زنگ‌های کاهش نرخ رشد جمعیت و افزایش تعداد سالمندان در کشور به صدا درآمده است. کشور ما با داشتن حدود ۷۰درصد جمعیت فعال، «میانسال» خطاب می‌شود. از سوی دیگر، اظهارات صاحب‌نظران بالاخره مسوولان را متوجه آینده ایران کرد.

وام ۵۰ میلیونی برای سه دوره درمان ناباروری

سلامت نیوز: زنگ‌های کاهش نرخ رشد جمعیت و افزایش تعداد سالمندان در کشور به صدا درآمده است. کشور ما با داشتن حدود ۷۰درصد جمعیت فعال، «میانسال» خطاب می‌شود. از سوی دیگر، اظهارات صاحب‌نظران بالاخره مسوولان را متوجه آینده ایران کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از به نقل از روزنامه صبح نو ،این نگرانی‌ها در قالب طرحی با هدف افزایش نرخ رشد باروری در سال۹۲ ازسوی نمایندگان تهیه و اعلام وصول شد اما بنابر دلایلی به سرانجام نرسید و حالا هشت‌سال بعد از تهیه و تدوین، نمایندگان تصویب کردند به مدت هفت‌سال به‌صورت «آزمایشی» اجرا شود. اما کارشناسان معتقدند نمی‌توان پیش‌بینی درستی درخصوص افزایش نرخ باروری حتی در صورت اجرای این طرح داشت و اماواگرهایی بر آن وارد می‌کنند.

اما به‌هرحال وضعیت در شرایط هشدار قرار دارد. به گفته معاون وزیر بهداشت شرایط بسیار بحرانی است و اگر غفلت کنیم پنجره شکوفایی را از دست می‌دهیم که تهدیدی برای توسعه کشور خواهد بود. حالا دولتمردان از هر روشی برای مدیریت و هدایت جمعیت به‌سمت رشد بهره می‌گیرند. در این ارتباط اعلام شده که برای زوجین نابارور یک وام به مبلغ ۵۰میلیون تومان برای سه دوره درمان در نظر گرفته شده است.

براساس آمارهای مرکز آمار ایران، نرخ رشد جمعیت در سال۶۵ حدود ۳.۴درصد و در سال۷۵، ۱.۹۶درصد بوده و در سال۸۵ به ۱.۶۱درصد، در سال۹۰ به ۱.۲۹درصد و در سال۹۵ به ۱.۲۴درصد رسیده است. از سوی دیگر اما برخی از کارشناسان مدعی شده‌اند که نرخ رشد جمعیت در سال۱۳۹۹ به ۰.۶درصد رسیده است؛ هرچند که پس از آن یکی از جمعیت‌شناسان این موضوع را رد و اعلام کرد که در سایت سازمان ثبت احوال میزان فوت و تولد اعلام نشده است و اگر افرادی این عدد را اعلام می‌کنند باید آمار واقعی ارائه دهند و بگویند که تولد و فوت در سال۹۹ چه میزان بوده است؟ تا بتوانیم آن را محاسبه کنیم.

اما درمجموع چهار عامل «ولادت»، «مرگ‌ومیر» و «مهاجرپذیری» و «مهاجرفرستی» در رشد جمعیت تاثیرگذار هستند که ولادت و مهاجرپذیری در رشد جمعیت اثر مثبت و مرگ‌ومیر و مهاجرفرستی اثر منفی دارد. نگاهی به وضعیت آماری میزان ولادت در کشور حاکی از آن است که در سال65 میانگین تعداد فرزندان هر مادر هفت فرزند بود که این تعداد در سال۸۵ الی ۹۰ به ۱.۸فرزند رسید و تا سال۹۵ رشد جمعیت ۱.۲۴درصد بوده است.

اما از آنجایی که از یک‌سو اظهارات متعددی درباره مسائل جمعیتی ایران و همچنین پیشی‌گرفتن تعداد سالمندان طی سال‌های آینده مطرح است و از سوی دیگر اماواگرهایی درباره «طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده» وجود دارد. «رضا مظفری»، کارشناس جمعیت در گفت‌وگو با  می‌گوید: «برای رشد جمعیت باید جامعه تامین شود؛ جامعه‌ای که نتواند نیازهای اولیه خود مثل مسکن را تامین کند قطعا انگیزه برای ازدواج و بعد فرزندآوری ندارد. واقعیت این است که قشر جوان اعتماد و انگیزه برای زندگی مشترک ندارند و بی‌هدف زندگی می‌کنند.» این کارشناس می‌افزاید: «مساله نخست، اقتصادی است.

اگر این حل شود جامعه فرصت پیدا می‌کند تا درباره زندگی کردن فکر و عمل کند. آن وقت طرح‌های جدید می‌توانند نقش بگیرند و درست عمل کنند. اینکه یک طرح بدهیم و به مردم بگویید دنبال ما بدوید که نمی‌شود کار.»
 
افزایش جمعیت به عشق ایران عزیز
 دکتر «کمال حیدری»، معاون بهداشت وزارت گفته است: با بیان اینکه به‌دنبال تلاش‌های صورت‌گرفته در حوزه سلامت، امید به زندگی حدود دو دهه افزایش یافته است، درعین‌حال به اهمیت موضوع جمعیت اشاره کرد و گفت: اگر به ایران عشق می‌ورزید باید برای آینده ایران عزیزمان بحث جمعیت را جدی بگیریم.

امروزه با توجه به افزایش سطح سواد مردم باید بر شبکه‌های محلی و شبکه‌های اجتماعی گروه‌های همسان تمرکز کنیم تا تخصصی‌تر مطالب حوزه سلامت را ارائه دهیم. وی افزود: با تلاش در حوزه سلامت امید به زندگی حدود دو دهه افزایش یافت اما الان باید به کیفیت زندگی بپردازیم. کیفیت زندگی به‌شدت تحت تهدید بیماری‌های غیرواگیر است و همچنین دغدغه مساله جمعیت و سالمندی را داریم. موضوع جمعیت یک موضوع ملی و فراملی است که باید در آن سرمایه‌گذاری کرد.
 
حمایت از زوج‌های نابارور

«محمدمهدی ناصحی»، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور درباره هزینه‌های خدمات ناباروری و تحت پوشش بیمه قرارگرفتن این خدمت، گفت: براساس مصوبه قانونی بودجه سال۱۴۰۰ تمام سازمان‌های بیمه‌گر و وزارت بهداشت مکلف به تحت پوشش بیمه‌ای قراردادن خدمات ناباروری هستند، به همین منظور برای تشویق زوجین نابارور یک وام به مبلغ ۵۰میلیون تومان برای سه دوره درمان آن‌ها در نظر گرفته شده است، یعنی تمامی هزینه‌های این خدمت تا سقف ۵۰میلیون برای زوجین پرداخت می‌شود.

طرح پرداخت وام ۵۰میلیونی به زوجین نابارور نیز در شورای عالی بیمه انجام شده است، همچنین وزارت بهداشت و بیمه سلامت به‌عنوان متولیان اصلی این امر به‌صورت جدی پیگیر ارائه خدمات ناباروری به چهارمیلیون زوج در کشور هستند، خانواده‌ها برای دریافت خدمات تشخیصی و درمانی می‌توانند هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی این دسته از خدمات را دریافت کنند، تمامی شرایط این خدمات در بخش دولتی کاملا فراهم است و در بخش خصوصی تنها مابه‌التفاوت آن پرداخت می‌شود و خانواده‌ها توجه داشته باشند در صورت بروز تخلف یا دریافت آگاهی لازم می‌توانند با شماره ۱۶۶۶ وزارت بهداشت تماس بگیرند.


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت کشور تصریح کرد: پراکندگی ارائه این خدمات در سایر استان‌های کشور وجود دارد اما اکثر استان‌ها این خدمات را در دانشگاه‌های علوم پزشکی دارند، امیدواریم با ارائه این خدمات نرخ رشد جمعیت در آینده نزدیک فزاینده شود؛ زیرا در چند سال اخیر میزان باروری در کشور رو به کاهش بوده است، لذا در کنار فرهنگ‌سازی، کمک مالی و توجه اقتصادی باید صورت گیرد تا چهارمیلیون زوج نابارور کشور به آرزوی خود برسند.

درمجموع چهار عامل «ولادت»، «مرگ‌ومیر» و «مهاجرپذیری» و «مهاجرفرستی» در رشد جمعیت تاثیرگذار هستند که ولادت و مهاجرپذیری در رشد جمعیت اثر مثبت و مرگ‌ومیر و مهاجرفرستی اثر منفی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha