شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
کد خبر: 332000

با توجه به اینکه ۱۳ استان کشور روز گذشته(جمعه) مرگ و میر صفر و یک نفر را داشته‌اند، اما دو شهر قرمز کرونایی شدند که ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با توجه به هشدارها در مورد ورود سویه جدید کرونا به کشور حائز اهمیت است.

کاهش تلفات کرونایی و افزایش شهرهای قرمز

سلامت نیوز: با توجه به اینکه ۱۳ استان کشور روز گذشته(جمعه) مرگ و میر صفر و یک نفر را داشته‌اند، اما دو شهر قرمز کرونایی شدند که ضرورت رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با توجه به هشدارها در مورد ورود سویه جدید کرونا به کشور حائز اهمیت است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، براساس آخرین تغییرات در نقشه رنگ بندی شهرهای کشور که از ۱۳ آذر ماه اعمال می‌شود، با عبور از خیز پنجم کرونا، تهران و ۱۴ مرکز استان دیگر در وضعیت آبی کرونا قرار گرفته، ۲۸۴ شهرستان در وضعیت آبی، ۱۵۳ شهرستان زرد، ۹ شهرستان نارنجی و شهرستان‌های طبس(خراسان جنوبی) و بهاباد(یزد) به علت افزایش روند بستری کرونا، مجددا در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند.


در عین حال در شبانه روز گذشته خراسان جنوبی، سمنان، خراسان شمالی، بوشهر، اردبیل، کردستان، گلستان و مازندران، هیچ موردی از مرگ و میر ثبت نکرده اند و در ‌سیستان و بلوچستان، زنجان، هرمزگان، قم و خوزستان، فقط یک بیمار کرونایی جان خود را از دست داده است.


تلفات روزانه کرونا یکم آذر ماه و پس از ۲۳۴ روز دو رقمی شد و به ۹۷ نفر رسید. همچنین روز پنجشنبه ۱۱ آذر ماه تعداد تلفات روزانه کرونا  ۷۶ نفر یعنی پایین ترین رقم پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور رسید.


خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد، این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.


همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.


همچنین طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، تاکنون ۵۷ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۴۶۸ نفر دُز اول، ۴۷ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۶۷۰ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۱۷۸ هزار و ۴۵۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۶ میلیون و ۸۶۷ هزار و ۵۹۵ دُز رسید.


آمارهای رسمی در کشور نشان از کاهش رعایت پروتکل ها بهداشتی تا زیر ۴۷ درصد دارد و اگر این روند به عادت همگانی تبدیل شود باید منتظر عواقب ناخوشایند آن بود، چنانکه هنوز شماری از عادی انگاران در بیمارستان ها روزهای سخت تجربه می کنند.


اینکه سویه جدید کرونا این روزها آفریقا را به سمت دیگر قاره ها در نوردیده و هراس جهانی برای کم اثر شدن واکسیناسیون در پی داشته، نکته ای قابل تامل برای رجوع به روزهای نخست شیوع کرونا در کشور است که همه باید به خود سخت بگیریم تا شاهد روزهای سخت تری نباشیم.  


هرچند بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفتم آذر ماه گفت، تا به امروز موردی از ابتلا به سویه جدید کرونا که در آفریقای جنوبی شایع شده، در کشور گزارش نشده است، اما در کنار واکسیناسیون، مردم باید همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند تا از گزند کرونا و سویه های مرگبار آن در امان بمانند.


زدن واکسن باید عادی انگاری نشود
مصطفی صالحی وزیری مسوول آزمایشگاه مرجع کشوری کووید ۱۹ انستیتو پاستور ایران در این زمینه می گوید: زدن واکسن کرونا نباید عامل ساده انگاری هموطنان شود و همه باید از عادی انگاری به شدت پرهیز کنیم، تزریق واکسن همراه با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، به خوبی در برابر ویروس کرونا از جمله «اومیکرون» محافظت می کند. مردم همچنان باید از ماسک استفاده کنند و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، از تجمعات و دورهمی ها پرهیز کنند.
این ویروس شناس ادامه می دهد: رعایت شیوه نامه های بهداشتی و تزریق واکسن همزمان از ابتلا به بیماری پیشگیری می کند و بستری، ابتلا به نوع شدید و مرگ ناشی از کرونا را کاهش می دهد،  افزایش مجدد مبتلایان به بیماری کرونا در اروپا، این موضوع را تایید می کند که مردم در کنار زدن واکسن، باید شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند تا از بروز موج های جدید بیماری جلوگیری شود.


کاهش محسوس بستری و مرگ از شاخص های تزریق واکسن کرونا
وی، کاهش شدت بیماری، میزان بستری و تعداد مرگ و میر را از مهمترین شاخصه های واکسن های کرونا بیان و از مردم تقاضا می کند که در اسرع وقت واکسن بزنند.
صالحی تصریح می کند: واکسن مانند کمربند ایمنی در خودروها عمل می کند، هرچند جلوی تصادف را نمی تواند بگیرد، اما سرنشینان را در مقابل تصادف محافظت و جان آنان را حفظ می کند، به همین دلیل به مردم توصیه می شود واکسن دریافت کنند، البته در کنار آن، شیوه نامه های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی باید رعایت شود. با تاکید بر اینکه افراد واکسن زده ممکن است مبتلا به کرونا شوند، عنوان کرد: واکسن تا حدی از انتشار ویروس کرونا جلوگیری می کند.


شیوه نامه های بهداشتی روی سوش های کرونایی موثر است
علیرضا زالی فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونا استان تهران نیز در این زمینه می گوید: رعایت شیوه نامه های بهداشتی روی همه سوش‌ها موثر است و در این شرایط همه باید دست به دست هم دهیم و بازگشت به رعایت دقیق و متعهدانه این شیوه نامه ها  را محقق کنیم.
وی می افزاید: پس از شکل گیری سوش جدید، استرس و ترسی جهانی شکل گرفته، این موضوع می‌تواند موجب شود آموزش با تاکید بیشتر اثرگذاری خوبی داشته باشد از این رو باید از این فرصت در جهت آموزش بهره گرفت.


زالی تصریح می کند: در حال حاضر دنیا به سویه جدید کرونا ویروس یعنی اومیکرون آلوده شده و این سوش الگوی پاندمی را به خود گرفته است. در حقیقت وقتی سوش جدید در پنج قاره دیده شود به معنای این است که پاندمی شده است.
وی اظهار می دارد: هر چه سوش‌ها با فرکانسی گسترده‌تر باشند خطرناک تر هستند؛ از این رو باید مراقبت‌های خود را در مبادی مرزی بیشتر کنیم، در حال حاضر اطلاعات کافی در مورد بیماری زایی جهش ویروس جدید نداریم اما قطعا سرایت پذیری بسیار بالایی دارد و جزو مشخصه‌های آن این است که بویایی و چشایی را درگیر نمی‌کند.


زالی ادامه می دهد: دو تا سه هفته زمان می‌برد که در مورد تاثیر سبد واکسن‌های موجود در جهان در مقابل سوش جدید اظهار نظر کرد، در شرایط موجود آنچه که از کشورهای آفریقایی در خصوص سوش جدید گزارش می‌شود و با توجه به قدرت شناسایی که در این کشورها اندک است می‌توان پیش بینی کرد که بسیار تعداد کمتر گزارش شده است.


آنچه مسلم است، آمار رسمی کشور حکایت از اثر بخشی  واکسیناسیون عمومی برای مهار کرونا داشته اما این اثر بخشی بدان معنا نیست که ماسک ها را کنار بگذاریم و همچون دوران پیشا کرونا زندگی اجتماعی عادی داشت زیرا ویروس همچنان فعال است و گاهی در سویه های جدید پوست اندازی می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha