بر اساس یک بررسی جهانی جدید روی افرادی که سکته کرده اند مشخص شد از هر یازده مورد سکته، یک مورد در عرض یک ساعت پس از عصبانیت فرد رخ داده و از هر ۲۰ مورد نیز یک سکته پس از انجام فعالیت شدید بدنی گزارش شده است.

چه زمانی خطر سکته بیشتر است؟

سلامت نیوز: بر اساس یک بررسی جهانی جدید روی افرادی که سکته کرده اند مشخص شد از هر یازده مورد سکته، یک مورد در عرض یک ساعت پس از عصبانیت فرد رخ داده و از هر ۲۰ مورد نیز یک سکته پس از انجام فعالیت شدید بدنی گزارش شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، محققان دانشگاه ملی ایرلند، در بررسی های خود دریافتند مواردی مانند عصبانیت شدید یا داشتن فعالیت بدنی زیاد می تواند برای بیمارانی که تجربه پشت سر گذاشتن سکته را دارند بسیار خطرناک بوده و باعث بروز مجدد این عارضه شود.

این یافته ها بخشی از مطالعه ای است که در آن ۱۳۴۶۶  مورد سکته مغزی حاد را در ۳۲ کشور مختلف در بر می گیرد. سکته مغزی عامل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان است. در حالی که بیشتر مطالعات قبلی بر روی عوامل خطرزای طولانی مدت سکته مغزی مانند چاقی یا سبک زندگی کم تحرک متمرکز شده‌ اند، این پروژه به بررسی عوامل حادی که ممکن است سکته را درست قبل از وقوع آن پیش‌بینی کرده یا حتی باعث شروع آن شود، پرداخت. پیشگیری از سکته، یک اولویت برای پزشکان است و متاسفانه با وجود پیشرفت ‌های زیاد، پیش ‌بینی زمان وقوع سکته همچنان دشوار است.

پروفسور اندرو اسمیت، محقق ارشد، و استاد اپیدمیولوژی بالینی و مدیر مرکز تحقیقات بالینی گالوی، در این رابطه گفت: مطالعه ما با هدف بررسی قرار گرفتن در معرض شرایط حادی است که ممکن است به عنوان محرک بروز سکته عمل کند. بر این اساس به طور قطع می توان گفت که خطر سکته به مدت یک ساعت پس از عصبانیت شدید، افزایش می یابد.

در این پژوهش، محققان بیشتر روی بیمارانی تمرکز کردند که دچار سکته مغزی ایسکمیک شده بودند که شایع ترین نوع سکته مغزی محسوب می شود. سکته مغزی ایسکمیک زمانی اتفاق می افتد که یک لخته خون، شریان های منتهی به مغز را مسدود یا باریک کند. این تیم همچنین بیماران سکته مغزی از انواع خونریزی داخل مغزی را که کمتر شایع اما بسیار خطرناک بوده و خونریزی بافت مغز را نشان می دهد، تجزیه و تحلیل کردند.

پروفسور اسمیت در ادامه توضیحات خود می افزاید: ما در تحقیقات خود به دو محرک مجزا نگاه کردیم. تحقیقات ما نشان داد که خشم یا ناراحتی عاطفی با افزایش تقریباً سی درصدی خطر سکته در طول یک ساعت پس از این شرایط مرتبط است. این خطر در صورتی که فرد بیمار سابقه افسردگی نداشته باشد محاسبه شده و عواملی مانند افسردگی در افزایش خطر سکته دخیل هستند.

از سوی دیگر ما طی بررسی های خود دریافتیم که خطر سکته پس از عصبانیت برای کسانی که سطح تحصیلات پایین تری دارند، بیشتر بوده و همچنین فعالیت بدنی سنگین با افزایش تقریباً ۶۰ درصدی خطر خونریزی داخلی مغز در طول یک ساعت همراه است. البته این موضوع در زنان شدیدتر بوده و هر چقدر فرد بیمار چاق تر باشد، خطر سکته در وی بیشتر می شود.

پژوهشگران همچنین دریافتند که قرار گرفتن در معرض هر دو محرک خشم و فعالیت بدنی سنگین منجر به افزایش خطر بیشتر جهت سکته مغزی نخواهد شد.
دکتر میشل کاناوان از اعضای این تیم تحقیقاتی درباره موضوع فوق گفت: پیام ما این است که مردم در تمام سنین به سلامت روحی و جسمی خود توجه کنند. در این میان برای برخی از افراد به خصوص اگر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هستند، مهم است که از فعالیت بدنی سنگین اجتناب کرده و در عین حال با داشتن یک سبک زندگی سالم ، ورزش منظم را در برنامه روزانه خود بگنجانند.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می کنند که یک دوره کوتاه از فعالیت بدنی سنگین، مانند حمل یک جسم سنگین از پله ها، با فعالیت بدنی و ورزش منظم متفاوت است. شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله تخصصی قلب اروپا (European Heart Journal) منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha