سلامت نیوز: یک محقق طب اسلامی گفت: چاقی، لاغری، کوتاهی و بلندقدی کم‌کاری، پرکاری تیروئید، آرامش، عصبانیت، افسردگی یا شادمانی از عوارض کمبود اخلاط در بدن است.

سیدعلی ابوالحبیب، متخصص داخلی و محقق طب اسلامی در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: مقادیر طبیعی اخلاط برای بدن لازم و ضروری بوده و برای سلامت بسیار پر اهمیت است ولی اگر مقدار آن کم یا زیاد شود، می‌تواند به بدن ضرر برساند.

وی گفت: چاقی و لاغری، کوتاه‌قدی و بلندقدی، کم‌کاری و پرکاری تیروئید، آرامش و عصبانیت، افسردگی و شادمانی از عوارض کمبود اخلاط در بدن است.

این محقق طب اسلامی اضافه کرد: خلط صفرا از همه اخلاط سبک‌تر و لطیف‌تر و خلط سودا از همه سنگین‌تر و خشن‌تر است و به همین دلیل خلط صفرا را آتش، خلط دم را آب، خلط بلغم را به هوا و خلط سودا را به خاک می‌شناسند.

ابوالحبیب افزود: خلط سودا در خون مانند خاک در باغچه، خلط بلغم در خون مثل آب در دریا، خلط صفرا مانند آتش در آسمان و خلط دم مانند باد است. تشابه عملکرد و عنصری بین اخلاط خون و عناصر اربعه طبیعت وجود دارد.

وی بیان داشت: انسان چاق بلغمی انسانی است با وزن زیاد و توده بدنی چربی و چاق دموی انسانی است با وزن زیاد و با توده بدنی عضلانی همچنین سوداوی‌ها و صفراوی‌ها افرادی لاغر هستند به دلیل اینکه مزاج آنها خشک است.

این محقق طب اسلامی ادامه داد: صفرا و سودا از طبایع خشک است همچنین بلغم و دم از طبایع‌تر است. افرادی که دارای خلط سودا هستند انسان‌هایی با وزن کم و قدی نسبتاً کوتاه و بدون توده عضلانی چربی هستند.

ابوالحبیب گفت: افرادی که دارای طبع صفراوی هستند، انسان‌هایی با قد نسبتاً بلند و بدون توده عضلانی و چربی هستند البته صفرا در خون موجب بلندی قد می‌شود. اگر افراد از نوع بلغمی یا دارای چربی زیاد در بدن باشند خطرناک ‌هستند و نیاز به درمان فوری دارند که باید تری و رطوبت از بدن آنها خارج شود.

وی اظهار داشت: افرادی که مبتلا به چاق دموی هستند افرادی هستند با توده عضلانی که توان و اراده آنها برای لاغر شدن نسبت به چاق‌های بلغمی بیشتر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha