به گفته مؤسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی (NIDDK)، عفونت کلیه، با نام مستعار پیلونفریت، نوعی عفونت ادراری (UTI) است که معمولاً از مثانه شروع می شود و تا یک یا هر دو کلیه شما حرکت می کند. گاهی ممکن است از طریق باکتری‌های موجود در خون به عفونت کلیه مبتلا شوید.

عفونت کلیه چیست و چگونه درمان می شود؟

به گزارش سلامت نیوز از ام اس ان، NIDDK می‌گوید بدن شما دفاع‌های طبیعی برای کمک به جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری – از جمله عفونت‌های کلیه – دارد، مانند جریان ادرار از یک طرف از کلیه‌ها به مثانه برای کمک به دفع باکتری‌ها یا ویروس‌هایی که می‌توانند به آن نواحی نفوذ کنند. اما گاهی اوقات این دفاع‌ها شکست می‌خورند و باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌توانند رشد کنند و منجر به عفونت شوند.

در حالی که شیوع عفونت‌های کلیه کمتر از عفونت های مثانه است، اما معمولاً جدی‌تر هستند.

طبق گفته کلینیک مایو، برخی عوامل خطر ابتلا به عفونت کلیه را افزایش می‌دهند، از جمله زن بودن (مجرای ادراری در زنان کوتاه‌تر از مردان است و باکتری‌ها را آسان‌تر می‌کند تا به مثانه بروند)، انسداد ادراری ناشی از سنگ کلیه. داشتن سیستم ایمنی ضعیف، آسیب اعصاب اطراف مثانه و داشتن شرایطی که باعث می شود ادرار به روش اشتباه جریان یابد.

علائم عفونت کلیه چیست؟

علائم ممکن است با توجه به NIDDK متفاوت باشد، اما به طور کلی شامل موارد زیر است:

  • لرز
  • تب
  • درد در پشت، پهلو یا کشاله ران
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • ادرار کدر، تیره، خونی یا بدبو
  • تکرر ادرار دردناک


تشخیص علائم عفونت کلیه از عفونت مثانه می تواند دشوار باشد، اما چند علامت کلیدی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. عفونت مثانه باعث ادرار دردناک، درد زیر شکم و گاهی تب خفیف می‌شود. عفونت های کلیه با درد در پشت یا پهلو در سمت آسیب دیده و همچنین تب بالا، استفراغ و سایر علائم جدی تر همراه است. اگرچه هر دو دستگاه ادراری را درگیر می کنند، اما بیماری های کاملاً متفاوتی هستند.



بیشتر بدانید: نشانه‌های عفونت کلیه

عفونت کلیه چگونه درمان می شود؟

عفونت‌های کلیه با آنتی‌بیوتیک‌ها و معمولاً به مدت دو هفته درمان می‌شوند. با این حال، نوع واقعی آنتی بیوتیک به نوع باکتری شناسایی شده در ادرار بستگی دارد.

کلینیک مایو می گوید در موارد شدیدتر، بیمار در بیمارستان بستری می شود و به او آنتی بیوتیک و مایعات IV داده می شود تا به او کمک کند احساس بهتری داشته باشد.

وقتی عفونت های کلیه به موقع درمان نمی شوند، می توانند منجر به عوارض جدی مانند زخم شدن کلیه ها، عفونت های خونی و حتی عوارض بارداری شوند.

هنگامی که درمان عفونت کلیه را شروع می‌کنید، به زودی احساس بهتری خواهید داشت. بهبودی ممکن است چندین روز طول بکشد، اما معمولاً با آنتی‌بیوتیک برطرف می‌شود.

بیشتر بدانید: علائم عفونت کلیه را کامل بشناسید

چگونه می توان در وهله اول از عفونت کلیه جلوگیری کرد؟

نوشیدن آب بیشتر خطر عفونت را کاهش می دهد. این منطقی است زیرا افزایش سرعت تخلیه مثانه احتمال عفونت ادرار و مثانه را کاهش می دهد. نه تنها آبرسانی به خوبی می تواند به شستشوی مجاری ادراری کمک کند، بلکه می تواند به عملکرد سیستم ایمنی به اندازه کافی برای مبارزه با عفونت ها کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha