برنامه ملی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ که بهمن سال ۹۹ در کشور آغاز شد، بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، به یکباره سرعت بیشتری گرفت و تا کنون نیز بیش از ۱۰۷ میلیون دوز واکسن تزریق شده است.

روایت روزهای تلخ و شیرین واکسیناسیون

سلامت نیوز:برنامه ملی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ که بهمن سال ۹۹ در کشور آغاز شد، بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم، به یکباره سرعت بیشتری گرفت و تا کنون نیز بیش از ۱۰۷ میلیون دوز واکسن تزریق شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، با شیوع کرونا در دنیا، برخی از کشورها برای ساخت واکسن، تحقیقات و مطالعات خود را آغاز کردند و در ادامه شاهد تولید چند پلت فرم از واکسن کووید ۱۹ در دنیا بودیم. در این بین، شدت گرفتن بیماری و طولانی شدن دوره ماندگاری این ویروس، شرایطی را به وجود آورد که سازمان بهداشت جهانی، برای واکسن‌هایی که تولید شده بودند، مجوز مصرف اضطراری صادر کرد و این گونه بود که برنامه واکسیناسیون در اغلب کشورها کلید خورد.


در این بین، کشور ما نیز برای تولید واکسن کرونا، توسط چند مجموعه علمی و تحقیقاتی، مطالعات خود را آغاز کردند و در حال حاضر نیز تعدادی از این واکسن‌ها، موفق شده اند مجوز مصرف اضطراری را از سازمان غذا و دارو دریافت کنند. در عین حال، همان طور که سایر کشورها نیز از آسیب‌های این ویروس در امان نبودند، ما نیز درگیر این بیماری شدیم و لاجرم می‌بایست برای سرعت بخشیدن به برنامه واکسیناسیون، از واکسن‌های خارجی که به تولید انبوه رسیده بودند و از کیفیت و سلامت بالاتری برخوردار بودند، استفاده می‌کردیم.


اولین محموله از واکسن‌های خارجی رسید
اولین محموله از واکسن‌های خارجی که ایران برای تهیه آنها اقدام کرده بود، واکسن اسپوتنیک وی بود که از روسیه آن را تولید کرد. بر اساس برنامه کشوری واکسیناسیون که در ستاد ملی کرونا به تصویب رسیده بود، اولویت واکسیناسیون با کادر درمان و آن دسته از افرادی بود که در بخش‌های کرونایی مشغول خدمت بودند. این گونه بود که کار واکسیناسیون کادر درمان کشور از بهمن ۹۹ استارت خورد.


این در حالی بود که با شدت گرفتن بیماری کرونا و بروز جهش‌های جدید از این ویروس ناشناخته، نگرانی و ترس مردم از ابتلاء به کرونا، روز به روز بیشتر می‌شد و در این بین، همه دنبال واکسن بودند. به طوری که بازار واکسن‌های تقلبی نیز داغ شد و سر از ناصرخسرو در آورد. در این بین، سرقت واکسن‌ها نیز بعضاً گزارش می‌شد و…، شرایط را هر روز سخت‌تر می‌کرد. تا جایی که پیک پنجم رخ داد و به یکباره آمار ابتلاء و فوتی‌ها سیر صعودی گرفت.


چرایی تعلل در واردات واکسن و ازدحام مردم در مراکز واکسیناسیون


روند واردات واکسن‌های خارجی در اسفند ۹۹ و به دنبال آن در بهار ۱۴۰۰، به گونه‌ای نبود که پاسخگوی افرادی باشد که در اولویت دریافت واکسن کرونا بودند. آن طور که مشخص بود، بعد از اولین محموله واکسن اسپوتنیک وی از روسیه به میزان ۵۰۰ هزار دوز، محموله‌های بعدی به کندی وارد می‌شد و همین موضوع، باعث ایجاد صف‌های شلوغ در مراکز واکسیناسیون شده بود.

به دنبال آن، واردات واکسن سینوفارم از چین، در دستور کار قرار گرفت و همین طور واکسن بهارات از هند و آسترازنکا، واکسن‌های دیگری بودند که در برنامه وزارت بهداشت قرار گرفتند. اما، روند واردات آن طور که باید قابل قبول نبود و همین موضوع با نارضایتی مردم همراه شده بود.
از همین رو، وزارت بهداشت تصمیم گرفت بر اساس اولویت سنی افراد و همچنین با در نظر گرفتن شرایط افراد بیمار و…، نسبت به تزریق واکسن در مراکز واکسیناسیون اقدام کند.


طبق گزارش‌های مستند از میزان واکسیناسیون در کشور، تا پایان تیر ۱۴۰۰ که روزهای آخر دولت دوازدهم بود، ۵ میلیون دوز واکسن تزریق شده بود.


مقایسه واکسن‌های وارداتی در پایان دولت دوازدهم و آغاز دولت سیزدهم
دولت سیزدهم همزمان با اوج پیک پنجم کرونا در کشور و درگیری با ویروس جهش یافته دلتا (هندی) کار خود را آغاز کرد. در روزهایی که تعداد بیماران شناسایی شده و قربانیان این ویروس منحوس، به بالاترین حد خود از زمان ورود به کشور رسیده بود به گونه‌ای که در روز ۲۶ مرداد ۱۴۰۰، تعداد مبتلایان جدید روزانه در کشور به رقم بی سابقه ۵۰.۲۲۸ نفر و در روز ۲ شهریور ۱۴۰۰، تعداد موارد مرگ و میر روزانه به رکورد خود یعنی ۷۰۹ نفر رسید.
در چنین شرایطی، تسریع واکسیناسیون به عنوان بهترین، مهم‌ترین، کارآمدترین و مؤثرترین راه مقابله با کرونا، استراتژی اصلی دولت سیزدهم شد. تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم در مجموع، ۱۹ میلیون و ۹۰۴ هزار دوز انواع واکسن کرونا وارد کشور شده بود.


از آغاز به کار دولت سیزدهم تا کنون، بیش از ۱۲۸ میلیون و ۷۹۶ هزار دوز انواع واکسن کرونا معادل ۸۶.۶ درصد کل واکسن‌های وارداتی (۱۴۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دوز) وارد کشور شد. واردات ماه‌های شهریور و مهرماه در تاریخ کشور بی سابقه بوده است. به گونه‌ای که در شهریور، ۳۶ میلیون و ۵۰۳ هزار دوز واکسن وارد کشور که معادل رشد ۱.۸۳ برابری یا ۱۸۳ درصدی نسبت به کل واردات واکسن در دولت گذشته بوده است.


در مهر ۱۴۰۰، رکورد واردات واکسن در طول یک ماه شکسته و ۷۳ میلیون و ۱۲۲ هزار دوز واکسن کرونا، هر روز و هر شب به سوی کشور روانه شد. واردات واکسن کرونا در مهرماه به اندازه ۳.۶۷ برابر یا ۳۶۷ درصد رشد نسبت به کل واردات در دولت گذشته بوده است. در مجموع واردات واکسن کرونا در دولت سیزدهم (۱۲۸ میلیون و ۷۹۶ هزار دوز) در طول کمتر از سه ماه، ۶.۴۷ برابر یا ۶۴۷ درصد نسبت به کل واردات واکسن در دولت گذشته، رشد نشان می‌دهد.


علاوه بر تأمین واکسن که با تلاش‌های شبانه روزی و گسترده عالی‌ترین مقام اجرایی کشور؛ ریاست محترم جمهوری به همراه اعضای کابینه به ویژه معاون اول، وزرای بهداشت، امور خارجه و راه و شهرسازی و رؤسای سازمان‌های برنامه و بودجه، گمرک، بانک مرکزی و هلال احمر حاصل شد، توزیع و تزریق گسترده واکسن در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت. ابتدا محدودیت‌های سنی تزریق واکسن برداشته شد و سپس گروه‌های مختلف از جمله دانش آموزان و دانشجویان و سایر گروه‌ها برای تزریق واکسن، فراخوانده شدند.


فروکش پیک پنجم کرونا
با تسریع واکسیناسیون، شاهد فروکش پیک پنجم و کاهش قابل توجه تعداد مبتلایان و مرگ و میر روزانه کرونایی بودیم. به گونه‌ای که آمار ۵۰.۲۲۸ مبتلای جدید که ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ در کشور ثبت شده بود، در مدت سه ماه، به ۲۱۵۷ نفر در ۱۳ آذر ۱۴۰۰ رسید. این یعنی، آمار مبتلایان روزانه به یک بیست و سوم کاهش یافته است. آخرین باری که تعداد مبتلایان روزانه در محدوده ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ نفر بوده، مربوط به ۲۳ شهریور سال گذشته بوده است و این یعنی دوباره پس از ۴۴۶ روز به این محدوده رسیدیم.


تعداد قربانیان روزانه این ویروس منحوس در کشور از ۷۰۹ نفر در روز که روز ۲ شهریور ثبت شد، پس از ۱۰۲ روز، به یک دوازدهم یعنی ۵۸ فوتی کاهش یافت. آخرین باری که تعداد قربانیان روزانه کرونا در کشور بین ۵۰ تا ۶۰ نفر و دقیقاً ۵۸ نفر بوده مربوط به روز ۲۴ بهمن ماه سال گذشته بود. این یعنی پس از ۲۹۴ روز، مرگ و میر روزانه بیماران کرونایی در محدوده ۵۰ تا ۶۰ نفر بوده است.


رشد صعودی واکسیناسیون
دولت گذشته تا پایان روز کاری خود و تحویل امور به دولت سیزدهم یعنی تا نیمه مرداد ۱۴۰۰، به ۱۲ میلیون و ۵۸۹ هزار نفر، دوز اول و به ۳ میلیون و ۷۲ هزار، دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کرده بود البته ذکر این نکته لازم است که جمعیت هدف واکسیناسیون در دولت گذشته، افراد بالاتر از ۱۸ سال و معادل حدود ۶۰ میلیون نفر بودند.


در دولت سیزدهم، جمعیت گروه هدف واکسیناسیون با احتساب اتباع بیگانه، افراد بالاتر از ۱۲ سال و معادل ۶۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده است. از آغاز کار دولت سیزدهم تا امروز، ۴۵ میلیون و ۵۰۵ هزار دوز واکسن در نوبت اول و ۴۵ میلیون و ۷۷ هزار دوز واکسن در نوبت دوم و همچنین یک میلیون و ۲۸۷ هزار دوز واکسن در نوبت سوم تزریق شده است.


آمارهای پوشش واکسیناسیون از ۲۰ درصد در دوز اول و ۵ درصد در دوز دوم، امروز به ۸۶ درصد در دوز اول و ۷۱ درصد در دوز دوم رسیده است. این یعنی پوشش دوز اول واکسیناسیون در دولت سیزدهم، ۴ برابر و در دوز دوم، ۱۴ برابر افزایش یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha