نوشیدنی‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند به شما در آبرسانی سریع بدن کمک کنند و هر کدام از آنها خواص خاص خود را دارند که این خواص، در تمام آنها یکسان نیست. اما همان‌طور که همه ما می‌دانیم، بسیاری از متخصصان و پزشکان آب را به عنوان تنها نوشیدنی سالم برای جبران کم آبی در بدن معرفی کردند و شاید به همین خاطر است که کمی از خواص دیگر نوشیدنی‌ها غافل شدیم.

بهترین نوشیدنی برای کمبود آب بدن

سلامت نیوز: نوشیدنی‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند به شما در آبرسانی سریع بدن کمک کنند و هر کدام از آنها خواص خاص خود را دارند که این خواص، در تمام آنها یکسان نیست. اما همان‌طور که همه ما می‌دانیم، بسیاری از متخصصان و پزشکان آب را به عنوان تنها نوشیدنی سالم برای جبران کم آبی در بدن معرفی کردند و شاید به همین خاطر است که کمی از خواص دیگر نوشیدنی‌ها غافل شدیم.

در این مقاله قصد داریم تا درباره بهترین نوشیدنی ها برای کمبود آب در بدن صحبت کنیم و شما را با طیف گسترده‌تری از انتخاب‌ها برای کم آبی آشنا کنیم.

آب

جای تعجب ندارد که آب در صدر فهرست ما قرار داشته باشد. آب ساده‌ترین انتخاب و روش برای هیدراته نگه داشتن بدن است و همچنین سالم‌ترین گزینه نیز به شمار می‌آید.

برای اینکه بدن خود را در بهترین حالت هیدراته نگه دارید، همیشه یک بطری آب کنار خود داشته باشید تا نوشیدن آب را فراموش نکنید. انجام این کار اغلب ساده‌تر از نشستن و تلاش برای نوشیدن یک یا چند لیوان آب در یک زمان است.

آب تصفیه شده و آب قلیایی هر دو برای آبرسانی بدن مناسب هستند، چرا که مواد معدنی موجود در آب در هر دوی آنها وجود دارند.

عمدتا، هیچ ماده معدنی را نمی‌توان به آب اضافه کرد و این را می‌توان در مورد آب معدنی در نظر داشت. تمام مواد معدنی موجود باید به طور طبیعی در آب وجود داشته باشد که هنگام عبور از زمین به طور طبیعی در آب حل شوند. این مواد که در آب تصفیه شده و قلیایی وجود دارند عبارت‌اند از:

  • کلسیم (Ca2 +)
  • منیزیم (Mg2 +)
  • سدیم (Na2 +)
  • فلوراید (F-)

آب لیمو

آب لیمو یکی از نوشیدنی‌های شگفت انگیز است که به خصوص اگر آن را در اول صبح بنوشید، معجزه می‌کند.  با اضافه کردن کمی آب لیمو به آب آشامیدنی خود، می‌توانید ترکیبی عالی برای جبران کم آبی بدن آماده کنید. آب لیمو، ویتامین C و انواع مواد مغذی دیگر را در خود دارد و طعم خوبی نیز به آب می‌دهد. بزرگترین مزیت آب لیمو طعم آن است. آب لیمو یک راه آسان برای خوش طعم کردن آب بدون استفاده از شیرین کننده‌ها است.

آب میوه

آب میوه حاوی حدود 85 درصد آب است، که آن را به نوشیدنی فوق العاده برای جبران کمبود آب تبدیل می‌کند (فقط باید مطمئن باشید که آب میوه‌ای که می‌نوشید کاملا طبیعی است و هیچ ماده افزودنی و یا شکر ندارد). ویتامین‌های موجود در میوه‌های طبیعی نیز برای سلامت بدن مفید هستند. برای نوشیدن آب میوه‌های طبیعی به میزان قند موجود در میوه دقت کنید،‌ چرا که میزان قند بالا در میوه‌ای می‌تواند آبرسانی بدن را با مشکل مواجه کند. اگر آب میوه زیادی می‌نوشید، میزان نوشیدن آب در طول روز را کاهش دهید. حتی می‌توانید میوه‌ها را در فریزر نگه دارید و در زمان گرما از آنها اسموتی بسازید و بدن خود را هیدراته نگه دارید.

دتاکس واتر

تهیه دتاکس واتر کار بسیار آسانی است. مقداری میوه و یا سبزیجات دلخواه خود را تکه تکه کنید و آنها را به آب اضافه کنید و سپس اجازه می‌دهید این مخلوط حداقل برای چند ساعت بماند. بسیاری از مردم حتی اجازه می‌دهند تا دتاکس یک شب بماند و میوه‌ها و سبزیجات طعم خود را به آب بدهند.

برای درست کردن دتاکس واتر، انتخاب بسیار گسترده‌ای از میان میوه‌ها و سبزیجات دارید، مانند آناناس، لیموترش و نارگیل، شاه توت، زنجبیل و پرتقال. شما می‌توانید این میوه‌ها و سبزیجات را به صورت ترکیبی داخل آب بریزید و یا اینکه آنها را به تنهایی استفاده کنید.

افرادی که علاقه زیادی به طعم و بوی آب ندارند، این ترکیب می‌تواند انتخاب بسیار عالی‌ای برای جبران کم آبی بدن آنها باشد.

شیر

با کمال تعجب، شیر یکی دیگر از نوشیدنی‌های عالی برای جبران کم آبی بدن است. به دلیل ترکیبات مغذی‌ای که در شیر وجود دارد، در بسیاری از شرایط از آب نیز بهتر است.

ترکیب چربی، پروتئین و قند موجود در شیر به کاهش سرعت تخلیه مایعات از معده کمک می‌کند، در حالی که نمک موجود در شیر نیز به بدن کمک می‌کند تا مایعات را درون خود طولانی مدت نگه دارد.

برای اینکه از مزیت شیر به میزان بالا بهره ببرید، سراغ شیرهای کم چرب بروید چرا که میزان آب و مواد مغذی در این نوع شیر بیشتر از مدل چرب آن است. اما با این حال، شیر پرچرب نیز در هیدراته نگه داشتن شما موثر است.

آب نارگیل

آب نارگیل کمی شبیه یک نوشیدنی‌های ورزشی است، زیرا در آن الکترولیت‌های کلیدی و قند وجود دارد. اما برخلاف نوشیدنی‌های ورزشی، آب نارگیل یک محصول طبیعی است.

آب نارگیل میزان سدیم کمتری دارد و به جای آن سرشار از گلوکز و فروکتوز طبیعی است (در حالی که بیشتر نوشیدنی‌های ورزشی به جای گلوکز و فروکتوز طبیعی از شربت ذرت با فروکتوز بالا، برای شیرین شدن استفاده می‌کنند). این ترکیب به این معنی است که آب نارگیل سالم‌تر از نوشیدنی‌های ورزشی است و می‌تواند انتخابی ایده‌آل برای جبران کم آبی بدن باشد.

چای داغ و چای سرد

چای نیز یک نوشیدنی ایده‌آل برای جبران کم آبی بدن است، چرا که بخش عمده‌ی این نوشیدنی را آب تشکیل داده است و دانه‌های چای به آن طعم و مزه داده‌اند.

دمنوش‌های گیاهی نیز می‌توانند برای این منظور عالی باشند، زیرا فاقد کافئین هستند. از آنجایی که کافئین باعث تکرر ادرار می‌شود، می‌توانید دمنوش‌ها را جایگزین چای و قهوه کنید. اما همچنان نیز می‌توانید از یک لیوان چای در روز لذت ببرید و علاوه بر کمبود آب، کمبود کافئین در بدن خود را نیز جبران کنید.

نوشیدنی آلوئه ورا

کسی نیست که از خواص آلوئه ورا خبر نداشته باشد و مکرر درباره خواص این خوراکی برای پوست و بدن شنیده‌ایم. برای اینکه بتوانید از مزیت این خوراکی برای جبران کم آبی بهره ببرید، می‌توانید تکه‌های آلوئه ورا را به آب اضافه کنید تا یک نوشیدنی خوش طعم درست کنید.

همچنین می‌توانید آب آلوئه ورا بخرید. این نوشیدنی قطعا خاصیت آلوئه وار تازه را نخواهد داشت، اما می‌توانید به آن به عنوان نوشیدنی‌ای برای کم آبی بدن نگاه کنید.

کمبود آب بدن علائم مختلفی دارد که با مشاهده آنها می‌توانید برای جبران و درمان آن اقدام کنید. کمبود آب بدن همچنین می‌تواند در اثر ورزش، گرما یا حتی مسافرت نیز ناشی شود. برخی از علائم کمبود آب بدن عبارت‌اند از:

  • سرگیجه
  • سردرد
  • خستگی
  • دهان خشکه
  • کج خلقی
  • یبوست
  • تپش قلب
  • ادرار تیره رنگ
  • خشکی پوست

اگر این علائم را در خود مشاهده کردید، یکی از نوشیدنی‌های فوق را مهیا کنید تا بدن خود را هیدراته کنید و سلامت را به آن برگردانید.

منبع: وبلاگ مینروا فیلتر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha