لنز چشم توانایی دیدن که مهم‌ترین حواس پنجگانه است را، به شما برمی‌گرداند. اما همین وسیله اگر درست مراقبت نشود ممکن است به چشم آسیب وارد کرده و یا حتی بینایی شما را برای همیشه از بین ببرد. یکی از اصول مراقبت از لنز چشم پیشگیری از خشک شدن آن است. چرا که لنز خشک‌شده چشم‌های شما را در معرض خطرات غیرقابل‌جبرانی قرار می‌دهد. برای اینکه بتوانید از خشک شدن لنز چشم پیشگیری کنید، لازم است ابتدا مکانیسم منحصر به فرد این وسیله محبوب را بهتر بشناسید.

لنز خشک‌شده،دشمن چشم‌های شما!

سلامت نیوز: لنز چشم توانایی دیدن که مهم‌ترین حواس پنجگانه است را، به شما برمی‌گرداند. اما همین وسیله اگر درست مراقبت نشود ممکن است به چشم آسیب وارد کرده و یا حتی بینایی شما را برای همیشه از بین ببرد. یکی از اصول مراقبت از لنز چشم پیشگیری از خشک شدن آن است. چرا که لنز خشک‌شده چشم‌های شما را در معرض خطرات غیرقابل‌جبرانی قرار می‌دهد. برای اینکه بتوانید از خشک شدن لنز چشم پیشگیری کنید، لازم است ابتدا مکانیسم منحصر به فرد این وسیله محبوب را بهتر بشناسید.

لنز چشم دقیقاً چیست و چگونه عمل می‌کند؟

لنز چشم که در انگلیسی به آن Contact Lenses می‌گویند، عبارتست از نوعی لنز شیشه‌ای که‌ خطاهای انکساری را اصلاح کرده و سلامت چشم را حفظ می‌کند. این لنزها در نوع خود سازوکار جالبی دارند. درواقع این لنزهای کوچک و ظریف شیشه‌ای نور را شکسته و متمرکز کرده تا اشیاء با وضوح بیشتری دیده‌شوند. این عملکرد لنز دقیقاً مشابه با عملکرد عینک است. اما لنزها بر روی لایه‌های فیلم اشک روی سطح قرنیه شناور هستند؛ درنتیجه همراه با حرکات چشم حرکت می‌کند. همین سازوکار، عملکرد منحصر به فرد لنز را نسبت به عینک نشان می‌دهد. اما همین ابزار مفید در صورت خشک شدن می‌تواند به مضرترین جسم خارجی برای چشم تبدیل شود!

لنز خشک‌شده چطور به چشم‌ها آسیب می‌زند؟

لنز خشک شده می‌تواند دشمن درجه یک بینایی و سلامت چشم شما محسوب شود. مهم‌ترین خطراتی که با استفاده از لنز چشم خشک‌شده شما را تهدید می‌کند عبارتند از:

  • انواع عفونت‌های چشمی از جمله عفونت‌های استاف
  • انواع قارچ چشم کراتیت چشم یا عفونت قرنیه
  • ورم ملتحمه، که بیشتر به عنوان چشم صورتی شناخته می‌شود
  • انگل‌ مزمن مانند آکانتاموبا

چطور از لنز چشم در برابر خشک شدن مراقبت کنیم؟

مجموعه‌ای از نکات مراقبتی بسیار ساده وجود دارد که اگر همیشه به آن پایبند باشید، سلامت چشم و لنزتان را همزمان تضمین خواهید کرد:

  • لنز چشم و مایع ضدعفونی کننده آن باید دارای کیفیت بالایی باشد. به هر برند و فروشنده‌ای در این زمینه اعتماد نکنید. لوناتو به عنوان مرجع لنز و عینک انواع مختلفی از این محصول را به فروش می‌رساند. در لوناتو شما به راحتی لنز چشم متناسب با رنگ، برند، زمان استفاده و حتی قیمت مطلوبتان را پیدا خواهید کرد.
  • استفاده مداوم از لنزهای چشم درست نیست. یک برنامه روزانه استفاده از لنز برای خود در نظر بگیرید و به آن پایبند باشید.
  • به هیچ عنوان لنزها را در معرض تماس با آب قرار ندهید. این کار باعث آسیب دیدن لنزها شده و خطر نابینایی را برای شما به دنبال دارد.
  • قبل از خواب حتماً لنزها را از چشمتان خارج کنید. نگه داشتن این لنزها در چشم و در طول شب، علاوه بر خشکی و عفونت چشم، احتمال خشکی و ترک خوردن لنزها را نیز به دنبال دارد.
  • هر روز لنزها را با مایع ضدعفونی کننده تمیز کنید. به علاوه جعبه لنزها را نیز هفته‌ای یکبار ضدعفونی کنید.
  • به تاریخ انقضای لنز چشم توجه کرده و آن را به موقع تعویض کنید.

آیا لنز خشک شده قابل درست شدن است؟

با اینکه خطرات استفاده از لنز چشم خشک‌شده را به روشنی بیان کردیم، گاهی موقعیت‌هایی پیش می‌آید که شما را مجبور به استفاده از لنز چشم خشک‌شده می‌کند. در این شرایط لازم است به چند نکته اساسی توجه کنید:

  • در اولین مرحله لنز خشک‌شده را به لحاظ وجود کوچکترین ترک‌خوردگی، خط و خش یا شکستگی بررسی کنید. در صورت وجود هر کدام از این علائم، آن را دور بیندازید.
  • در صورتیکه سلامت فیزیکی لنز خشک‌شده را تأیید کردید، آن را درون محلول ضدعفونی‌کننده مخصوص قرار داده و اجازه بدهید تا ۲۴ ساعت به همین حالت باقی بماند.
  • پس از اینکه لنز را از محلول ضدعفونی‌کننده خارج کردید، ظاهر آن را دوباره بررسی کنید. چنانچه ظاهر آن سالم بوده و هیچ تفاوتی با قبل از خشک شدن نداشت، می‌توانید آن را استفاده کنید.
  • اگر ظاهر لنز خشک‌شده سالم بود با اینحال در چشم شما کوچکترین احساس ناخوشایندی را ایجاد کرد، بدون معطلی آن را دور بیندازید.
  • توجه کنید که اگر مدت زمان خشک ماندن لنز چشم زیاد است، بهتر است از به کارگیری مجدد آن چشم‌پوشی کنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha