شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 32543
سلامت نیوز : كراك یكی از مخرب ترین مواد مخدر شناخته شده در جهان است. اختلال در ساختار خونی، اثر گذاری بر روی پلاكت های خون و تضعیف گلبول های سفید تنها بخشی از آثار مخرب مصرف این ماده است.
 
به گزارش ایرنا، به گفته روانپزشكان، كراك یك ماده اسیدی قوی است كه به دلیل بالا بودن میزان اسید آن، دارای قدرت تخریب بالا است.
این روانپزشكان بابیان اینكه هرویین به عنوان ماده اولیه و پایه در ساخت كراك مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: در تهیه كراك، اسیدهایی همچون آمونیاك و قرص های روان گردان مورد استفاده قرار می گیرد كه معجون مخرب و ویرانگری را به وجود می آورد كه دیگر نمی توان نام ماده مخدر به آن اطلاق كرد و بهتر است در یك كلمه آن را ماده مخرب نامید.
به باور این روانپزشكان، این ماده مخدر روی سیستم ایمنی و دفاعی جسم اثر گذاشته و آن را به شدت تضعیف می كند. اختلال در ساختار خونی، اثر گذاری بر روی پلاكت های خون و تضعیف گلبول های سفید از جمله این تخریب ها است.
دكتر فربد نورزاده  استاد دانشگاه تهران در این خصوص به خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: در اوایل، مصرف‌كنندگان نمی‌دانند كه این ماده هرویین است زیرا از گذشته برای مصرف‌كنندگان تریاك، هرویین یك خط قرمز تلقی می‌شد كه به راحتی سراغ آن نمی‌رفتند.
وی ادامه می دهد: اما آمدن ماده‌ای با نام جدید كراك كه علایم خماری تریاك را برطرف می‌كرد، باعث شد كه عده‌ای ندانسته پا به وادی هرویین بگذارند.
این روانپزشك با بیان اینكه دردهای عضلانی و شكمی، دل پیچه، عطسه، آبریزش بینی، اشك ریزش، خمیازه، سیخ شدن موها، افت فشار خون و پایین افتادن ضربان قلب از علایم مصرف كراك است، می افزاید: به منظور سنگین ‌تر شدن كراك، موادی به آن اضافه می ‌كنند كه می ‌تواند سرب یا مواد اسیدی باشد.
 محمدباقر صابری زفرقندی  مدیركل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این زمینه می گوید: عوارض كراك شبیه هرویین است و ضمن اختلال در سیستم قلب و عروق، اعصاب و روان، سیستم گوارشی و ادراری، باعث كاهش بهداشت فردی و عوارض ناشی از آن می شود و با كاهش عملكرد شغلی، خانوادگی و اجتماعی، فرد را مستعد آسیب های دیگر می كند.
وی با اشاره به اینكه پژوهشی برای تعیین میزان شیوع و تركیب جمعیتی مصرف كنندگان مواد از سوی مراجع ذیربط در حال انجام است، اظهار می دارد بزودی اطلاعات به روز شده آن اعلام می شود.
صابری زفرقندی ادامه می دهد: مرگ و میر معتادان به كراك بیشتر به علت بیش مصرف مواد و بیماری های همراه از جمله بیماری های ناشی از رفتارهای پرخطر است و علاوه بر این، الگوهای مصرف پرخطر مانند مصرف تزریقی نیز در افزایش مرگ و میر نقش دارد.
دكتر یاسر غلامی  متخصص علوم اعصاب نیز در این زمینه به ایرنا می گوید: ابتدایی ترین تاثیرات جسمانی مصرف كراك، گلو درد مزمن، گرفتگی صدا و تنگی نفس است كه به ورم نایژه ها و نفخ ریه منجر می شود، چشم ها درشت شده و شخص هنگام تمركز برای دیدن هر چیز، هاله هایی نورانی در اطراف آن مشاهده می كند.
وی می افزاید: شخصی كه كراك مصرف می كند به سرعت در حالات و شرایط مختلف روانی حركت می كند كه این حركت با سرخوشی و رضایت فراوان و احساس برانگیختگی و هیجان همراه است، سپس با كم شدن اثر این ماده، دلتنگی و افسردگی و متعاقب آن زود رنجی، بی خوابی و سوظن بر شخص غلبه می كند.
غلامی ادامه می دهد: معتادان به كراك ممكن است حالات روانی جنون و توهم را نیز تجربه كنند در حالی كه عده ای از این افراد ممكن است در اثر ابتلا به سو ظن و افسردگی ناشی از مصرف دائم كراك دست به خودكشی یا جنایت هم بزنند.
وی اضافه می كند كراك به علت دارا بودن مقدار زیادی ماده محرك ممكن است به جریان خون و مغز آسیب برساند در حالی كه مصرف بیش از حد آن به مسمومیت و مرگ افراد مصرف كننده منجر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha