سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸

هنوز یک ماه از بازگشایی مدارس با تعداد محدود چند دانش آموز در هر کلاس درس نگذشته که هزاران دانش آموز به کرونا مبتلا شدند. این درحالی است که مسئولان خبر از اجبار دانش آموزان برای حضور در مدارس می‌دهند.

مـدارس، کانــون شیـوع کـرونـــا؟‌

سلامت نیوز:هنوز یک ماه از بازگشایی مدارس با تعداد محدود چند دانش آموز در هر کلاس درس نگذشته که هزاران دانش آموز به کرونا مبتلا شدند. این درحالی است که مسئولان خبر از اجبار دانش آموزان برای حضور در مدارس می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روزنامه آرمان ملی ، پس از اینکه 48 دانش آموز در قم به این ویروس مبتلا شدند، مسئولان شهرستان بویراحمد خبر از ابتلای 180 دانش آموز به کرونا دادند. محمد یزدان‌پناه رئیس مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد در این رابطه بوفه‌های مدارس را مقصر اصلی ابتلای دانش آموزان به کرونا دانست و خواستار تعطیلی آنها شد.

همچنین در یک آمار عجیــب منصــوری، استاندار تهران اعلام کرد: «۲۰۰۰ نفر در طی دو هفته به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند که در مقابل جمعیت دو میلیون نفری دانش آموزان این جمعیت معنادار نیست و به نوعی روزانه ۱۵۰ نفر از دانش آموزان به این بیماری مبتلا شده‌اند!»

در این میان آنچه که بیش از هر زمان دیگری نگران کننده است، نزدیک شدن اومیکرون به ایران است. در این شرایط بسیاری از کارشناسان از دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا خواسته‌اند تا در بازگشایی‌ها تجدید نظر کنند. پس از افزایش میزان واکسیناسیون که اتفاقی امیدوار کننده است، نگرانی ها درباره ورود به پیک ششم به نقطه اوج خود رسیده است و متخصصان، درباره خطر بازگشایی مدارس و دانشگاه ها هشدار داده اند.

بند‌پی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یکی از این افراد است. او بارها هشدار داده که به دلیل شیوع کرونا و فروکش کــردن آمار آن، ستاد ملی کرونا در بازگشایی مدارس تجدید نظر کند. او در این رابطه گفته است: «با توجه به خاصیت کشندگی بالای ویروس دلتا و ویروس اومیکرون که پشت مرزهای کشور است، لازم است در خصوص بازگشایی مدارس و دانشگاه ها تجدید نظر شود،‌بنابراین باید احتیاط‌های لازم را در نظر داشت و با توجه به اینکه نمی دانیم این ویروس چه زمانی از جامعه بشری بیرون خواهد رفت، باید با این ویروس زندگی و کار کنیم، اما احتیاط های لازم را در نظر داشت.»


 کسی به مدرسه می‌رود؟‌
این اتفـاق در شرایطــی رخ می‌دهــد کـه سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از برگزار حضوری امتحانات نیمسال اول دانش‌آموزان در همه پایه‌ها خبر داد. با این حال مدارس کشور از کمبود تهویه و امکانات بهداشتی رنج می‌برند.  مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای این سال تحصیلی الگوی بازگشایی تدریجی مدارس را داشتند. آنها در گام اول که همان اول مهر ماه بود مدارس حوزه روستایی و عشایری را که جمعیت دانش‌آموزی چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفری داشتند بازگشایی کردند.

علاوه بر این دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هم از همان ابتدای مهرماه برای درس‌های عملی راهی مدرسه شدند. نیمه آبان ماه هم یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان متوسطه دوم کلاس‌ها را حضوری پیگیری کردند. در گام آخر که اول آذر است ۹ میلیون دانش‌آموز ابتدایی و متوسطه اول راهی مدرسه خواهند شد.

با این همه بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متوسطه کشوری نوبت اول واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۸‌سال 70.3 درصد بوده است. در این شرایط به باور کاظمی، سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش «‌۷۰درصد خانواده‌ها موافق تشکیل کلاس‌ها هستند» اما در یک آمار میدانی در مدارس 600 تا 700 نفره تهران، فقط 15 تا 20 دانش آموز به سرکلاس‌های درس می‌روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha