روش جدید عمل جراحی برای ارتقا كیفیت زندگی بیماران قطع نخاعی توسط محمد نبی نعمتی پزشك ایرانی مقیم آلمان انجام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، محمد نبی نعمتی، رئیس بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان آموزشی شهر بن، صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ابداع روش جدید جراحی برای ارتقای كیفیت زندگی بیماران قطع نخاعی گفت:‌ به طور كلی كشورهای جنگ‌زده و كشورهایی كه سوانح تصادف در آن‌ها رخ می‌دهد، بیشترین آمار بیماران قطع نخاعی را دارند كه ایران نیز از جمله این كشورهاست.
وی با اشاره به اینكه اكثر این بیماران مشكل كنترل ادرار و مدفوع و مشكل زناشویی دارند، افزود: تیم پژوهشی ما با كمك یك شركت صنعتی در آلمان موفق به ساخت دستگاهی برای درمان این بیماران شده است.
این متخصص مغز و اعصاب با بیان این مطلب كه این دستگاه شامل سوند انعطاف پذیر و یك دستگاه كوچك است، ادامه داد:‌ این سوند در یك عمل جراحی یك ساعت و نیمه كه به صورت بسته و با بیهوشی انجام می‌شود از وسط نشیمن‌گاه وارد كانال نخاع فرد بیمار می‌شود و دور نخاع گره می‌خورد.
نعمتی اضافه كرد: این سوند به دستگاه گیرنده‌ای كه با باتری كار می‌كند و زیر چربی شكم بیمار قرار می‌گیرد،‌متصل است. بیمار می‌تواند با روشن كردن این دستگاه به وسیله دستگاه كنترل آن، تحریكاتی را از این دستگاه به سوند بفرستد و با روشن شدن این دستگاه فرد بیمار احساس ادرار یا مدفوع را پیدا می‌كند و با كمك این دستگاه بیمار می‌تواند تغییرات فیزیكی در اندام تناسلی خود ایجاد كند.
وی افزود: این عمل جراحی بر روی 120 بیمار قطع نخاعی و افرادی كه دچار اختلالات كنترل ادرار یا مدفوع بودند، انجام شده است كه 80 درصد عمل موفقیت آمیز و 20 درصد ناموفق بوده است. این 20 درصد در افرادی بوده كه دچار ضایعه نخاعی در سطح بالا هستند. هرچه ضایعه در سطح پایین‌تر باشد درصد موفقیت بیشتر است.
عضو هیات علمی دانشگاه هانوفر با اشاره به اینكه این روش سبب ارتقا و بهبود كیفیت زندگی آن‌ها را بسیار بالا می‌برد، خاطرنشان كرد: این روش از عفونت‌های مزمنی كه بر اثر سوندها به وجود می‌آید، جلوگیری می‌كند و باتری این دستگاه 10 سال قدمت دارد كه در صورت تمام شدن باتری، قابل تعویض خواهد بود.
گفتنی است: پروفسور نعمتی، جراح سرشناس مغز و اعصاب و ستون فقرات كه در حال حاضر ریاست بخش جراحی بیمارستان آموزشی دانشگاه بن آلمان را بر عهده دارد، برای نخستین بار در دنیا موفق به جاگذاری دیسك مصنوعی كمر در ستون فقرات شده است.
ابداع جدیدترین شیوه جراحی در برداشتن تومورهای ستون فقرات از دیگر موفقیت‌های برجسته این استاد ایرانی دانشكده پزشكی دانشگاه «هانوفر» به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha