با توجه به این که کاهش شمار مبتلایان به ایدز هنوز پایین نیامده برخلاف تعهدات جهانی نسبت به ریشه کنی این ویروس تا سال 2030 پیش رفته، محققان دارویی را برای پیشگیری از ابتلا به HIV تولید کرده اند.

دارویی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس HIV

سلامت نیوز: با توجه به این که کاهش شمار مبتلایان به ایدز هنوز پایین نیامده برخلاف تعهدات جهانی نسبت به ریشه کنی این ویروس تا سال 2030 پیش رفته، محققان دارویی را برای پیشگیری از ابتلا به HIV تولید کرده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس از dailytargum، محققان دانشگاه پزشکی «راتگرز» نیوجرسی به دنبال داوطلبانی هستند که در دو تحقیق ارزیابی اثربخشی داروی پیشگیری از ایدز شرکت کنند. آنها هدف از این تحقیق را توسعه گزینه های داروی پیشگیری از ایدز برای افزایش دستیابی به درمان های این بیماری عنوان کردند.
با توجه به این که از سوی سازمان بهداشت جهانی کمپینی برای کاهش شمار ابتلا به ویروس HIV شکل گرفته، اما در دهه های اخیر شاهد کم و کاستی هایی در مقابله با این بیماری هستیم. امسال اهداف جدیدی تا سال 2025 مشخص شد و طبق آن قرار شد به 95 درصد افرادی که به خدمات مرتبط با HIV نیاز دارند، خدمات ارائه شود. کاهش سالانه عفونت HIV به کم تر از 370 هزار و کاهش مرگ و میر ناشی از ایادز به کم تر از 250 هزار نفر تا سال 2025 از جمله برنامه هایی بود که تعیین شد.

اما شواهد بیانگر آن است که این اهداف به درستی پیش نرفته اند. داده ها نشان می دهد که منحنی های عفونت HIV و مرگ و میرهای مرتبط با ایدز به اندازه کافی روند نزولی نداشته اند تا امیدواری بالایی را در روند کنترل بیماری به ارمغان بیاورد. استراتژی هایی که در این مسیر اولویت دارند شامل استفاده از ابزارهای مراقبتی حین برقراری رابطه جنسی و عدم استفاده از سوزن آلوده هنگام تزریق می شود.

با توجه به این که روند کاهشی شمار مبتلایان و آمار مرگ و میرها کاهش چشمگیری پیدا نکرده است اما شواهد نشان می دهد که آمادگی کشورهای مختلف برای مقابله با همه گیری، در ریشه کنی ویروس HIV و ایدز هم بی تأثیر نبوده است. «برنامه مشترک ملل متحد در زمینه ایدز» عنوان کرده است که این بیماری بین سال های 2021 تا 2030 حدود 7/7 میلیون نفر را به کام مرگ می کشاند و اقدامات پیشگیرانه و درمان ها در سطح پایینی قرار دارند و پیشرفتی نداشته اند. با وجود این که راهکارهای بین المللی به جای خود انجام می شوند و اهداف سال 2025 هم تا حدودی برآورده شده اند، حدود 4/6 میلیون نفر طی یک دهه از خطر مرگ نجات پیدا خواهند کرد.


هر دو دقیقه یک کودک مبتلا به ایدز می شود
یونیسف به تازگی اعلام کرده است که در سال 2020 در هر 2 دقیقه یک کودک به ویروس HIV مبتلا شده که با این اوصاف در سال گذشته دست کم 300 هزار کودک به ایدز مبتلا شدند. در همین بازه زمان 120 هزار کودک نیز بر اثر عوامل مرتبط با ایدز جان خود را از دست دادند که طبق آمارها، هر 5 دقیقه یک کودک جان باخته است.
آمارها نشان می دهد که از هر 5 کودک مبتلا به ایدز، 2 کودک از وضعیت بیماری خود مطلع نیست و تنها نیمی از کودکان مبتلا، از درمان های ضدویروسی برای کنترل بیماری استفاده می کنند. با شیوع همه گیری کرونا، طرح غربالگری ایدز هم با تأخیر انجام شد و در برخی کشورها این آزمایش های غربالگری با کاهش چشمگیری روبرو بوده است.


داروهای پیشگری کننده

در حل حاضر تنها یک قرص برای پیشگیری از ابتلا به ایدز وجود دارد که باید هر روز مصرف شود که مصرف روزانه یک قرص برای شماری از بیماران چالش برانگیز است. اما به دلیل ادامه ایجاد عفونت های جدید، محققان به دنبال آن هستند تا داروهای جدیدی برای پیشگیری از عفونت HIV به ویژه برای گروه های در معرض خطر تولید کنند.

محققان طی دو تحقیق Impower 022 و Impower 024، روی داروی جدیدی با عنوان Islatravir کار می کنند که در قالب قرص خوراکی است و محققان مشغول بررسی اثربخشی آن روی گروه های در معرض خطر هستند. این دارو در خانواده داروهای مهارکننده انتقال رونوشت معکوس نوکلئوزیدی قرار می گیرد که به دلیل نیمه عمر بالایی که دارد مصرف ماهیانه یک قرص از آن کافی است و برای افراد در معرض خطر که اغلب افراد بی خانمان و از نظر مالی در سطح پایین را تشکیل می دهند، مصرف روزانه آن دشوار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha