تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد ابتلا به کرونا فرد را به میزان قابل توجهی از ابتلا به کرونای شدید مصون نگه می‌دارد.

یک بار ابتلا به کووید ۱۹ از ابتلا به کرونای شدید جلوگیری می‌کند

سلامت نیوز:تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد ابتلا به کرونا فرد را به میزان قابل توجهی از ابتلا به کرونای شدید مصون نگه می‌دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نزدیک به دو سال از همه گیری کرونا در جهان می‌گذرد. طی این مدت کووید ۱۹ بیش از ۲۶۲ میلیون نفر را آلوده کرده و ۵ میلیون و ۲۱۰ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است. در حالی که جهان امیدوار بود با واکسیناسیون و نیز رونمایی از قرص‌های خوراکی موفق به مهار همه گیری شود، کشف سویه جدید کرونا موسوم به امیکرون نگرانی‌ها برای ادامه همه گیری را تشدید کرد.


به گزارش خبرگزاری رویترز،اکنون شرکت‌های داروسازی در تلاشند واکسن‌های تطبیق یافته با سویه امیکرون را به بازار عرضه کنند. با این حال، نباید فراموش کرد که واکسن‌ها تنها یکی از راهکار‌ها برای ایجاد پاسخ ایمنی و مقاومت در برابر ویروس محسوب می‌شوند. راهکار ابتدایی‌تر ابتلای فرد به کرونا و سپس بهبودی از آن است.


با وجود این، همواره میان دانشمندان درباره میزان ایمنی بدن پس از ابتلا به کرونا اختلاف وجود داشته است. برای مثال، یک تحقیق نشان داد ابتلا به کرونای خفیف باعث ایجاد پاسخ ایمنی بلند مدت در بدن بیمار نمی‌شود. تحقیقات دانشمندان قطری ابعاد دیگری از این موضوع را روشن کرد.


محققان در قطر طی آزمایشی یک هزار و ۳۰۴ نفر که برای بار دوم به کرونا مبتلا شدند را با ۶ هزار و ۵۲۰ نفر که برای نخستین بار به کووید ۱۹ آلوده شده بودند مورد مطالعه قرار دادند. نتایج این تحقیقات نشان داد افرادی که پیش‌تر یک بار به ویروس مبتلا شده اند ۸۸ درصد کمتر شاهد بروز کرونای شدید بودند.


همچنین دانشمندان مشاهده کردند افرادی که برای بار دوم کرونا می‌گیرند ۹۰ درصد کمتر نسبت به افرادی که بار اول به این ویروس آلوده شده اند در بیمارستان بستری می‌شوند. این موضوع نشان می‌دهد که یک بار ابتلا به کرونا باعث ایجاد پاسخ ایمنی موثر در بدن بهبود یافتگان شده و آن‌ها را از کرونای شدید مصون نگه داشته است.


دکتر لیث جمال ابوراد، مدیر این تحقیقات می‌گوید: ما در گروهی که یکبار قبلا کرونا گرفته بودند و دوباره به این ویروس آلوده شدند شاهد هیچ موردی از مرگ نبودیم. همچنین این گروه نیازمند مراقبت‌های ویژه پزشکی یا دریافت دستگاه تنفس مصنوعی نبودند.


وی می‌افزاید: تمامی افرادی که دوباره به کووید ۱۹ مبتلا شده بودند علائم خفیف داشتند که احتمالا به دلیل ایجاد ایمنی بلند مدت در بدن آن‌ها بوده است. دانشمندان پیشتر برآورد کرده بودند احتمال بروز کرونای شدید در بیمارانی که قبلا یک بار به این ویروس آلوده شده بودند کمتر از یک درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha