چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 332263

دندانپزشک شدن در کانادا به عوامل خاصی از جمله استان/منطقه‌ای که می‌خواهید در آن تحصیل کنید و مدرسه‌ای که در آن تحصیل کرده‌اید بستگی دارد. این مطلب بینش دقیقی از روند دندانپزشک شدن از ابتدا تا انتها ارائه می‌دهد، صرف نظر از اینکه از چه پیشینه تحصیلی یا کشوری هستید. 5 مرحله برای تبدیل شدن به یک متخصص دندانپزشکی در کانادا وجود دارد،در ادامه بخوانید

چگونه در کانادا دندانپزشک شویم؟

سلامت نیوز: دندانپزشک شدن در کانادا به عوامل خاصی از جمله استان/منطقه‌ای که می‌خواهید در آن تحصیل کنید و مدرسه‌ای که در آن تحصیل کرده‌اید بستگی دارد. این مطلب بینش دقیقی از روند دندانپزشک شدن از ابتدا تا انتها ارائه می‌دهد، صرف نظر از اینکه از چه پیشینه تحصیلی یا کشوری هستید. 5 مرحله برای تبدیل شدن به یک متخصص دندانپزشکی در کانادا وجود دارد:

  1. اخذ مدرک لیسانس
  2. اخذ مدرک دانشگاهی در رشته دندانپزشکی
  3. تکمیل یک آزمون از هیئت ملی معاینه دندانپزشکی کانادا
  4. ثبت نام در دانشکده دندانپزشکی در استان/منطقه مورد نظر
  5. مراحل اضافی برای متقاضیان بین‌المللی از دانشگاه‌های دیگر

تحصیل در کانادا

اخذ مدرک لیسانس

بسته به کشوری که در آن زندگی می‌کنید، شرایط دانشکده دندانپزشکی در سراسر جهان متفاوت است. به عنوان مثال، برخی از دانشگاه‌های اروپا متقاضیان دانشکده دندانپزشکی را مستقیماً از دبیرستان می‌پذیرند، که مسیر سریع‌تری را برای دریافت مدرک دندان‌پزشکی شما ارائه می‌دهد، اما همچنین چالش‌هایی را برای کسانی که مایل به کار در کانادا هستند ایجاد می‌کند (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد).

ساده‌ترین راه برای تبدیل شدن به یک متخصص دندانپزشکی در کانادا، تحصیل دندانپزشکی در کانادا است. اگر مایل به تحصیل در رشته دندانپزشکی در یک دانشکده دندانپزشکی در کانادا هستید، لطفاً توجه داشته باشید که این برنامه‌ها یک برنامه ورود مستقیم نیستند. این بدان معناست که متقاضیان واجد شرایط باید ابتدا 2، 3 یا 4 سال تحصیل در دانشگاه را در مقطع کارشناسی گذرانده باشند. ماهیت دقیق مدرک شما مهم نیست، اما اگر می‌خواهید تحصیلات دندانپزشکی را در کانادا دنبال کنید، باید مطمئن باشید که شرایط خاصی را برای هر دانشکده دندانپزشکی در کانادا دارید. این شامل پیش نیازهای دوره، طول برنامه و الزامات معدل خواهد بود.

اخذ مدرک دندانپزشکی دانشگاهی

قدم بعدی برای دندانپزشک شدن و تحصیل در کانادا شامل اخذ مدرک دندانپزشکی از یک برنامه 4 ساله در دانشگاه است.

در کانادا موسسات آموزشی دندانپزشکی به دو گروه مدرک دانشگاهی معتبر و مدرک دانشگاهی غیر معتبر طبقه بندی می‌شوند. لیست کامل مدارک دانشگاهی معتبر در کانادا شامل موارد زیر است:

  • تمام ده دانشکده دندانپزشکی در کانادا.
  • تمام 68 دانشکده دندانپزشکی در ایالات متحده آمریکا
  • تمام 9 دانشکده دندانپزشکی در استرالیا (برای فارغ التحصیلان 31 مارس 2010 به بعد)
  • هر دو دانشکده دندانپزشکی نیوزلند (برای فارغ التحصیلان 14 دسامبر 2011 به بعد)
  • 2 از 3 دانشکده دندانپزشکی در ایرلند: دانشگاه دوبلین و دانشگاه ملی ایرلند (برای فارغ التحصیلان 5 دسامبر 2012 به بعد)
  • دانشگاه ملک عبدالعزیز در عربستان سعودی (برای فارغ التحصیلان 1 اوت 2019 به بعد)

سایر برنامه‌های دندانپزشکی دانشگاهی در کانادا معتبر نیستند. فارغ التحصیلان دانشگاه‌های غیر معتبر باید مراحل بیشتری را برای تبدیل شدن به یک متخصص دندانپزشکی در کانادا انجام دهند. این مراحل در انتهای این پست ذکر خواهد شد.

تحصیل دندانپزشکی در کانادا

دریافت گواهی تکمیل برای هیئت ملی معاینه دندانپزشکی کانادا

هیئت ملی معاینه دندانپزشکی کانادا  NDEB سازمانی است که مسئول ایجاد و حفظ استاندارد ملی برای همه دندانپزشکان شاغل در کانادا است. پس هر دندانپزشکی قبل از اینکه بتواند تمرین کند باید معاینه NDEB را تکمیل کند. معمولاً این معاینه پس از تحصیل دندانپزشکی در کانادا و فارغ‌التحصیلی انجام می‌شود.

معاینه NDEB دارای 2 بخش است:

  • امتحان کتبی
  • معاینه بالینی ساختاریافته عینی

هر دو بخش آزمون بر اساس شایستگی‌های یک دندانپزشک مبتدی در کانادا است. این شایستگی‌ها شامل درک فرد از مفاهیم و نظریه‌های دندانپزشکی، کاربردهای آن‌ها و همچنین الزامات اخلاقی و قانونی حرفه شما می‌شود.

آزمون کتبی NDEB از 150 سوال چند گزینه‌ای در چند سال گذشته تشکیل شده است. دندانپزشکان برای قبولی باید حداقل نمره مجدد 75/150 را دریافت کنند. به طور کلی، دندانپزشکانی که در دانشکده دندانپزشکی عملکرد خوبی داشته‌اند، هیچ مشکلی برای قبولی در این آزمون گزارش نکرده‌اند.

OSCE یک امتحان مبتنی بر سناریو بالینی است که فرمت آن شامل سوالات تک پاسخی و چند گزینه‌ای چند پاسخی و همچنین سوالات طولانی پاسخ است.

عضویت در کالج دندانپزشکی در استان/منطقه‌ای که می‌خواهید در آن کار کنید

در کانادا فقط دندانپزشکان دارای مجوز می‌توانند  به شغل دندانپزشکی مشغول شوند. هر استان/منطقه دارای نهاد حاکم بر دندانپزشکی خاص خود است که می‌توانند مجوز خود را از آنجا دریافت کنند. برخی افراد ماجراجو می‌شوند و سعی می‌کنند بدون مجوز تمرین کنند که می‌تواند عواقب فاجعه‌بار مختلفی مانند دادگاهی شدن را در پی داشته باشد.

اکثر کالج های دندانپزشکی به دندانپزشکان نیاز دارند تا شرایط خاصی را برآورده کنند. الزامات اصلی عبارتند از:

  1. اخذ مدرک دانشگاهی دندانپزشکی، حداقل 4 سال تحصیل در رشته دندانپزشکی
  2. گواهی پایان کار از هیئت ملی معاینه دندانپزشکی کانادا NDEB
  3. شهروند کانادایی، مقیم دائم یا دارای مجوز از سوی دولت کانادا برای کار به عنوان یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی در کانادا باشید

علاوه بر این، برخی از کالج‌ها دارای شرایط اضافی هستند. به عنوان مثال، کالج سلطنتی جراحان دندان انتاریو  RCDSO همچنین نیاز دارد تا دوره حقوق و اخلاق RCDSO را تکمیل کنند.  اما پس از صدور مجوز، دیگر وقت آن است که جشن بگیرید. چون برای کار در استان/منطقه ای که در آن زندگی می‌کنید آزاد هستید!

مراحل اضافی برای متقاضیان بین‌المللی از دانشگاه‌های غیر معتبر

اگر فارغ التحصیل یک دانشگاه غیرمعتبر هستید، قبل از اینکه اجازه دهید در هر جای کانادا تمرین کنید، باید یکی از دو شرط خاص را داشته باشید. فقط یکی از این گزینه‌ها باید تکمیل شود:

  • تکمیل یک برنامه تکمیل صلاحیت/ مدرک معتبر و همچنین ارزیابی دانش بنیادی AFK
  • تکمیل فرآیند معادل‌سازی NDEB که شامل سه ارزیابی است:
  • ارزیابی دانش بنیادی AFK
  • ارزیابی قضاوت بالینی ACJ
  • ارزیابی مهارت‌های بالینی ACS

تحصیل دندانپزشکی در کانادا با صباپلن

همانطور که می‌بینید، تحصیل دندانپزشکی در کانادا با سایر رشته‌ها کمی متفاوت است. از آنجا که شما با سلامت دهان و دندان و جان بیمار در ارتباط هستید، پس طبیعی است که جهت ورود به دانشکده‌های دندان‌پزشکی در کانادا سختگیری‌های فراوانی صورت بگیرد. بنابراین بهتر است که برای ارسال هرگونه مدرک و درخواست اخذ پذیرش، از یک موسسه‌ی مهاجرتی مناسب مثل موسسه‌ مهاجرتی صباپلن کمک بگیرید.

صباپلن با ده سال سابقه‌ی درخشان در زمینه‌ی مهاجرت تحصیلی، خرید ملک، سرمایه‌گذاری و ... به شما کمک می‌کند تا در کشوری چون کانادا، از دانشکده‌ی مورد نظر پذیرش بگیرید. این موسسه حتی به شما در اخذ بورسیه‌ی تحصیلی کامل نیز کمک می‌کند. فقط کافی است که با مشاوران صباپلن تماس بگیرید تا از شرایط خود و سایر الزامات، مطلع شده و به رویایی که می‌خواهید، برسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha