دیروز باز هم رنگ قرمز در نقشه وضعیت كرونایی استان‌های كشور پدیدار شد و دو شهر از استان‌های یزد و خراسان جنوبی به دلیل افزایش آمار ابتلا و بستری به ازای صد هزار نفر جمعیت در وضعیت قرمز قرار گرفتند. طبق اعلام سامانه ماسك، روز 13 آذر شهرهای طبس (خراسان جنوبی) و بهاباد (یزد) در وضعیت قرمز، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

باز قرمز شدیم

سلامت نیوز:دیروز باز هم رنگ قرمز در نقشه وضعیت كرونایی استان‌های كشور پدیدار شد و دو شهر از استان‌های یزد  و خراسان جنوبی به دلیل افزایش آمار ابتلا و بستری به ازای صد هزار نفر جمعیت در وضعیت قرمز قرار گرفتند. طبق اعلام سامانه ماسك، روز 13 آذر شهرهای طبس (خراسان جنوبی) و بهاباد (یزد) در وضعیت قرمز، ۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهر در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،طبق اعلام سامانه ماسك، اراك، اردبیل، اصفهان، اهواز، ایلام، بندرعباس، تبریز، تهران، رشت، زاهدان، ساری، قم، كرج، گرگان و مشهد، مركز استان‌هایی هستند كه در وضعیت آبی قرار دارند. در جدول رنگ‌بندی كرونایی، رنگ سبز به این معناست كه در استان یا شهر مورد نظر، طی ۲۸ روز گذشته هیچ مورد جدید از كووید19 گزارش نشده یا موارد مثبت كمتر از یك مورد به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت آن شهر بوده است.

رنگ سفید به معنی منطقه كم‌خطر است به این شرط كه طی دوهفته، متوسط میزان بستری روزانه به ازای صدهزار نفر جمعیت، حداكثر یك مورد باشد. در شهر با رنگ زرد كه شرایط كمی حادتر نسبت به منطقه با رنگ سفید دارد، تعداد موارد جدید قطعی به ازای ۱۰۰ هزار نفر ۱ تا ۹ مورد و در منطقه نارنجی: تعداد موارد جدید قطعی، ۱۰ تا ۲۴ به ازای ۱۰۰ هزار نفر است كه در چنین منطقه‌ای، روند كلی اپیدمی بالا رونده است. اما در منطقه‌ای كه با رنگ قرمز مشخص می‌شود، روزانه بیش از ۲۵ مورد به ازای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ابتلای جدید شناسایی می‌شود.


بازگشت دوباره رنگ قرمز به نقشه كرونایی كشور در حالی است كه دو هفته قبل، پس از 289 روز، رنگ قرمز به دلیل كاهش ابتلا و بستری كرونا در تمام استان‌ها و شهرهای كشور از نقشه «ماسك» حذف شده بود و حالا بازگشت رنگ قرمز در حالی است كه طبق هشدار متخصصان، با پیدا شدن سویه «امیكرون» كه قابلیت سرایت بسیار بالاتر از دلتا دارد، هر گونه عادی‌انگاری از سوی مردم و مسوولان می‌تواند شرایط وخیم ماه‌های تابستان را رقم بزند چون همچنان آمار واكسیناسیون عمومی، با سطح مطلوب و مصونیت جمعی فاصله دارد چنان‌كه طبق اعلام وزارت بهداشت، تا ظهر روز 13 آذر، مجموع واكسن‌های تزریق شده برای دوزهای اول و دوم و سوم در كشور به ۱۰۷ میلیون و ۱۴۳ هزار و ۱۵۷ دوز رسید كه از این مجموع، ۵۷ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۵۴۷ نفر دوز اول، ۴۷ میلیون و ۹۲۹ هزار و ۱۷۱ نفر دوز دوم و یك میلیون و ۲۲۰ هزار و ۴۳۹ نفر، دوز سوم واكسن كرونا را تزریق كرده‌اند.


البته هنوز تعداد فوتی‌های كرونا كه نشانه قطعی شرایط وخیم همه‌گیری ویروس است، برای دومین هفته متوالی، دو رقمی است و دیروز حتی نسبت به شبانه‌روز پیش از آن هم تعداد فوتی‌های كرونا در كشور كاهش داشت. طبق اعلام وزارت بهداشت در شبانه روز 12 تا 13 آذر ۵۸ بیمار كووید-۱۹ فوت كردند و در این بازه زمانی 2157 مبتلای كرونا در كشور شناسایی شدند اما همچنان آمار مرگ در 19 استان كشور در این بازه زمانی، صفر یا یك گزارش شد.
با این حال، هشدار متخصصان نسبت به عادی‌سازی‌های شرایط پیرامونی به قوت خود باقی است و به خصوص این هشدارها متوجه بازگشایی عجولانه مدارس و دانشگاه‌ها و برگزاری كلاس‌های حضوری در مراكز آموزشی است.


دیروز رییس مركز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با هشدار دوباره درباره خطر بازگشایی‌ها و عادی‌سازی‌ها و تاثیر این رفتار جمعی در بازگشت به شرایط خطرناك و افزایش احتمال ورود سویه جدید «امیكرون» به كشور تاكید كرد: «در شرایطی كه واریانت نگران‌كننده جدیدی به نام اُمیكرون شناسایی شده، بازگشایی‌های همزمان مقداری خطرناك بوده و می‌تواند منجر به گسترش بیماری شود.»

علیرضا ناجی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ارزیابی وضعیت بازگشایی‌های همزمان مدارس، دانشگاه‌ها، مراكز فرهنگی و... با توجه به نزولی بودن موارد بروز كرونا در كشور، گفت: «با وجود شناسایی واریانت اُمیكرون به عنوان یك واریانت نگران‌كننده در جهان، نگرانی از بازگشایی‌های همزمان و در عین حال درصد پایین رعایت پروتكل‌های بهداشتی، بحق است آن هم در‌حالی كه در حال حاضر تمام كشورها شرایط‌شان را با توجه به شناسایی اُمیكرون تغییر داده‌اند و بسیاری از كشورها مجددا به محدودیت‌های شدید بازگشتند و حتی ممانعت از مسافرت در برخی كشورها مجددا ایجاد شده است.»


ناجی در توضیح نگرانی خود از شرایطی كه بی‌تردید چیزی جز «عادی‌سازی» نیست، گفت: «وقتی كه جامعه باز شده و تراكم ایجاد می‌شود، احتمال انتقال ویروس بیشتر می‌شود. حال اگر واریانتی مانند اُمیكرون وارد كشور شود، باتوجه به اینكه واریانتی است كه می‌تواند از سیستم ایمنی و واكسیناسیون فرار كند، اصلا عاقلانه نیست كه این اقدامات و بازگشایی‌های همزمان انجام شود. بنابراین باید اطلاعات دنیا را مرور كرده و خودمان هم اطلاعات تولید كنیم.

باید نظارت‌مان بیشتر شده، پایش ژنتیكی كووید را افزایش داده و توجه بیشتری به شرایط كووید-‌۱۹ در دنیا داشته باشیم و اجازه ندهیم اتفاقاتی كه در پیك‌های چهارم و پنجم برای‌مان رخ داد، در پیك دیگری با اُمیكرون تكرار شود.جدای از اُمیكرون، تا زمانی‌ كه سطح واكسیناسیون‌مان را بالا نبریم، ‌بازگشایی‌های همزمان توصیه نمی‌شود و بنابراین، در حال حاضر باید بالای ۹۰ درصد جامعه علیه كرونا واكسینه شوند.»

طبق اعلام دیروز سازمان بهداشت جهانی، سویه امیكرون در ۳۸ كشور جهان شناسایی شده درحالی‌كه مقاومت واكسن‌ها در مقابل این سویه جدید، هنوز در هاله‌ای از ابهام است و دیروز سازمان جهانی بهداشت هشدار داد كه ممكن است هفته‌ها طول بكشد تا مشخص شود مسری بودن سویه اُمیكرون به چه میزان است، آیا موجب بروز نوع شدید بیماری می‌شود و روش‌های درمانی و واكسیناسیون تا چه میزان در برابر آن موثر هستند.

مدارس؛ بمب‌های قابل انفجار
در حالی كه اول آذر وزارت بهداشت با انتشار گزارشی درباره وضعیت واكسیناسیون در گروه دانش‌آموزان متوسطه دوم اعلام كرد كه فقط 39 درصد دانش‌آموزان 15 تا 18 ساله به‌طور كامل و با دریافت دو دوز واكسن، به‌طور كامل واكسینه شده‌اند، در اولین روزهای بعد از بازگشایی مدارس خبرهایی رسید مبنی بر اینكه در برخی استان‌ها، تعدادی از دانش‌آموزان مبتلای كرونا شده‌اند از جمله اینكه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی لرستان اعلام كرد كه 1۵ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم یك مدرسه بعد از بازگشایی كرونا تست مثبت داشتند چون ۷۴ درصد مدارس استان شرایط بازگشایی در شرایط كرونایی را ندارند و بنابراین، پروتكل‌های مد نظر وزارت بهداشت در این مدارس رعایت نشده است.


درحالی‌كه بازگشایی مدارس مهم‌ترین نگرانی مسوولان حوزه سلامت بوده، طی روزهای گذشته هم اعلام شد كه طبق مشاهدات بازرسان و ناظران وزارت بهداشت، مدیران بسیاری از مدارس، تاكیدات وزارت بهداشت برای رعایت پروتكل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در كلاس‌های درس و زمان‌بندی حضور دانش‌آموزان را نادیده گرفته‌اند.
علاوه بر بازگشایی مدارس، عادی‌سازی ترددهای بین استانی از دیگر نگرانی‌هایی است كه بر بازگشت شرایط وخیم دامن خواهد زد به خصوص كه اكنون سویه جدید ویروس كووید-‌19، در كشورهای همسایه و از جمله امارات هم شناسایی شده و آزادسازی سفرهای خارجی می‌تواند احتمال ورود این سویه جدید به كشور را تقویت كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha