سلامت نیوز : رییس اداره بهداشت مراكز درمانی و مدیریت پسماندهای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت تاكید كرد: مدیریت پسماندهای پزشكی برعهده تولید‌ كننده است نه وزارت بهداشت كه ین تولید ‌كننده می‌تواند از مطب تا بیمارستان را شامل شود.

فریبا ملك احمدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره چگونگی مدیریت پسماندهای پزشكی گفت: طبق ماده 11 قانون مدیریت پسماندها، روش‌های اجرایی مدیریت پسماندهای پزشكی را وزارت بهداشت با همكاری سازمان حفاظت محیط زیست باید انجام دهد. به این ترتیب دستورالعمل مربوطه را وزارت بهداشت با همكاری سازمان حفاظت محیط زیست تهیه می‌كند و تولید كننده براساس این دستورالعمل باید بتواند پسماند تولیدی خود را مدیریت كند.

به گفته ملك احمدی، مدیریت پسماندهای پزشكی بیمارستان‌هایی كه مالكیت آنها با وزارت بهداشت است نیز مشمول همین دستورالعمل می‌شوند. علاوه بر آن وزارت بهداشت باید اعتباراتی را برای تامین تجهیزات بی‌خطرسازی این بیمارستان‌ها در نظر بگیرد.

 تخصیص 24 درصد از اعتبار 700 میلیارد ریالی برای تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه‌های بی‌خطرساز زباله

وی به برآوردهای اعتباری صورت گرفته برای تجهیز بیمارستان‌ها به دستگاه‌های بی‌خطرساز زباله در سال 85 اشاره كرد و گفت: بر اساس این برآوردها، تجهیز بیمارستان‌ها به روش‌های مورد تایید مصوبه هیات دولت برای بی‌خطرسازی پسماندها در مبدا حدود 700 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد كه تااكنون با پیگیری‌های انجام شده حدود 24 درصد این اعتبار تخصیص یافته است. از طرف دیگر به بیمارستان‌ها نیز تكلیف كرده‌ایم كه از درآمدهای خودشان نیز این موضوع را پوشش دهند تا در زمان كمتری بتوانند تمام پسماندهای تولیدی خود را مدیریت كنند.

 راهكارهای پیشنهادی به بیمارستان‌ها برای مدیریت پسماندها

مسوولیت حمل زباله‌های بی‌خطر شده با شهرداری است

ملك احمدی افزود: همچنین یكسری راهكارها برای مدیریت پسماندها به بیمارستان‌ها ابلاغ كرده‌ایم. به این ترتیب بیمارستان‌ها یا خودشان می‌توانند دستگاه بخرند؛ یعنی سیستم‌های بی‌خطرساز پسماند تهیه و نصب كنند یا می‌توانند با بخش خصوصی قرارداد ببندند و به این ترتیب بخش خصوصی دستگاه را در بیمارستان نصب و از بیمارستان هزینه دریافت می‌كند و یا اینكه از سیستم‌های سیار استفاده كنند.

وی افزود: با بررسی اداره كل تجهیزات پزشكی در حال حاضر یك سیستم سیار بی‌خطرساز پسماندهای پزشكی مجوز ورود به كشور گرفته است و تولیدكنندگان داخلی نیز اعلام آمادگی كردند كه می‌توانند این دستگاه‌های سیار را تولید كنند. این دستگاه‌ها برای آن دسته از بیمارستان‌هایی كه تهیه دستگاه و یا انعقاد قرارداد با بخش خصوصی برایشان مقدور نیست، مناسب است. در مجموع سیستم سیار در بیمارستان مربوطه مستقر می‌شود و طی زمان خاصی پسماندهای عفونی را تحویل می‌گیرد و بی‌خطر می‌كند و مجددا به بیمارستان تحویل می‌دهد. بیمارستان نیز این زباله‌ها را به شهرداری تحویل می‌دهد و از اینجا به بعد مسوولیت حمل زباله‌های بی‌خطر شده با شهردار است.

 تجهیز 50 درصد تخت‌های بیمارستانی به دستگاه‌های بی‌خطر ساز پسماندهای بیمارستانی

رییس اداره بهداشت مراكز درمانی و مدیریت پسماندهای وزارت بهداشت گفت: از سال 87 با ابلاغ مصوبه هیات دولت به بیمارستان‌ها تكلیف شده است كه در اسرع وقت دستگاه‌های بی‌خطرساز زباله را تهیه كنند و زباله‌های بی‌خطر شده را تحویل شهرداری دهند. اما به دلیل كمبود بودجه و همچنین اینكه این دستگاه‌ها عمدتا وارداتی بوده و یا تولید‌كنندگان داخلی در زمان كوتاه نمی‌توانستند دستگاه‌ها را به تولید انبوه برسانند، به صددرصد مطلوب نرسیده‌ایم.

وی در پایان گفت: خوشبختانه بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی روند صعودی را طی می‌كند و در حال حاضر بیش از 50 درصد تخت‌های بیمارستانی كشور تجهیز شده‌اند كه زباله را بی‌خطر كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha