دبیرکل خانه پرستار با اشاره به روند صعودی مهاجرت پرستاران، دلایل مهاجرت برخی پرستاران را تشریح کرد.

افزایش 3 برابری مهاجرت پرستاران از ابتدای کرونا

سلامت نیوز: دبیرکل خانه پرستار با اشاره به روند صعودی مهاجرت پرستاران، دلایل مهاجرت برخی پرستاران را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، اکنون کمبود پرستار به دلیل افزایش تعداد مراجعان و تخت‌های بیمارستانی، بیش از گذشته احساس می‌شود؛ از سوی دیگر تعدادی از پرستاران به کرونا مبتلا می‌شوند که این امر منجر به خروج موقتی آنها از چرخه خدمت‌رسانی می‌شود و کمبود نیرو را تشدید می‌کند. عده‌ای پرستاران نیز به دلیل آن‌که شرایط استخدام برای آنها فراهم نشده و امکان مهاجرت برای آنها فراهم بوده است؛ از کشور خارج شده‌اند و همه این موارد، منجر به کمبود شدید پرستار در کشور شده است. محمد شریفی‌مقدم، دبیر کل خانه پرستار همزمان با روز پرستار در گفت‌وگو با پانا درباره اظهارنظر مسئولان سازمان نظام پرستاری مبنی بر افزایش مهاجرت پرستاران اظهار کرد: «درباره مهاجرت آنچه که به صورت شهودی دیده می‌شود، نسبت به گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است. البته مهاجرت پرستاران از یک کانال مشخص صورت نمی‌گیرد.»

دبیر کل خانه پرستار درباره آمار مهاجرت پرستاران افزود: «با توجه به اینکه مهاجرت پرستاران از یک کانال مشخص انجام نمی‌شود، بنابراین نمی‌توان آمار دقیقی از میزان مهاجرت پرستاران ارائه داد. در واقع کانال‌های خروجی پرستاران چندین شکل است زیرا هر یک از کشورهای مبدا به یک شکل پذیرش می‌کنند. در برخی کشورها اخذ گواهی از نظام پرستاری الزامی است و در برخی کشورها این سخت‌گیری وجود ندارد. بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند آمار دقیقی ارائه دهد اما مهاجرت پرستاران شدت پیدا کرده است.»

وی ادامه داد: «البته جذابیت‌های کشور مبدا نیز بسیار اهمیت دارد. اکنون نیاز به پرستار در کشورهای اروپایی بخاطر کرونا افزایش یافته است و بیشتر از گذشته پرستاران را جذب می‌کنند. در واقع ورود پرستاران خارجی نیز تسهیل و تسریع شده است. ضمن اینکه حقوق و مزایا هم پرستاران را برای مهاجرت ترغیب می‌کند.»

دبیرکل خانه پرستار تصریح کرد: «همچنین وضعیت اسفبار پرستاری در کشور ما، حقوق کم، برخورد نامناسب و نبود امنیت شغلی برای پرستاران باعث شده تا مهاجرت پرستاران نسبت به سال‌‌های قبل شدت پیدا کند زیرا قبلا شدت کمتر بود و اکنون مهاجرت پرستاران نسبت به سال‌های قبل کرونا 3 برابر شده است.»

شریفی‌مقدم با اشاره به مهاجرت پرستار و تاثیر آن بر کمبود کادر پرستاری گفت: «100 هزار پرستار بیکار داریم البته وزارت بهداشت می‌گوید نداریم. در آزمون استخدامی سال گذشته که در 24 بهمن برگزار شد 70 هزار نفر شرکت کردند یعنی این تعداد پرستار جویای کار هستند در عین حال سالانه 10 تا 12 هزار پرستار فارغ التحصیل می‌شوند.»

وی خاطرنشان کرد: «به رغم اینکه گفته شد که مجوز استخدام 30 هزار نفر صادر شده است اما فقط 10 هزار نفر استخدام شدند و بسیاری از پرستاران به صورت قراردادی در حال کار کردن هستند که این امر انگیزه پرستاران برای مهاجرت به سایر کشورها را افزایش می‌دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha