دکتر مانوشا امیری معتقد است تصمیم گیری درمورد اینکه کدام روکش دندانی لمینت مناسب شما است یا روکش دندانی کامپوزیت بستگی به معیار های شما دارد. شناخت کامل از ویژگی های هرکدام از روکش ها می تواند به انتخاب درست تر و دقیق تر شما کمک کند. در ادامه بخوانید

روکش کامپوزیت دندان یا روکش لمینت دندان؟ کدام بهتر است؟

سلامت نیوز: یکی از اجزای اصلی زیبایی افراد لبخند زیبا است. ظاهردندان ها تأثیر زیادی براعتماد به نفس دارد وباعث جذابیت بیشتر می شود. اگر به دلیل فضاهای ناهموار بین دندانهای خود احساس خوبی از خنده ی خود ندارید به لطف دندانپزشکی زیبایی مدرن، میتوانید از یک لبخند زیبا در ارتباطات خود لذت ببرید.

دکتر مانوشا امیری معتقد است تصمیم گیری درمورد اینکه کدام تکنیک مناسب شماست بستگی به معیار های شما دارد. شناخت کامل از ویژگی های هرکدام از روکش ها می تواند به انتخاب درست تر و دقیق تر شما کمک کند.

روکش کامپوزیت دندان در رشت و روکش لمینت دندان در رشت قسمتی از خدماتی است که در مرکز تخصصی ترمیمی و زیبایی دندان دکتر مانوشا امیری ارائه میگردد که یک روش پیشرفته دندانپزشکی زیبایی است که دندانهای سفید مرواریدی و سالم را به شما ارائه می دهد. این روکش ها لایه های نازک و ظریف،هم رنگ دندان هستند که به صورت سفارشی برای هر فردی طراحی و ساخته می شوند.

دکتر مانوشا امیری بهترین دندانپزشک زیبایی در رشت در ادامه این مطلب شما را با خصوصیات و مزایا و معایب هر کدام از این روکش های دندانی آشنا میکند.

برای آشنایی بیشتر میتوانید به وبسایت drmanoosha.com مراجعه نمایید.

 

روکش کامپوزیت دندان در رشت،دکتر مانوشا امیری

 

موارد استفاده از روکش لمینت و کامپوزیت

اصلاح دندانهای کج یا بدشکل

ترمیم دندانهای شکسته یاترک خورده

دندانهای لکه دار یا تغییر رنگ داده زمانی که روش درمانی سفیدکننده روی دندان جواب نمیدهد

دندانهای کوتاه

دندانهای فاصله دار

 

دندانپزشک زیبایی در رشت،دکتر مانوشا امیری

مزایای روکش کامپوزیت

قیمت

روکش های کامپوزیت مزایای بیشتری نسبت به لمینت دارند که مهمترین آن هزینه آن است. به طورمتوسط،هر ورقه از روکش لمینت دوبرابر گرانتر از کامپوزیت هاهستند. این تفاوت قیمت برای خیلی ها دارای اهمیت است چون اکثر این درمان ها تحت پوشش بیمه نیستند و باید توسط خود فرد پرداخت شوند.

تکمیل درمان درمدت کم

روکش های کامپوزیت معمولا میتوانند دریکجلسه ویزیت تکمیل شوند. متخصص زیبایی دندانهای شما را برای رزین آماده میکند وسپس روکش ها مستقیماً درقسمت جلوی دندان قرار می دهند و با استفاده ازنور شدید سفت می کنند ودرآخر روکشها راجلامی دهند. این روش نسبت به لمینت حالت تهاجمی کمتری دارد.

انجام روکش لمینت طولانی تر است، چون روکش های شما باید در آزمایشگاه دندانپزشکی آماده شده و قبل از قرار بعدی به مرکز تخصصی ترمیمی و زیبایی دندان فرستاده می شود. همچنین دندانها قبل از نصب روکش نسبت به کامپوزیت نیاز به آماده سازی بیشتری دارند و همچنین حالت تهاجمی بیشتری نسبت به کامپوزیت دارد.

برگشت پذیری

قطعا بزرگترین و مهم ترین مزیت روکش کامپوزیت نسبت به لمینت برگشت پذیری است. برای انجام روکش لمینت و تناسب آن با دندان های طبیعی لازم به تغییر شکل بیشتر دندان های طبیعی است ولی در روکش کامپوزیت حداقل آماده سازی روی دندان های طبیعی لازم است یعنی دندان ها به میزانی تغییر کرده اند که بتوان روکش کامپوزیت را برداشت و در صورت نیاز جایگزین کرد.

 

 

روکش لمینت دندان در رشت،دکتر مانوشا امیری

مزایای لمینت

ماندگاری

روکش های کامپوزیت مزایای زیادی دارند،اما یک مورد وجود دارد و آن این است که کامپوزیت نمیتواند با ماندگاری بالای لمینت رقابت کنند. لمینت یک ماده خیلی قویتر از رزین کامپوزیت است. لمینت ها به طور متوسط​ ​بین ده تا پانزده سال ماندگاری دارند، در صورتی که عمر روکش کامپوزیت تقریبا نصف لمینت است یعنی بین پنج تا هفت سال ماندگاری دارند.

اگرتصمیم به نصب روکش دندان دارید باید این نکته را در نظر داشته باشید که درست است که هزینه ی روکش کامپوزیت نصف روکش لمینت است اما به همان میزان ماندگاری کامپوزیت نصف لمینت دوام دارد.

اکثر متخصصان زیبایی دندان معتقدند که روکش لمینت ظاهر طبیعی و زیبایی به دندان ها ارائه می دهد. همچنین لمینت دارای شفافیتی شبیه به مینای دندان است. همچنین به دلیل استحکام مواد و لعابی که بعداز نصب انجام می شود،در برابر لکه ها و شکستگی بسیار مقاوم است. روکش های کامپوزیت بیشتر مستعد لکه دار شدن هستند،یعنی ممکن است به منظورجلوگیری از لکه های خاصی که از غذاها ناشی می شود از مصرف بعضی از غذاها و نوشیدنی ها خودداری شود. همچنین کامپوزیت برای اینکه زیبایی دندان را به دست آورد نیاز به صیقل دارد.

 

هزینه روکش های لمینت

فرایند انجام روکش لمینت گسترده تر از کامپوزیت است و معمولا مدت زمان مشخصی برای آماده سازی روکش ها در آزمایشگاه لازم است. با این حال، روز به روز متخصصان بیشتری از فناوریهای cad/cam استفاده می کنند که با ایجاد ساخت روکش در مطب به تسریع روند کمک می کند. اگر می خواهید روکش لمینیت انجام دهید بهتر است به فناوری و تجهیزات مرکز تخصصی ترمیمی و زیبایی مورد نظر خود دقت کنید.

 

درمان مناسب

روکش های لمینت راه حل درمانی مناسب برای خیلی از مشکلات دندان مثل مینای فرسوده، پوشیده شدن دندان ها توسط لثه ،نقص های ژنتیکی، دندان های ناهموار و غیره ارائه می دهند. اما کامپوزیت ها نمی توانند گزینه ی مناسبی برای مشکلات شدید باشند مثلا،ممکن است تغییر رنگ یا مسائل مربوط به فاصله ی دندان ها با روکش های کامپوزیت به درستی درمان نشود. در مرکز تخصصی ترمیمی و زیبایی دندان دکتر مانوشا امیری بعد از بررسی وضعیت دندان ها مشاوره های لازم در جهت انتخاب درست و مناسب برای مراجعین گرامی ارائه می شود و تمامی نگرانی ها و دغدغه مراجعین گرامی نسبت به انتخاب روش درمانی مناسب از هر نظر رفع میگردد.

 

 بهترین دندانپزشکی زیبایی در رشت،دکتر مانوشا امیری

 

روکش کامپوزیت

در چه مواردی روکش لمینت و کامپوزیت برای افراد مناسب نیستند؟

مواردی وجود دارد که روکش دندان نمی تواند درمان مناسبی برای فرد یا دندان ها باشد. مواردی از جمله:

دندان هایی که درگیر پوسیدگی یا بیماری لثه هستند که باید قبل از ساخت و اتصال روکش دندان درمان شود.

دندانهای ضعیف شده. اگر مقدار قابل توجهی از ساختار دندان از دست رفته باشد یا دچار پرکردگی مکرر شده باشد، دندانها آنقدر قوی نیستند که بتوان روکش دندان را انجام داد. در این شرایط تاج دندان گزینه ی درمانی مناسب تری می باشد.

دندانهایی که دارای موقعیت نامناسب هستند یا دندانهای نامرتب، اوربایت و آندربایت. درمان ارتودنسی برای اصلاح این مورد ضروری است.

عادت به دندان قروچه و فشردن دندان ها روی هم می تواند باعث آسیب و شکستگی روکش و دندان ها شود  و قبل از نصب باید درمان شوند. ممکن است محافظ های شبانه دندان به این مشکل کمک کند.

 

ترمیم و نگهداری روکش کامپوزیت و لمینت

روش حفظ و نگهداری روکش های دندان نسبتا ساده و آسان است.

مثلا برای جلوگیری از مشکلات بهداشت دهان و دندان باید مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. معمولا روکش کامپوزیت و لمینت بهترین نوع ترمیم کننده بافت های لثه ای هستند که در حال حاضر در حیطه  پروتزهای خود داریم. مسواک و نخ دندان به روکش های دندان آسیب نمی رسانند. از خمیر دندان ساینده  قوی استفاده نکنید. یک رژیم خوب غذایی و مراقبت خانگی از روکش های خود می تواند ماندگاری آنها را تا سالهای طولانی تضمین کنند.

ممکن است بعد از قرار دادن روکش ها دندان ها دچار حساسیت به سرما و گرما شوند. بعضی از حساسیت ها کاملاً طبیعی است و معمولاً پس از یک و دو هفته از بین می رود. اگر این حساسیت ادامه دار شود باید با متخصص خود تماس بگیرید.

لمینت ها به اندازه ی کافی محکم هستند و در برابر نیروهای وارد شده از غذاها به خوبی مقاومت می کنند. با این حال، ممکن است شکستن آجیل پسته با دندان، جویدن استخوان یا سیب می تواند آسیب رسان باشد.

مثل هر چیز دیگری در دهان روکش های کامپوزیت می توانند کمی شکسته شوند. خوشبختانه در بیشتر موارد ترمیم آنها بسیار آسان است.

اگر تغییرات چشمگیری در شکل دندان های شما ایجاد شده است ممکن است دچار Lisp شده باشید که حدود یک هفته طول می کشد.در موارد نادری اگر خود به خود برطرف نشد، متخصص می تواند آن را درمان کند.

 

ماندگاری و دوام لمینت چقدر است؟

کدام روکش برای برطرف کردن مسائل شدیدتر مناسب است؟

هرچقدر دندان ها لکه دار تر، آسیب دیده تر، نامرتب تر باشند یا شکاف های بزرگتری داشته باشند،ممکن است متخصص زیبایی روکش لمینت را پیشنهاد کند. روکش های کامپوزیت برای مسائل خفیف تا متوسط ​​مناسب ترند. اگر بیمار دچار مشکلات شدید تری باشد، ممکن است پزشک گزینه های درمانی مانند تاج یا درمان ارتودنسی را به جای روکش توصیه کند.

کدام یکی از روکش ها قوی تر هستند؟

لمینت ها بسیار قوی تر از  کامپوزیت ها هستند، یعنی آنها کمتر مستعد شکستگی هستند ولی مانند روکش کامپوزیت قابلیت تعمیر و ترمیم را ندارند. روکش لمینت در صورت خراب شدن باید جایگزین شود و این می تواند پرهزینه باشد.

 

برای تعیین وفت ملاقات با شماره 32132644-013 تماس و یا از طریق بخش مشاوره آنلاین در وبسایت  drmanoosha.com  با ما همراه باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha