یک قطره چشمی که به تازگی تایید سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کرده و اخیرا وارد بازار شده است، می تواند زندگی میلیون ها انسان با تاری دید نزدیک بینی مرتبط با سن را تغییر دهد، این وضعیتی است که بیشتر افراد 40 ساله و بالاتر را تحت تاثیر قرار می دهد.

قطره معجزه آسایی که چشمان پیر را جوان می‌کند

سلامت نیوز-*سیما هاشمی: یک قطره چشمی که به تازگی تایید سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کرده و اخیرا وارد بازار شده است، می تواند زندگی میلیون ها انسان با تاری دید نزدیک بینی مرتبط با سن را تغییر دهد، این وضعیتی است که بیشتر افراد 40 ساله و بالاتر را تحت تاثیر قرار می دهد.

به گزارش سلامت نیوز، این دارو، پیلوکارپین، با نام تجاری ویتی توسط شرکت داروسازی الرگان به بازار عرضه شده است. این اولین دارویی است که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان پیرچشمی، یک اختلال مرتبط با افزایش سن که دیدن اجسام کوچک اطراف را دشوار می کند، تایید شده است. ویتی به طور بالقوه جایگزین عینک مطالعه برای بسیاری از مردم جهان که از این مشکل رنج می‌برند، از جمله گروه زیادی از 120 میلیون آمریکایی که با دیدن چیزهای نزدیک مشکل دارند، خواهد شد. به گفته شرکت تولید کننده این قطره، ریختن داروی جدید پس از حدودا 15 دقیقه به میزان یک قطره روی هر چشم، دید واضح‌تری را برای 6 تا 10 ساعت ایجاد می کند.

تونی رایت، یکی از 750 شرکت کننده در آزمایش بالینی برای آزمایش این دارو، گفت که از چیزی که می بیند و نتیجه‌ای که حاصل شده است، خوشش می آید. رایت به خبرنگار سی‌بی‌اس، جریکا دانکن گفت: «این قطعاً قطعا زندگی من و خیلی از مردم جهان را تغییر می‌دهد.»

قبل از انجام این کارآزمایی بالینی، تنها راهی که رایت می‌توانست همه چیز را به وضوح ببیند، همراه داشتن عینک مطالعه در همه جا بود - در دفتر، حمام، آشپزخانه و ماشینش. او گفت: «من در مرحله انکار بودم، زیرا برای من این نشانه پیرتر شدن بود، می‌دانستم که باید عینک بزنم اما این کار را نمی‌کردم و به بعد موکول می‌کردم.»

در اواخر سال 2019 بود که چشم پزشک او در مورد یک قطره چشمی جدید با پتانسیل اصلاح موقت مشکلات بینایی به او گفت. این مشاور کسب و کارهای خرده فروشی آنلاین 54 ساله که در خانه خود در غرب پنسیلوانیا کار می کند، فورا متوجه مزیت و ارزش این قطره چشمی جدید خود شد. او گفت: « حالا دیگر چندان نیازی به عینک ندارم، به ویژه وقتی که با رایانه کار می‌کنم، این در حالی است که من قبلا همیشه برای استفاده از کامپیوتر به عینک احتیاج پیدا می‌کردم.»

ویتی اولین قطره چشمی مورد تایید FDA برای درمان تاری دید نزدیک ناشی از افزایش سن است که به آن پیرچشمی نیز می‌گویند. دکتر جورج وارینگ، محقق اصلی انجام این کارآزمایی، در خصوص مکانیسم عملکرد این قطره گفت: «این داروی تجویزی از توانایی طبیعی چشم برای کاهش اندازه مردمک چشم استفاده می کند. کاهش اندازه مردمک، عمق میدان یا عمق زوم چشم را افزایش می‌دهد و به شما امکان می‌دهد به طور طبیعی در محدوده‌های مختلف زوم کنید.»

یکی از سخنگویان شرکت تولید کننده این قطره گفت که مصرف 30 روزه این دارو حدود 80 دلار هزینه دارد و در افراد با سن 40 تا 55 ساله بهترین اثر را دارد. این شرکت اعلام کرده است که عوارض جانبی شناسایی شده در کارازمایی سه ماهه شامل سردرد و قرمزی چشم بوده است.

دکتر وارینگ گفت: «این همان چیزی است که ما پیش‌بینی کرده بودیم و توقع‌مان همین بود که این قطره در درازمدت به خوبی تحمل شود، اما این موضوع را هم در یک کارآزمایی رسمی با تعداد نمونه بالا ارزیابی و مطالعه خواهد شد.»

این قطره چشمی به هیچ وجه درمان کننده نیست و شرکت سازنده این قطره اعلام کرده بهتر است از مصرف آن در هنگام رانندگی در شب یا انجام فعالیت‌ها در شرایط نور کم پرهیز شود. این قطره برای موارد خفیف تا متوسط پیرچشمی ​​است و بعد از سن 65 سالگی، و بالاتر، تاثیر کمتری دارد. کاربران همچنین ممکن است به طور موقت در تنظیم فوکوس چشم بین اشیاء دور و نزدیک مشکل داشته باشند.

در حال حاضر، در آمریکا این دارو تحت پوشش بیمه نیست. چشم پزشکانی که با  سی بی سی نیوز صحبت کردند، اعلام کرده‌اند بعید است که بیمه‌ها هرگز این دارو را پوشش دهد زیرا از نظر پزشکی این دارو هنوز «ضروری» نیست، زیرا عینک هنوز جایگزینی ارزانتر است.

اما برای تونی رایت و میلیون‌ها انسان مثل او دچار مشکل پیرچشمی، داروی جدید یک راه‌حل آسان - با یک مزیت آشکار- است. او درخصوص اینکه چرا این قدر به این قطره چشمی جدید دل بسته است، گفت: «این قطره راه‌حلی ساده است. یک قطره می‌ریزی و چند ساعت نیاز به عینک نداری و بعد این روند را تکرار می‌کنی. این یک انتخاب جدید پیش روی شما قرار می‌دهد.»

منبع: سی بی سی نیوز

*مترجم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha