یکشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۲
کد خبر: 32374

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست در نشست علمی امروز مجلس در جریان سئوال از وزیر جهاد کشاورزی خبر داد: حجم بالای تخریب جنگل‌ها در ایران، کشورمان را در رده پنجم رتبه‌بندی کشورهای تخریب‌کننده جنگل در جهان قرار داده است.

سلامت نیوز :نایب رئیس فراکسیون محیط زیست در نشست علمی امروز مجلس در جریان سئوال از وزیر جهاد کشاورزی خبر داد: حجم بالای تخریب جنگل‌ها در ایران، کشورمان را در رده پنجم رتبه‌بندی کشورهای تخریب‌کننده جنگل در جهان قرار داده است.

به گزارش خانه ملت (www.icana.ir) "مهدی سنایی" در نشست علنی امروز (یکشنبه ۶ شهریور) در تشریح سئوال خود از وزیر جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهادکشاورزی برای سوء مدیریت موجود در حفاظت از منابع طبیعی و حجم بالای تخریف جنگل‌های کشور چه برنامه‌ای را تدوین کرده است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از افراط‌ها و تفریط‌های موجود مدیریت منابع طبیعی افزود: هم‌اکنون در بسیاری از شهرستان ها شاهد برخورد شدید با دامداران و کشاورزان به بهانه حفاظت از مراتع هستیم.

وی تاکید کرد: اداره منابع طبیعی در شهرستان ها با سختگیری و افراط با دامداران و کشاورزان برخورد می‌کنند، به‌طوری که بخش وسیعی از انرژی و وقت کشاورزان در دادگاه برای دفاع در مقابل شکایت منابع طبیعی صرف می‌شود.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با انتقاد از کم کاری و اهمال در تخریب منابع طبیعی کشور از سوی نهادها و ادارات دولتی گفت: در مقابل افراط و زیاده‌روی در مقابل دامداران و کشاورزان شاهد تفریط در مقابل فعالیت‌های تخریب‌کننده نهادهای دولتی هستیم.

سنایی تاکید کرد: امروزه بخش وسیعی از جنگل‌ها و مراتع کشور به وسیله فعالیت نهادها و سازمان‌های دولتی تخریب شده است.

نماینده مردم نهاوند در مجلس تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی برای مقابله با موضوع زمین‌خواری به عنوان مهمترین ابزار موجود در تخریب منابع طبیعی کشور چه اقدامی انجام داده است.

وی، حجم تخریب جنگلهای کشور را ۳۳ درصد خواند و گفت: در دو دهه گذشته حجم جنگل‌های کشور از ۱۸ میلیون هکتار به ۱۲.۴میلیون هکتار رسیده است.

سنایی تاکید کرد: در سه سال گذشته ۱۸ هزار هکتار از پوشش گیاهی در زاگرس نابود شده است که دولت و دستگاه‌های مسئول باید در باره آن پاسخگو باشند.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، ایران را جزو پنج کشور نخست تخریب کننده جنگل‌ها خواند و گفت: ایران اگرچه جز ۴۵ کشور صاحب جنگل دنیا است، ولی به علت بالا بودن حجم تخریب جنگل در ردیف پنج کشور نخست جهان قرار دارد.

وی تصریح کرد: این موضوع و میزان بالای تخریب منابع طبیعی در بسیاری از موارد دیگر نیز مشاهده می شود که یکی از مهمترین آنها فرسایش خاک است.

سنایی، میزان فرسایش خاک در کشور را دو میلیارد تن در سال خواند و گفت: بر اساس برنامه چهارم توسعه این میزان باید به هشت تن می رسید که چنین نشد.

وی تأکید کرد: میزان هزینه فرسایش خاک در کشور برابر با ۱۴ درصد درآمد ناخالص ملی است.

سنایی با نامطلوب خواندن وضعیت مراتع کشور نیز گفت: هم اکنون میزان مراتع کشور از ۹۰ میلیون هکتار در پیش از انقلاب به ۸۵ میلیون مترمربع رسیده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: وزارت جهادکشاورزی باید در زمینه تمام تخریب های صورت گرفتهدر محیط زیست کشور به عنوان یکی از دستگاه های مسئول پاسخگو باشد.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد: بسیاری از نمایندگان درباره موضوع های مهمی همچون خشک شدن دریاچه ها، رودخانه ها و همچنین تلاشها در جهت توسعه پایدار از وزارت جهادکشاورزی سوال و پرسش دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha