سلامت نیوز : دبیر علمی همایش بزرگ داروسازان با اشاره به فرهنگ رایج مبنی بر تمایل زیاد در مصرف گیاهان داوریی تاکید کرد که اگر چه این داروها یکی از ارکان درمان در سراسر جهان هستند اما مصرف خود سرانه گیاهان دارویی ممکن است روند درمان سالمندان را پیچیده کند.
 
به گزارش فارس، هاشمیان با بیان این مطلب اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما در بسیاری از موارد سالمندان با این فرض که مصرف گیاهان دارویی هیچ مشکل و عوارضی ندارند آنها را سرخود تهیه و استفاده می‌کنند اما به دلیل اینکه این افراد داروهایی دیگری را هم مصرف می‌کنند بسیاری از داروهای گیاهی می‌تواند برای آنها مشکل ساز شده و درمان آنها را پیچیده کند.

وی با بیان اینكه عمدتأ سالمندان داروهای مختلفی مصرف می‌كنند كه باید دقت لازم را در هنگام مصرف مبذول كنند، گفت: به لحاظ علمی وقتی سن افراد بالا می‌رود تغییراتی در بدن آنها ایجاد می‌شود به طوری که رفتار داروها در بدن این افراد تغییر می‌کند.

وی افزود: در افراد سالمند باید توجه داشت كه گاهی اوقات دوز برخی داروها كمتر بوده و فواصل مصرف دارو در این افراد طولانی تر است كه تمامی این موارد اقدامات خاصی را می‌طلبد كه پزشكان متخصص به آن توجه می كنند.

هاشمیان تصریح كرد: در سالمندان بحث مهم دیگر این است كه سالمندان تعداد زیادی دارو را همزمان مصرف می‌كنند كه برخی داروها می‌توانند بر هم كنش‌هایی خاصی در این افراد ایجاد كنند و تداخلات خاصی را به همراه داشته باشند كه گاهی مضر بوده اما در مواردی حتی می‌تواند مورد استفاده درمانگر قرار بگیرد. از این رو این سالمندانی كه چندین دارو را مصرف می‌كنند باید بدانند كه در مراجعه به پزشك حتی برای یك سرماخوردگی ساده باید لیست داروهای مصرفی خود را به همراه داشته باشند تا توسط پزشك معالج كنترل شود و از تداخلات دارویی جلوگیری شود.

وی یکی دیگر از مشکلات قشر سالمندان را خود درمانی آنها دانست و گفت: خود درمانی یکی از موارد شایع در افراد سالمند است که باعث بروز مشکلات فراوان در آنها می‌شود چرا که در اکثر این افراد مراجعه به پزشک سخت است بنابراین نسبت به سایر گروه‌ها توصیه‌های اطرافیان را جهت درمان به راحتی پذیرفته و داروهای مختلف را بدون دلیل مصرف می‌کنند. همچنین برخی از افراد داروهای خود را برای اقوام و آشنایان با همان میزان که برای آنان تجویز شده به دیگران توصیه می‌کنند که در این صورت ممکن است منجر به بروز مشکلات زیاد و حتی مرگ می‌شود.

هاشمیان خاطرنشان کرد: در افراد مسن خیلی وقت‌ها نحوه مصرف دارو تحت تأثیر قرار می‌گیرد به طوری که ممکن است آنان مصرف یک دوز دارو را فراموش  کنند یا به دلیل فراموشی دوز مصرفی را مجدد تکرار کنند. از این رو در این موارد به تدابیر خاصی نیاز است که در دهمین همایش بزرگ داروسازان آموزش‌های لازم داده می شود.

وی با بیان اینکه وضعیت تغذیه و اختلالات خواب در سالمندان و زخم بستر از دیگر مباحث مطرح در دهمین همایش بزرگ داروسازان است، گفت: با توجه به اینکه جمعیت کشور رو به میان سالی پیش رفته است باید این موضوع به خوبی از سوی دست اندرکاران مورد توجه واقع شده و برای آن مانند کشورهای دیگر که با این موضوع چند سالی است که مواجه شده‌اند برنامه ریزی شود.

دهمین همایش بزرگ داروسازان ایران به همت انجمن علمی داروسازان ایران و با همکاری مرکز تحقیقات طب سالمندی طی روزهای دوازدهم تا چهاردهم شهریورماه در سالن همایش‌های رازی برگزار می شود و علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت اینترنتی www.ispha.ir مراجعه یا با شماره تلفن 88515830 تماس حاصل كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha