صبح امروز با امضای تفاهمنامه بین وزارت بهداشت ایران و سازمان بهداشت جهانی، جمهوری اسلامی ایران به كنوانسیون كنترل عفونتهای بیمارستانی پیوست.

موید علویان، معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، در مورد این تفاهمنامه به فارس، گفت: در كشورهای توسعه یافته 5 تا 25 درصد بیماران بستری شده به عفونتهای بیمارستانی مبتلا می‌شوند كه اكتسابی از بیمارستان است و مطالعه آن در كشور ما نیز نشان می‌دهد كه میزان بستری بیماران در بیمارستانها به علت عفونتهای بیمارستانی حدود 3 برابر افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: مطالعه جامعی تاكنون در كشور ما در مورد عفونتهای بیمارستانی نشده است اما مصرف بی رویه آنتی بیوتیكها كه ناشی از این عفونتهاست موجب گسترش مقاومت به درمان میكروارگانیسمها و در نتیجه درمان گرانتر، طولانی‌تر و با عوارض بیشتر بیماران می شود.
وی اضافه كرد: برای كنترل این عفونتها سازمان بهداشت جهانی اتحادیه ای جهانی را تشكیل داده كه از طریق آن حمایتهای فنی را برای كاهش عفونتهای بیمارستانی ارائه كند كه امروز كشور ما نیز به كنوانسیون این اتحادیه پیوست.
علویان گفت: برای اجرای كامل مفاد این كنوانسیون همكاری همه بخشهای وزارت بهداشت لازم است به همین منظور كمیته‌هایی در سطوح مختلف تشكیل می‌شود كه رئیس هر بیمارستان رئیس این كمیته در بیمارستان است، رئیس شبكه بهداشت، رئیس كمیته شهرستان و رئیس دانشگاه علوم پزشكی رئیس این كمیته در منطقه تحت پوشش است كه موظف به پیگیری برنامه های كنترل عفونتهای بیمارستانی و پایش آن هستند.
وی اضافه كرد: برای اجرای درست برنامه كنترل عفونتهای بیمارستانی، برنامه های آموزشی را برای سطوح مختلف پرسنل بهداشتی-درمانی تدوین می‌كنیم كه در طراحی و اجرای این برنامه ها همه بخشهای وزارت بهداشت مشاركت می‌كنند.
علویان گفت:‌ برای این كار باید تجهیزات مناسب دفع زباله های بیمارستانی، دستگاههای استریل كننده، مواد گندزدا و دستگاههای تهویه هوا در بیمارستانها و مراكز درمانی نصب شود كه وزارت بهداشت این اقدام را در اولویت كاری خود قرار داده است.
وی اضافه كرد: تجهیز آزمایشگاهها برای پایش درست برنامه كنترل عفونتهای بیمارستانی و مقاومت به آنتی بیوتیكها، حمایت از پژوهشهای مرتبط با این بخش و به خصوص ساماندهی زباله های بیمارستانی كه با همكاری سایر دستگاههای دیگر از جمله وزارت كشور، شهرداریها، سازمان حفاظت محیط زیست و مجلس دنبال می شود بخش دیگری از این فرآیند است.
وی گفت: در زمان حاضر چند بیمارستان از مجموع 500 بیمارستان دولتی و بیش از 200 بیمارستان خصوصی كشور وارد این پروسه شده اند و به مرور همه بیمارستانهای كشور ملزم به اجرای برنامه كنترل عفونتهای بیمارستانی می‌شوند.
علویان اضافه كرد: علاوه بر الزام قانونی به لحاظ شرعی نیز به علت توصیه های دین مبین اسلام به رعایت بهداشت و پیشگیری باید بیش از كشورهای دیگر مراقبت بروز این نوع عفونتها باشیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha