روان‌شناسی کودکان استثنایی گفت:کودکان دارای اوتیسم هوش‌ جزیره‌ای دارند؛ یعنی کارکردهای شناختی این کودکان در بعضی از مسائل و موارد خیلی خوب رشد می‌کند و بالاتر از حد طبیعی عمل می‌کند؛ به طوری که درصد خیلی پایینی از افراد دارای اوتیسم نبوغ برجسته دارند.

درصد کمی از «اوتیسمی‌ها» نبوغ برجسته‌ای دارند

سلامت نیوز:روان‌شناسی کودکان استثنایی گفت:کودکان دارای اوتیسم هوش‌ جزیره‌ای دارند؛ یعنی کارکردهای شناختی این کودکان در بعضی از مسائل و موارد خیلی خوب رشد می‌کند و بالاتر از حد طبیعی عمل می‌کند؛ به طوری که درصد خیلی پایینی از افراد دارای اوتیسم نبوغ برجسته دارند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،سحرانه جوادی، روان‌شناسی کودکان استثنایی درباره «تفاوت هوشی کودکان مبتلا به اوتیسم»،گفت: بچه‌های دارای اوتیسم هوش‌ جزیره‌ای دارند؛ یعنی کارکردهای شناختی این کودکان در بعضی از مسائل و موارد خیلی خوب رشد می‌کند و بالاتر از حد طبیعی عمل می‌کند.


وی ادامه داد:براین‌اساس بسیاری از افراد طیف اتیسم در بعضی از زمینه‌ها عملکرد بالاتری از سطح نرمال جامعه را نشان می‌دهند. همین‌موضوع باعث تصوری اشتباه در جامعه شده است. افراد جامعه  بر این باورند که اوتیسم یعنی نبوغ، اما این باور درست نیست.


این روان شناس کودکان استثنایی یادآور شد:‌افرادی در این طیف مطرح شده‌اند که نبوغ خاصی از خود نشان داده‌اند. برای مثال در یک زمینه خاص به خصوص در زمینه هنر، ریاضی و موسیقی نبوغی خاص از خود نشان داده‌اند و فقط این افراد به عنوان نمونه‌ای از طیف اوتیسم در سطح جامعه مطرح شده‌اند.


جوادی متذکر شد:‌تعداد گزارش‌ها و بررسی‌ها از این افراد بیشتر بوده؛ چون به نسبت بقیه افراد دارای اوتیسم که‌ مشکلات بیشتری دارند نبوغی  بالاتر از حد نرمال داشته و متفاوت بوده‌اند. این در صورتی است که درصد خیلی پایینی از افراد دارای اوتیسم نبوغ برجسته دارند و بسیاری از افراد طیف اوتیسم درگیری و مشکلات شناختی دارند. بنابراین ممکن است در بعضی زمینه‌های ابتدایی هم دچار مشکل شوند.


وی بیان داشت:  اگر بخواهیم رشد بالاتر از نرمال کودکان مبتلا به اوتیسم را بررسی کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که بچه‌های طیف اوتیسم به دلیل داشتن هوش‌ جزیره‌ای کارکردهایشان به خصوص کارکردهای شناختی، یکپارچگی ندارد و ممکن است در بعضی زمینه‌ها بیشتر از بچه‌های عادی عملکرد واضح‌تر و برجسته‌تری از خودشان نشان دهند.


این روان‌شناسی کودکان استثنایی تصریح کرد:این عملکرد شاخص بسیار بالایی نسبت به بچه‌های نرمال دارد، پس خیلی بیشتر به چشم می‌آید.متاسفانه تعداد بالایی از بچه‌های دارای اوتیسم، در زمینه مهارت‌های ارتباطی و کلیشه‌هایشان درگیری زیادی دارند و کارکردهای شناختی کمتری دارند.بنابراین هرچه درگیری تعاملاتی و رفتارهای تکراری این افراد بیشتر باشد، مشکلات شناختی این عزیزان هم به همان نسبت دیده می‌شود.


جوادی خاطرنشان کرد:‌بهترین راه برای شناسایی استعدادهای افراد طیف اوتیسم این است که در ابتدا تمامی مواردی که باعث می‌شود این استعدادها و موارد شکوفا نشود، مثل رفتارهای تکراری و تعاملات اجتماعی، بررسی و مشکلات حسی افراد برطرف شود.


وی ابراز داشت:‌هرچه درگیری در پایه‌هایی که گفته شد کمتر باشد، افراد توجه و تمرکز بیشتری روی کارهایی که به آن‌ها سپرده می‌شود خواهند داشت و در همین حین که کودک مشغول فعالیت است می‌توانیم استعداد این عزیزان را شکوفا کنیم.


 این روان‌شناسی کودکان استثنایی متذکر شد:‌مورد بسیار مهم‌تر این است که به جای شکوفایی یک استعداد خاص در فرد، آن بچه را با خودش مقایسه کنیم و تصور نکنیم تمام بچه‌های طیف اتیسم باید مثل گروهی باشند که ویژگی برجسته نشان می‌دهند. باید به این کودک آموزش داده شود تا به جای شکوفایی یک مهارت خاص،کارکردها یکپارچه انجام شود.


جوادی اضافه کرد: ارتباطات و یکپارچگی برای او، اهمیت بیشتری نسبت به پرورش استعداد در زمینه خاصی خواهد داشت. این یکپارچگی اهمیت خیلی بیشتری در زمینه درمان دارد تا اینکه بخواهیم نبوغ خاصی را در بچه اوتیسم پرورش بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha