دیروز خبرها حاکی از این بود که محدودیت‌های هوشمند کرونایی از امروز آغاز خواهد شد. اما استاندار تهران در گفت‌وگویی اعلام کرد که بخش‌هایی از این طرح هنوز تکمیل نشده است و از 10روز آینده این محدودیت‌ها در تهران اجرایی خواهد شد.

واکسن‌نزده‌ها، هوشمند کنترل می‌شوند

سلامت نیوز: دیروز خبرها حاکی از این بود که محدودیت‌های هوشمند کرونایی از امروز آغاز خواهد شد. اما استاندار تهران در گفت‌وگویی اعلام کرد که بخش‌هایی از این طرح هنوز تکمیل نشده است و از 10روز آینده این محدودیت‌ها در تهران اجرایی خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،براساس این طرح، تردد شهروندان واکسینه‌نشده یا مبتلابه کرونا در شهرها و استان‌های قرمز و نارنجی ایران، جریمه نقدی خواهد داشت. اعلام شده که این شهروندان با سیستم کنترل هوشمند کرونا کنترل خواهند شد. براساس این محدودیت‌ها افراد مبتلا حتی اجازه سفرهای درون‌شهری با خودروهای شخصی خودشان را هم نخواهند داشت و سختگیری‌های بیشتری نسبت‌به افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت شده است، اعمال می‌شود.

به‌طوری‌که حتی اجازه خروج از خانه را هم ندارند و باید در قرنطینه بمانند و در سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری جریمه خواهند شد. همچنین افراد مبتلابه کرونا پیوسته رصد می‌شوند و اجازه رفتن به سر کار را ندارند و اگر ترددی داشته باشند به معنای «ترک غیرقانونی قرنطینه» تلقی می‌‌‌شود.

این محدودیت جدید در حالی اعلام می‌‌شود که جریمه‌های نقدی یا ممانعت از تردد خودروها تاکنون در میزان سفرهای درون‌شهری یا مراعات بیشتر پروتکل‌های بهداشتی تاثیر چندانی نداشته‌اند. درست بعد از اعلام آغاز اجرای محدودیت‌های هوشمند کرونایی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو اعلام کرد که زمینه اجرای طرح کنترل هوشمند کرونا در مترو باید ازسوی ستاد ملی کرونا تعیین شود. اما براساس صحبت‌های مسوولان ستاد مقابله  با کرونا اجرای این محدودیت‌ها نیازمند همراهی مردم است و دریافت هرگونه خدمات را منوط به ارائه کارت واکسن بیان می‌کنند.

استاندار تهران جزئیات اجرای سامانه هوشمند امید را تشریح کرد و از اعمال برخی محدودیت‌ها برای افراد واکسن‌نزده خبر داد. «محسن منصوری» در تشریح اجرای سامانه هوشمند مدیریت کرونا ویروس، گفت: سامانه هوشمند تحت‌عنوان «امید» درحقیقت سامانه رصد هوشمند، پیگیری و اعمال محدودیت‌هاست که مقرر است اجرایی شود. اعمال برخی محدودیت‌ها برای برخی خدمات برای افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند در این سامانه انجام خواهد شد.

یک هفته تا ۱۰روز آینده این سامانه به‌صورت کامل در استان تهران اجرای عملیاتی خواهد شد. سامانه امید مبتنی‌بر فضای مجازی است و کسانی که واکسن تزریق نکرده‌اند در فرایند آن از برخی خدمات همچون دریافت بلیت هواپیما محروم خواهند شد.


به گفته منصوری، در این سامانه برای دستگاه‌های مختلف درجهت ضمانت اجرایی طرح موضوعاتی همچون تذکر، جریمه و ... در نظر گرفته شده است. درحال‌حاضر در حوزه صنعت، معدن و تجارت و فرودگاه‌ها، صدور بلیت‌ها براساس سامانه است و در مرحله بعد خدمات شهرداری‌ها و احتمالا بانک‌ها برای افرادی که واکسن نزده‌اند محدود خواهد شد. درخصوص کارمندان، دستورالعمل ابلاغی کاملا شفاف است. ضمن اینکه تقاضا بر این بوده که همه کارمندان واکسن را تزریق کنند اما کسانی که این کار را نکرده‌اند باید هر دو هفته یکبار تست منفی PCR خود را ارائه دهند. این طرح در ابتدا در سه استان کشور به‌صورت پایلوت اجرایی شد و اجرای آن نیز مبتنی بر کدملی اشخاص است. در بسیاری از جاها این طرح قابلیت اجرا دارد.


 دریافت خدمات با ارائه کارت واکسن
 دکتر «کمال حیدری»، معاون بهداشت وزارت بهداشت هم درباره محدودیت‌های هوشمند گفت: شرط ورود به اماکن تجمعی با این الزام همراه است که افراد واکسینه شده باشند تا در کنار هم کمترین احتمال انتقال ویروس وجود داشته باشد و راه بعدی اجازه حضور در مراکز تجمعی، داشتن تست PCR منفی است. حیدری با اشاره به اجرای این طرح به شکل پایلوت در سه استان قزوین، آذربایجان‌غربی و کردستان، بیان کرد: گزارش‌های اجرای پایلوت طرح نشان داد با برقراری سامانه امید تعدادی موارد مثبت مبتلا به کرونا که برای گرفتن بلیت حمل‌ونقل عمومی اقدام کرده بودند، شناسایی شدند و ما هم دنبال همین هستیم که افراد آلوده وارد اماکن تجمعی نشوند. از طرفی با اجرای پایلوت طرح، نقاط ضعف را شناسایی کرده و در فرصت پیش‌آمده به رفع آن‌ها پرداختیم. می‌خواهیم این سامانه بستری باشد تا هوشمندانه فعالیت‌های اجتماعی را جهت کنترل ویروس، رصد کنیم.

وی در ادامه درباره شرایط حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو و گزارش‌های منتشرشده مبنی بر رعایت ناچیز دستورالعمل‌های بهداشتی، تصریح کرد: درمورد مترو اگر بتوانند در ابتدای ورود افراد با کدملی بلیت بخرند، اهداف سامانه عملی می‌شود که البته این موضوع برعهده شهرداری است تا این سازوکار را فراهم کند. حیدری گفت: تخلف در همه قسمت‌ها وجود دارد، مهم این است که ما سهم و مسوولیت اجتماعی خود را دنبال کنیم. درمورد نحوه و میزان جرایم متخلفان، اطلاعات تکمیلی باید ازسوی وزارت کشور اعلام شود.


«رضا نفیسی»، رییس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه‌وشهرسازی گفت: در سیستم کنترل هوشمند کرونا که از نیمه آذرماه اجرایی خواهد شد، محدودیت و جریمه برای افرادی که واکسینه نشدند در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال می‌شود اما افراد مبتلا حتی اجازه سفرهای درون‌شهری با خودروهای شخصی خودشان را هم ندارند.سامانه هوشمند تحت‌عنوان «امید» درحقیقت سامانه رصد هوشمند، پیگیری و اعمال محدودیت‌هاست. اعمال برخی محدودیت‌ها برای برخی خدمات برای افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند در این سامانه انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha