دکتر آنتونی فائوچی، مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید، پس از بررسی داده‌های ارائه شده اولیه از آفریقای جنوبی گفت: احتمالا وضعیت آنقدرها هم که تصور می‌شد بد نیست و حتی شاید بشود گفت این داده‌های اولیه درباره سویه اومیکرون حتی به نوعی کمی دلگرم‌کننده است.

دکتر فائوچی: اولین داده‌ها در مورد میزان شدت سویه اومیکرون «دلگرم‌کننده» است

سلامت نیوز-*سیما هاشمی: دکتر آنتونی فائوچی، مشاور ارشد پزشکی کاخ سفید، پس از بررسی داده‌های ارائه شده اولیه از آفریقای جنوبی گفت: احتمالا وضعیت آنقدرها هم که تصور می‌شد بد نیست و حتی شاید بشود گفت این داده‌های اولیه درباره سویه اومیکرون حتی به نوعی کمی دلگرم‌کننده است.

به گزارش سلامت نیوز، با این حال، فائوچی هشدار داده که برای ترسیم یک تصویر واقع گرایانه از وضعیت اومیکرون به داده‌های بیشتری نیاز است. سازمان بهداشت جهانی دو هفته پیش این سویه جدید کرونا را «نگران کننده» نامید و این نوع جدید باعث موجی از ممنوعیت‌های سفر بین المللی و محدودیت های جدید کرونا در کشورها شده است.

فائوچی به سی‌ان‌ان گفت: واضح است که در آفریقای جنوبی، یک مزیت انتقالی دارد یعنی سویه غالب شایع است: «اگرچه هنوز برای اظهار نظر قطعی در مورد آن زود است، اما تاکنون به نظر نمی‌رسد این سویه با درجه بالایی از شدت بیماری همراه باشد. اما باید قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه شدت آن کمتر است و واقعاً باعث ایجاد بیماری شدید قابل مقایسه با سویه دلتا نمی شود، باید مراقب باشیم، اما تاکنون اطلاعات دریافتی در مورد شدت بیماری ایجاد شده توسط اومیکرون کمی دلگرم کننده هستند.»

دکتر روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، اعلام کرده بیش از بیست ایالت در آمریکا این سویه را ردیابی کرده اند و انتظار می رود این تعداد افزایش یابد. این در حالی است که آفریقای جنوبی شاهد افزایش موارد ابتلای به کووید ناشی از شیوه نوع اومیکرون است و همچنین افزایش موارد بستری شدن در بیمارستان است. با توجه به میزان بالای شیوع این سویه، جهان به دقت مشغول بررسی وضعیت شیوع بیماری و شدت آن و آمار ابتلا و بستری شدن مبتلایان به کووید 19 در این کشور است.

اطلاعات اولیه چه می‌گویند؟

گزارش شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که این سویه می‌تواند عفونت خفیف‌تری نسبت به سویه دلتا ایجاد کند. با این حال، با توجه به حجم نسبتاً کم داده ها و اینکه این نوع اخیراً شناسایی شده، هنوز خیلی زود است که بگوییم که آیا این سویه با خطر مرگ بیشتری همراه است یا نه.

این گزارش همچنین نشان داده که افراد جوان بیشتری با عفونت‌های اومیکرون در بیمارستان بستری می‌شوند، اما این می‌تواند به نرخ پایین‌تر واکسیناسیون در این گروه‌های سنی در آفریقای جنوبی مرتبط باشد. این گزارش وضعیت دو هفته گذشته در مجتمع بیمارستانی ناحیه تشوانه در استان گاتنگ را که برای اولین بار در آن اومیکرون شناسایی شد و اکنون شاهد افزایش بی رویه موارد کووید است، توضیح می دهد.

مشاهدات اصلی در این گزارش این بود که اکثر بیماران نیازی به اکسیژن نداشتند (همانطور که در امواج قبلی معمول بود) و اکثریت بیماران بستری شده در بخش‌های کووید به دلیل مشکلات زمینه‌ای یا موارد پزشکی همزمان بستری شده بودند. این یافته‌ها متعاقب گزارش‌های موردی ارسالی از پزشکان در آفریقای جنوبی است که نشان می‌دهد نوع اومیکرون می‌تواند علائم خفیف‌تری ایجاد کند. پزشکی از آفریقای جنوبی که برای اولین بار این ویروس را مشاهده کرد، گفته که او علائم «بسیار خفیف» را در بین بیماران خود دیده است، اما هیچ داده رسمی برای حمایت از این مشاهدات وجود ندارد.

مشخصات سنی بیماران

این گزارش - که البته فقط داده‌های تعداد کمی از بیماران را بررسی کرده - خاطرنشان کرده: «آنچه واضح است این است که مشخصات سنی درگیر این سویه با امواج قبلی متفاوت است.»

این گزارش با تجزیه و تحلیل 166 بیمار بستری شده در بیمارستان بین 14 تا 29 نوامبر، دریافته که نمایه سنی به طور قابل توجهی با 18 ماه گذشته متفاوت است و تعداد زیادی از افراد مسن و کودکان و نوجوانان در بیمارستان بستری شده اند. «در دو هفته گذشته، حدود 80 درصد پذیرش‌ها زیر 50 سال بوده‌اند. این مطابق با مشخصات سنی پذیرش در تمام بیمارستان های دولتی و خصوصی در سراسر استان در دو هفته گذشته است ... نوزده درصد بیماران بستری شده کودکان 0-9 ساله بوده اند و بیشترین تعداد پذیرش در گروه سنی 30 تا 39 سال بوده که، 28 درصد از کل بستری‌ها را این گروه سنی را تشکیل می دهد.

این گزارش می‌افزاید که افزایش پذیرش‌های جوان‌تر در بیمارستان می‌تواند ناشی از نرخ کمتر واکسیناسیون در افراد جوان باشد: «ممکن است این امر ناشی از تاثیر واکسیناسیون باشد زیرا 57 درصد از افراد بالای 50 سال در این کشور، نسبت به 34 درصد در گروه 18 تا 49 سال، واکسینه شده‌اند.».

در این گزارش آمده است که از 34 مورد پذیرش در بخش‌های کووید اطفال طی دو هفته گذشته هیچ مورد مرگ ناشی از کووید مشاهده نشد.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که اطلاعات بیماران ارائه شده در گزارش تنها دو هفته اول موج اومیکرون در ناحیه تشوانه را نشان می دهد. خود این گزارش هشدار می‌دهد که «آمارها و داده‌های بالینی بیماران بستری ممکن است طی چند هفته آینده به‌طور قابل توجهی تغییر کند، تا آن زمان می‌توانیم با دقت بیشتری درباره شدت بیماری نتیجه‌گیری کنیم».

ماریا ون کرخو، سرپرست فنی پزشکی سازمان جهانی بهداشت کووید-19، روز جمعه در یک نشست مطبوعاتی گفت: «ما شاهد افزایش نرخ ابتلا هستیم، شاهد افزایش تعداد موارد ابتلا اومیکرون هستیم که شناسایی می‌شود. شواهدی وجود دارد که قابلیت انتقال ویروس افزایش یافته است، آنچه ما باید بدانیم این است که آیا در مقایسه با دلتا میزان سرایت چقدر انتقال یافته و میزان موارد شدید بیماری چقدر است.»

سیریل رامافوزا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی، در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور با نیاز فوری واکسینه شدن شهروندان روبرو است: «شواهد علمی نشان می دهد که واکسیناسیون مؤثرترین وسیله برای جلوگیری از گسترش عفونت های جدید است و واکسن ها تعداد موارد بیماری های شدید و بستری شدن در بیمارستان و موارد مرگ را کاهش می دهند. ما هنوز نمی دانیم نوع اومیکرون چه تأثیری بر میزان بیماران نیازمند بستری شدن در بیمارستان‌ها خواهد داشت، اما ما بیمارستان ها را برای پذیرش بیماران بیشتر آماده کرده ایم و در حال بررسی هستیم که چگونه می توانیم به سرعت درمان‌ها و مراقبت‌های لازم کووید-19 را فراهم کنیم.»

*مترجم

منبع: ای بی سی نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha