معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری ضمن تشریح مهم‌ترین خواسته پرستاران از نهادهای بالادستی و با اشاره به مشکل بزرگ کمبود پرستار در کشور، گفت: در دوران کرونا در همین پایتخت که بیشترین امکانات بهداشتی درمانی در آن وجود دارد، هنوز هم در بیمارستان‌هایی ۱۵ بیمار توسط یک پرستار خدمت می‌گیرند و این تاسف بار است.

مشکل بزرگ کمبود پرستار در کشور / اجرای قانون تعرفه‌گذاری؛ مهم‌ترین درخواست پرستاران

سلامت نیوز:معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری ضمن تشریح مهم‌ترین خواسته پرستاران از نهادهای بالادستی و با اشاره به مشکل بزرگ کمبود پرستار در کشور، گفت: در دوران کرونا در همین پایتخت که بیشترین امکانات بهداشتی درمانی در آن وجود دارد، هنوز هم در بیمارستان‌هایی ۱۵ بیمار توسط یک پرستار خدمت می‌گیرند و این تاسف بار است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،حمیدرضا عزیزی گفت: در جلسه‌ای که هفته گذشته در نهاد ریاست جمهوری داشتیم موضوعات اجرای قانون تعرفه‌گذاری به عنوان مطالبه اصلی ما مطرح شد که قانون رسمی مجلس شورای اسلامی است .


وی با اشاره فرمایشات مقام معظم رهبری در روز پرستار سال گذشته، افزود: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری لازم‌الاجرا است و رئیس جمهور محترم هم در برنامه‌ های انتخاباتی بر اجرای این قانون تاکید کرده بودند اما، علی‌رغم تمام این موارد این موضوع تاکنون اجرایی نشده است و امیدواریم این اصلی‌ترین خواسته ما برآورده شود.


وی گفت: از طرفی در این جلسه بر اجرای فوق‌العاده خاص پرستاران، بخشودگی مالیاتی در ایام کرونا و کاهش میزان آن پس از کرونا، تبدیل وضعیت پرستاران و... تاکید شد.


وی افزود: اکنون علی‌رغم اینکه در وزارتخانه بهداشت حدود ۳۰۰ هزار پست بدون تصدی داریم، همکاران با وضعیت استخدامی متفاوت شرکتی، قراردادی، تبصره‌ای و... مشغول به کار هستند و خواسته‌ ما مخصوصا از سازمان امور اداری و استخدامی این بود که به این امر توجه کرده و همکاران ما را از بلاتکلیفی خارج کنند.


وی درباره تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، تاکید کرد: دو روایت در این زمینه وجود داشت. حدود ۱۰ درصد از پرداختی‌های حوزه سلامت به بخش پرستاری تعلق می‌گیرد که نظر مسئولین این بود که با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور در شرایط فعلی کارانه‌ای که به پرستاران پرداخت می‌شود را در قالب تعرفه اجرایی کنیم و صحبت دیگر هم این بود که بر اساس کار کارشناسی حدود ۲۸.۵ درصد باید به تعرفه‌های پرستاری اختصاص دهیم و سرفصل جدا برای تعرفه‌های پرستاری در این امر تعریف کنیم که اعتقاد ما این است که استقلال بحث سرانه سبب می‌شود هویت مستقل پرستاری دیده شود.


او ادامه داد: از طرفی پیش‌بینی ما این است که کارانه و درآمد همکاران ۳ برابر شود اما، برخی مسئولین اعتقاد داشتند در شرایط فعلی که مشکل بودجه داریم اجازه دهیم با شرایط فعلی پیش برویم که ما به این موضوع رضایت ندادیم و نهایتا مقرر شد دوستان در ریاست جمهوری برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشند. مباحث ذکر شده در حالی مطرح شد که غایب بزرگ این جلسه نماینده سازمان برنامه و بودجه بود. توقع ما از رئیس جمهور محترم این است که در این مورد سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت را سر یک میز بنشانند و دستور اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را بدهند.


وی افزود: پیش‌بینی‌های ما در بخش تعرفه‌گذاری این است که سالانه حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نیاز است که با شرایطی که ما پیش‌بینی کردیم آیتم تعرفه گذاری پرستاری به صورت مستقل در سرانه سلامت دیده شود. این رقم بودجه‌ای نیست که دولت را به چالش بکشد هرچند که دوستان وزارتی ما فقط کارکنان خود را می‌بینند. ما ۱۴۰ هزار پرستار در حوزه وزارت بهداشت و بیمارستان‌های دانشگاهی داریم و حدود ۶۰ هزار نفر هم در بخش خصوصی و نیروهای مسلح و تامین اجتماعی فعال هستند. پیش‌بینی دوستان وزارتی بر اساس ۱۴۰ هزار پرستار خودشان است که ۴۰۰۰ میلیاردرتومان را پیش‌بینی کردند اما چون ما فرادستگاهی نگاه می‌کنیم ۷۰۰۰ میلیارد تومان را پیش‌بینی کردیم.


عزیزی در خصوص استخدام پرستاران، تصریح کرد: واقعیت میدانی بیمارستان‌ها آن است که با آن حداقل‌های استاندارد تعداد پرستار به تخت و بیمار فاصله زیادی داریم. در دوران کرونا در همین پایتخت که بیشترین امکانات بهداشتی درمانی در آن وجود دارد هنوز هم در بیمارستان‌هایی ۱۵ بیمار توسط یک پرستار خدمت می‌گیرند و این تاسف بار است و علاوه بر آسیب‌های جدی جسمی و روحی همکاران ما، حق مردم هم پایمال می‌شود و باید در این زمینه فکر اساسی شود.
وی ادامه داد: در شیفت‌های شب ساعاتی( حداکثر ۳ ساعت) باید پرستاران استراحت کنند و وقتی ۲ پرستار از ۳۰ بیمار مراقبت می‌کنند و یک پرستار برای استراحت می‌رود، یعنی در آن ساعات ۳۰ بیمار را یک پرستار مراقبت می‌کند که این یک فاجعه بزرگ است. مسئولین باید با نگاه غیر صنفی هم به این امر نگاه کنند؛ چرا باید وضعیت پرستاری ما چنین باشد؟ 


او ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه مدتی پیش نامه‌ای ابلاغ کرد که بدون اخذ مجوز، استخدامی صورت نگیرد؛ درحالی که این امر از بدبهیات است و تنها عایدی آن آزردگی خاطر همکاران پرستار ما بود. سالانه تعداد زیادی از همکاران از چرخه خدمت خارج می‌شوند. عمدتا به علت بازنشستگی یا مرخصی استعلاجی، مرخصی زایمان و... و در همین شرایط موضوع مهاجرت پرستاران امر بسیار جدی است که باید فکری برای آن شود.


وی با اشاره مجدد به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره پرستاران در سال گذشته، افزود: هنوز اقدام خاصی در رابطه با جذب پرستاران صورت نگرفته است و حتی تا جایی که ما برآورد کردیم خیلی از ظرفیت‌هایی که متعلق به سال ۹۸ و ۹۹ بوده است هم استخدام صورت نگرفته و یا با سرعت کند پیش می‌رود که این موضوع نیازمند تجدیدنظر است.


معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان نظام پرستاری با اشاره به کاهش درآمد بیمارستان‌ها در ایام کرونا، بیان کرد: با اینکه حجم کار همکاران ما افزایش یافت ولی دریافتی‌ها بسیار کاهش یافت. با کاهش فشار کرونا امیدواریم روش پرداخت اصلاح شده و درآمد همکاران بهتر شود؛ اما چون نظام پرداخت مشکل دارد همکاران از میزان پرداختی پایین شکایت دارند و در برخی نقاط کشور حتی تا ۱۰ ماه هم معوقات داریم‌ و علیرغم شعارها معوقات، هم در مدت و هم در میزان پرداخت وجود دارد.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha