چاد، تانزانیا، سودان جنوبی، ماداگاسکار، بنین، جمهوری دموکراتیک کنگو، بروندی، بورکینافاسو، کامرون، مالی، نیجر و نیجریه همه از کشورهای آفریقایی هستند و نرخ واکسیناسیون در همه این کشورها زیر ۵ درصد است؛ یعنی عملا واکسن کرونا به این کشورها نرسیده است؛ کشورهایی که کمک به آنها هیچ جذابیتی برای قدرت‌ها ندارد. هرگاه قدرت‌ها حرف از انساندوستی زدند، نقشه واکسیناسیون جهان را به آنها نشان دهید. بی‌علت نیست که به این قاره سیاه می‌گویند؛ نژادپرستی پنهان در ناخودآگاه سفیدپوست غربی.

اُمیکرون؛ پیامی از آفریقا

سلامت نیوز: چاد، تانزانیا، سودان جنوبی، ماداگاسکار، بنین، جمهوری دموکراتیک کنگو، بروندی، بورکینافاسو، کامرون، مالی، نیجر و نیجریه همه از کشورهای آفریقایی هستند و نرخ واکسیناسیون در همه این کشورها زیر ۵ درصد است؛ یعنی عملا واکسن کرونا به این کشورها نرسیده است؛ کشورهایی که کمک به آنها هیچ جذابیتی برای قدرت‌ها ندارد. هرگاه قدرت‌ها حرف از انساندوستی زدند، نقشه واکسیناسیون جهان را به آنها نشان دهید. بی‌علت نیست که به این قاره سیاه می‌گویند؛ نژادپرستی پنهان در ناخودآگاه سفیدپوست غربی.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،جالب این نیست که به آفریقا واکسن نرسیده است، این طبیعی است. ساده‌ترین بیماری‌ها به‌سختی در این قاره ریشه‌کن شده‌اند. سازمان بهداشت جهانی در یکی از طنزهایش اعلام کرده که می‌خواهد با واکسن مالاریا ریشه این بیماری را بخشکاند؛ اگر هم تا الان تحقیقات طول کشید به این علت است که بیماری پیچیده‌ای است.

انگلی که ۱۴۰ سال پیش کشف شد هنوز میلیون‌ها نفر در آفریقا را درگیر می‌کند. باور می‌کنید فقط مشکل پیچیدگی بیماری باشد؟
نقشه واکسیناسیون کرونا در آفریقا توضیح دقیق‌تر از جامعه‌شناسی قدرت در بهداشت و پزشکی را به ما نشان می‌دهد. آنها واکسینه نشده‌اند چون هیچ‌وقت آنها به اندازه فرنگی‌ها در ردیف بشر به‌حساب نمی‌آمدند. آنها یا نیرویی بودند برای بهره‌کشی یا طردشدگانی هستند که دیده نمی‌شوند؛ پوست تیره، بخت تیره. قاره‌ای با یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون هم‌نوع و صدها میلیون هم‌دین و ده‌ها میلیون هم‌مذهب؛ ما باید کم‌کاری خودمان را بپذیریم.

مطلقا رفتار تهوع‌آور سیاستمدارانی که ارتباط با آفریقا را مسخره می‌کنند نباید جدی گرفت. دست‌‌کم این است که ارتباط سیاسی و اقتصادی با آفریقا برای ما سرشار از منفعت مادی خواهد بود. مستندهایی را که ایرانی‌ها در سال‌های اخیر از آفریقا ساخته‌اند، ببینید.


 خارج از آمار
 نکته جالب این است که آمار آنها در کرونا‌گرفته‌ها هم دیده نمی‌شود؛ انگار بشر به فکر خودش هم نیست. یعنی آنها حتی در کرونا گرفتن هم جزو آمار به‌حساب نمی‌آمدند. یعنی آمار کشته‌های کشورهای آفریقای مرکزی در این روزها یا صفر اعلام می‌شود یا اعلام نمی‌شود یا عددهای پایینی است. چطور ممکن است آنها واکسن نزده باشند و با آن سطح از بهداشت، کرونا نگیرند؟ عده‌ای می‌گویند بدن‌شان قوی‌تر است. برخی از پژوهشگران گفته‌اند فقر یک سپر دفاعی خوب در برابر کروناست.

برخی هم گفته‌اند شاید به این علت است که آفریقا به اندازه باقی جاها آدم بالای ۸۰ سال ندارد. اینها را تریبون‌های فارسی‌زبان دولت‌های غربی هم منتشر کرده‌اند؛ باور کردنی نیست. دلیلش هر چه بود، توجیهات خوبی تراشیده بودند. آخرش هم گفتند کسی چه می‌داند؟ این یک موضوع شگفت‌انگیز است. بله؛ برای غنی همیشه فقیر یک موضوع شگفت‌انگیز بوده است.  هیچ کدام‌شان از تعداد تست‌های کرونا در آفریقا صحبت نمی‌کنند. در آمریکا هر فرد تا الان به‌طور میانگین دو بار تست داده است. عدد انگلستان نزدیک پنج است. در مورد بعضی از کشورهای آفریقایی عددی در دست نیست. یعنی حتی معلوم نیست حکومت‌های بخت‌برگشته آن کشورها تا الان از چند نفر تست گرفته‌اند؟


این عدد برای نیجریه زیر دوصدم است، یعنی به ازای هر هزار نفر جمعیت کمتر از ۲۰ نفر تست داده‌اند. این را با آمار چند ۱۰ برابر کشورهای غربی مقایسه کنید. ظاهرا اصلا در این قاره تست نمی‌گیرند که بخواهند بدانند چرا کرونا نمی‌گیرند! وقتی می‌توان گفت بدن آفریقایی در برابر کرونا مقاوم است که آمار روشنی از تعداد تست کرونا در این قاره داشته باشیم. آنها نه تجهیزات‌شان را دارند و نه امکان مالی برای تست‌ کردن را. حال غرب اسم این تبعیض را گذاشته است آفریقایی‌ها مقاوم‌ترند! حرف نزنند.آنها به جای این که بگویند تا الان چند بسته دارو و واکسن برای آفریقایی‌ها فرستاده‌اند مشغول آسمان و ریسمان بافتن هستند؛ عذاب وجدان هم که کلا از روان‌مان رفته است.


 سوغات آفریقا
 اما چوب خدا صدا ندارد. کارمای بی‌توجهی به محرومان، گریبان قدرتمندان را گرفت. نامش اُمیکرون است. این ویروس احتمالا از بوتسوانا و قطعا از آفریقا به بقیه نقاط جهان صادر شده‌است، کشوری که حتی بسیاری نامش را نشنیده‌اند، یک کشور احتمالا دو میلیون نفری در جنوب آفریقا، کشوری بیابانی و تخت و فقیر که سال‌ها مستعمره انگلستان بود، کشوری که الماس دارد ولی عملا موقعیتی برای توسعه ندارد؛ نه تحریم نه ثروت، نه خانی آمده نه خانی رفته.
 آمار رسمی می‌گوید فقط ۲۴۰۰ نفر از ابتدای کرونا تا الان در این کشور درگذشته‌اند، حتی جایگاه آنها الان هم در آمار مهم نیست، این کشور حتی الان هم مهم نشده‌است. نکته جالب اینجاست حتی در سویه تازه کرونا، آمار کشورهای اروپایی از خود بوتسوانا بیشتر است، یعنی اینجا هم این کشورها درست دیده نمی‌شوند.


وقتی به کشورهای محروم آفریقایی واکسن نرسد، بعید نیست چنین سوغاتی‌هایی به همه جای جهان ارسال شود. در جهان ارتباطات، ممکن نیست یک کشور واکسینه در امان باشد وقتی فوجی از کشورها کمتر از ۵درصد واکسن زده‌اند. باز هم می‌خواهید بگویید آنها مقاوم‌ترند؟ شاید. اما تحقیقات نشان می‌دهد آدم‌های مقاوم ممکن است خودشان از پا در نیایند ولی می‌توانند ناقل‌های خوبی باشند و بقیه را به خاک بنشانند، خاک سیاه. هنوز قدرت‌های ثروتمند به این گزاره نرسیده‌اند که برای این که سرمایه‌ات حفظ شود فقر را از بین ببر.

یعنی برای این که کرونا از بین برود به واکسیناسیون باقی کشورها هم دقت کن. وقتی دقت نکنی طبیعت تلافی‌های بسیار در چنته دارد. طنز تلخ اینجاست که اگر در آفریقا ویروس کشنده‌ای باشد، باز هم این کشورهای پیشرفته هستند که می‌توانند آن ویروس کشنده را تشخیص دهند. اُمیکرون در توسعه‌یافته‌ترین کشور آفریقا یعنی آفریقای جنوبی پیدا شده است. چقدر بد است آدم دردی داشته باشد و خودش نتواند آن درد را بشناسد. زخم آفریقا عمیق‌تر از این حرف‌هاست.


 مرزها را ببندید!
کاری که کشورهای اروپایی کرده‌اند شبیه همان راه‌حل‌های صد سال پیش است، مرزها را بستند. «ما اُمیکرون نگیریم، هرکس دیگری گرفت، گرفت.» این راه‌حل‌ها کوتاه‌مدت خواهد بود. چون سرانجام پروازها از سر گرفته خواهد شد و باز آفریقای واکسن‌نزده یک تهدید بالقوه است. ویروس در کجا جهش می‌یابد؟ در جاهایی که هنوز واکسن نزده باشند. چین هم گفته است به آفریقا واکسن خواهد داد. علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد. حتی خبررسانی بنگاه‌های خبری غربی هم جالب توجه است.

فارسی‌شان تیتر می‌زند: به‌رغم لغو شدن پروازها، اُمیکرون به پنج کشور اروپایی رسید. صد‌البته جلوگیری از شیوع یک ویروس مهم است ولی چرا حتی یک خبر نمی‌خوانیم که اُمیکرون در خود کشورهای آفریقایی چه کرده و چه بلایی سر آن مردمان آورده است؟ اگر سردبیرشان ببیند خواهد گفت: فاقد اهمیت و جذابیت خبری، به آن نپردازید. یعنی موضوع شیوع یک ویروس در آفریقا مطرح نیست، موضوع این است که آیا این ویروس در اروپا شیوع پیدا کرده است یا نه.


حال شرکت‌های واکسن‌سازی دوباره دست به کار شده‌اند. سود وحشتناک و مافوق‌ تصوری که در این یکی‌دو‌ساله نصیب‌شان کرده، باعث شده که بیشتر از هر چیزی نسبت به تأثیر واکسن حساس باشند. الان برخی از این شرکت‌ها مثل فایزر و بیون‌تک می‌گویند اگر لازم باشد در کمتر از صد روز واکسن جدیدی را به بازار خواهیم فرستاد، اُمیکرون هر چقدر هم می‌خواهد پیچیده باشد، ما راه‌حل را بلدیم. فکاهه مالاریا را تکرار نمی‌کنم.

موضوع اعتبار برندی است که حالا در رده صد ثروتمند اول جهان است. آنها می‌خواهند هر جور شده در نبرد سی‌خار پیروز باشند. سی‌خار اشاره دارد به این یافته پژوهشگران که حداقل ۳۰ جهش در خارهای پروتئینی این بیماری مشاهده شده‌است. در عین حال قدرت‌ آنها کم نیست. بی‌شک جدیدترین یافته‌ها درباره اُمیکرون منتشر خواهد شد. صفحه ویکی‌پدیای اُمیکرون در کمتر از یک هفته این‌طور به ۳۰ زبان بالا آمده است. صفحه انگلیسی‌اش هم نسبتا جامع است.


هنوز پیش‌فرض سایت‌ «جهان ما در داده‌ها» روی «واکسیناسیون» قرار گرفته است. هشت میلیارد واکسن تزریق شده‌است و وضع اصلا بد نیست، احتمالا بتوان اُمیکرون را کنترل کرد. اما اُمیکرون ما را متوجه یک قاره فراموش‌شده کرده است؛ آفریقا. نه، اشتباه شد، حتی هنوز هم بشر متوجه اصل ماجرا یعنی آفریقای مطرود نشده‌است. باز هم به فکر خودش است؛ مرجع ضمیر خودش است. تکیه‌گاه و نقطه ثقل خودش است، خبرها را ببینید: چه کار کنیم کشورهای اروپایی کرونا نگیرند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha