محیطی در افرادی که مستعد هستند از نظر ژنتیکی باعث بروز بیماری ام اس در فرد می شود.»


وی در ادامه گفت:«هنوز مشخص نیست چه عامل یا عوامل محیطی یا چه ژن یا فاکتورهای ژنتیکی در بروز ام اس دخالت دارند. یکی از دلایل ابتلا این است که در خانواده هایی که بیماری ام اس وجود دارد یا سابقه ابتلای خانوادگی وجود داشته،  شیوع بیماری ام اس بیشتر است. در تحقیق جامع و گسترده ای نشان داده شده 15 تا 20 درصد از بیمارانی که مبتلا به ام اس می شوند یک سابقه خانوادگی قبلی دارند. اگر فردی مبتلا به ام اس باشد بستگان درجه یک وی نسبت به خویشاوندان درجه دو و درجه سوم خطر بیشتری برای ابتلا به ام اس دارند این حاصل نتیجه مطالعه بر روی بیش از دوازده هزار نفر در چند هزار خانواده بوده که در انگلستان انجام شده است. چیزی که جالب است این است که اگر خانمی مبتلا به ام اس باشد شانس اینکه فرزند پسر مبتلا به ام اس داشته باشد صفر است.»


وی گفت:« اگر پدر و مادر مبتلا به ام اس باشند خطر اینکه فرزندشان مبتلا به ام اس شود 20 درصد است یعنی در مقایسه با یک دهم درصد احتمال ابتلا در جامعه عمومی حدود دویست برابر خطر بیشتری وجود دارد که فرزند آنها مبتلا به ام اس شود. به این افراد می گوییم اگر خطر ابتلا به بیماری ام اس یک در ده هزار در جامعه است در شما 20 تا 80 درصد احتمال دارد که شما بچه سالم داشته باشید.»


وی افزود:«ریسک ابتلا به پدری که فرزند مبتلا به ام اس داشته در بچه ای که از همسر دیگرش داشته یک و نیم درصد در مقایسه با یک دهم درصد سطح جامعه است یعنی باز هم شانس ابتلا افزایش پیدا می کند. مطالعات نسبتا گسترده انجام شده ولی این مطالعات نتوانسته اند ارتباط قطعی از نظر ژنتیکی با بروز بیماری ام اس پیدا کنند. در طول دهه گذشته با دستگاه های بسیار پیشرفته ای کارهای دقیقی که با این دستگاه ها بر روی ژنوم بیماران انجام شده است، بعضی ها گزارش کردند که هیچ ارتباطی بین ژن ها ندیدیم.»


به گزارش سلامت نیوز، دکتر سید محمد باغبانیان دبیر کنگره در حاشیه این کنگره به خبرنگار سلامت نیوز گفت:« بیماری ام اس یک بیماری التهابی خودایمنی دستگاه عصبی مرکزی است که بیشتر زنان جوان را درگیر می کند و با یکسری علامت هایی ممکن است خودش را نشان دهد علایمی مثل تاری دید، دوبینی ، خواب رفتن دست و پاها، عدم داشتن تعادل و سرگیجه که در 85 درصد موارد حالت رفت و برگشتی دارند و ممکن  است حتی بدون درمان هم بهبود پیدا کنند.»


وی گفت:« بیماری ام اس به دلیل اینکه یک بیماری خودایمنی است و درمان های خاص دارد بخصوص در دوران کرونا باید بدانیم چطور با این بیماری مقابله کنیم. این کنگره یکی از رویکردهایش ، رویکرد به درمان ام اس در دوران کووید -19است و نکاتی که باید متخصصین مغز و اعصاب کشور در مورد این بیماری بدانند و اطلاعات جدیدی که در این خصوص در جهان منتشر شده است و همینطور در مورد علایم ام اس و روش های تشخیصی آن و بیماری هایی که تقلیدکننده ام اس هستند ولی ام اس نیستند ولی مثل ام اس تظاهر می کنند،همچنین درمورد درمان های ام اس در این کنگره صحبت می شود و گروه هدف هم متخصصین مغز و اعصاب کشور هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha