دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3268

پسته یکی از محصولات راهبردی کشاورزی در کشور است که به لحاظ ماندگاری بسیار پایین آن ، باید فرآیند خشک شدن روی آن صورت گیرد.

این مساله باعث کاهش ارزش غذایی این محصول و تبدیل آن از میوه تازه به خشکبار و پرداخت تعرفه بازرگانی بسیار بالا برای صادرات می شود.برای بهبود زمان ماندگاری پسته تازه می توان نرخ تنفس آن را کنترل کرد و کیفیت آن را در حد مطلوبی نگه داشت.
این عمل با استفاده از نگهداری محصول در یک سیستم بسته بندی اصلاح شده (MAP) انجام می گیرد. در این روش مقدار وزنی مشخصی از پسته را در کیسه های ویژه ای که حداقل تبادلات گازی با محیط را داشته باشند، قرار می گیرد و هوای درون کیسه تخلیه می شود. سپس ترکیب گازی تهیه شده از گازهای ازت ، اکسیژن و دی اکسیدکربن با ترکیب درصدهای متفاوت به درون بسته تزریق می شوند و پس از بستن ، آنها را در دمای یخچال قرار می دهند.
در این روش با استفاده از فیلمهای پلیمری خاص ، تنظیم درصد گازهای درون بسته و کنترل ورود و خروج گاز از درون لایه فیلم پلیمری ، زمان ماندگاری پسته خام می تواند افزایش یابد. به این ترتیب که با به کار بردن ترکیب خاصی از گازها و شرایط دمایی سعی می شود رشد قارچ آسپرژیلوس که باعث تولید آفلاتوکسین می شود، متوقف شود. در عین حال از اکسیداسیون چربیهای موجود در پسته نیز جلوگیری و تنفس آن کنترل شده انجام می شود.
بنابراین ، کیفیت پسته تازه در حد مطلوبی باقی خواهد ماند. در این طرح پارامترهایی نظیر درصد کاهش وزن ، PH ، میزان پراکسید و آفلاتوکسین تولید شده در پسته در طول زمان نگهداری بررسی شده اند. در این طرح مدت نگهداری پسته تازه که به صورت معمول کمتر از یک هفته است ، در بعضی از شرایط به 6 هفته افزایش داده شد.
یکی دیگر از ویژگی های مهمی که از این طرح به دست آمد، جلوگیری از تولید سم افلاتوکسین بوده است که یکی از عوامل اصلی بروز مشکل در صادرات این محصول است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha