بورس یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری پر طرف‌دار در کشور است که به علت تنش بسیار بالایی که دارد، افرادی را که عاشق هیجان هستند به خود می‌طلبد. ازآنجایی‌که نوسانات در بورس به صورت لحظه‌ای و آنی صورت می گیرد، میزان هیجانات وارد بر سرمایه‌گذاران به شدت بالا است و همین موضوع خود دلیلی برای افزایش استرس خواهد بود. قطعاً استرس یکی از بیماری‌های روحی آزار دهنده به حساب می آید که گاها به علت فشار کاری بالا خود را نشان می‌دهد به همین دلیل لازم است که در زمینه های کاری همچون فعالیت در بازار سرمایه بورس، برخی از نکات مهم به‌ منظور حفظ سلامتی جسمی و روحی رعایت شود.

تأثیر بورس بر استرس و سلامت زندگی و راه‌های داشتن زندگی سالم برای سرمایه‌گذاران

سلامت نیوز:بورس یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری پر طرف‌دار در کشور است که به علت تنش بسیار بالایی که دارد، افرادی را که عاشق هیجان هستند به خود می‌طلبد. ازآنجایی‌که نوسانات در بورس به صورت لحظه‌ای و آنی صورت می گیرد، میزان هیجانات وارد بر سرمایه‌گذاران به شدت بالا است و همین موضوع خود دلیلی برای افزایش استرس خواهد بود. قطعاً استرس یکی از بیماری‌های روحی آزار دهنده به حساب می آید که گاها به علت فشار کاری بالا خود را نشان می‌دهد به همین دلیل لازم است که در زمینه های کاری همچون فعالیت در بازار سرمایه بورس، برخی از نکات مهم به‌ منظور حفظ سلامتی جسمی و روحی رعایت شود.

 به علت اهمیت بالای سلامتی روحی افراد در مواجهه با هیجانات زندگی در ادامه قصد داریم مطالبی را در رابطه با تاثیر بورس بر استرس و سلامت زندگی و راه‌های داشتن زندگی سالم برای سرمایه‌گذاران بورس همچنین راهکار آموزش بورس اقتصاد بیدار خدمت شما عزیزان ارائه دهیم. با ما باشید.

رابطه هیجانات معامله‌ گری در بورس با سلامتی انسان

اگر بخواهیم شرایط بدنی انسان را شرح دهیم باید بگوییم که بدن انسان به‌مانند یک ماشین کارآمد در حال فعالیت است؛ ماشینی با یک برنامه‌ریزی قدرتمند به‌منظور رسیدن به اهدافی که سلامتی در صدر این اهداف است. حال در این میان برخی از عوامل بازدارنده در تلاش هستند که کنترل ذاتی بدن را به هم ریزند و به عبارتی بدن را بیمار کنند. یکی از عوامل بازدارنده این سلامتی، هیجانات و فشار کاری بالا برای افراد است چرا که بسیار دیده شده حجم استرس بالای کار به‌گونه‌ای بوده است که فرد را حتی از لحاظ جسمی نیز ناتوان کرده است.

یک معامله‌گر بورسی روزانه ساعت‌های زیادی را صرف تحلیل و بررسی سهام مختلف می‌کند تا در این میان به سیگنال‌های مناسبی برای رسیدن به سوددهی بالاتر دست پیدا کند؛ همچنین نوسانات لحظه‌ای قیمت‌ها، نشستن ساعات طولانی پای سیستم و ... همگی از عواملی هستند که سلامت معامله‌گران بورسی را تهدید می‌کند.

تأثیر نشستن زیاد پای سیستم معاملاتی بر سلامتی انسان

از آنجایی موفقیت در بازار معاملاتی بورس نیازمند رصد لحظه‌ای و آنی سرمایه‌گذاران است، قطعاً میزان هیجانات وارد بر معامله‌گران بالا است به همین دلیل بسیار دیده شده که معامله‌گران چندین ساعت طولانی را پشت سیستم و بدون حرکت می‌گذارند. نشستن طولانی‌مدت خطرات بسیار زیادی برای سلامتی فرد دارد؛ به طور مثال بر اساس تحقیقاتی که صورت‌گرفته است بی‌تحرکی یکی از اصلی‌ترین عوامل چاقی، سرطان و فشارخون بالا است.

تأثیر استرس ناشی از هیجانات بورس بر کیفیت معاملات

تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که چرا زمانی که سرشار از استرس هستید نمی‌توانید تصمیم‌های درست و منطقی بگیرید؟ این سؤال یک جواب علمی دارد. زمانی که هیجانات معاملات بورسی بالا می‌رود، استرس بر قسمتی از مغز معامله‌گر حاکم می‌شود که این تسلط استرس بر مغز موجبات ازکارافتادن قسمت پردازشگر مغز را فراهم می‌کند. زمانی که این قسمت پردازش‌کننده اطلاعات به‌واسطه استرس بالا از کار می‌افتد، فضا برای مانور مغز میانی فراهم می‌شود؛ جایی که احساسات محرک جای احساسات واقعی را می‌گیرند. حاکمیت احساسات محرک بر مغز معامله‌گر موجب بروز تصمیمات عجولانه، غیرمنطقی و حتی احساساتی می‌شود که نتایجی جز شکست و ضرر را به دنبال نخواهد داشت.

استفاده درست از ماوس و کامپیوتر، یکی از راه‌های داشتن زندگی سالم برای سرمایه‌گذاران

شاید در نگاه اول کار با ماوس کامپیوتر چندان مشکل‌آفرین به نظر نیاید اما واقعیت چیز دیگری است! رصد لحظه‌ای و مداوم بازار نیازمند کارکردن ساعت‌های طولانی با ماوس و کامپیوتر است به همان دلیل اگر به‌درستی از این وسیله استفاده نشود مشکلات زیادی معامله‌گران بورسی را تهدید می‌کند. از جمله این مشکلات و بیماری‌ها می‌توان به درد دست، درد در قسمت مچ دست، درد بازو، درد گردن، درد شانه، درد کمر و ... اشاره کرد. تصور کنید که اگر قرار باشد چندین ساعت بدون حرکت گردن و دست با سیستم کار شود و در این میان استرس نیز چاشنی کار شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعاً عوارض جبران‌ناپذیری متوجه جسم و روح معامله‌گران می‌شود که نیازمند توجه و البته تصحیح رفتار است.

یکی از راه‌های پیشگیری از عوارض کار طولانی‌مدت با کامپیوتر این است که هرچند دقیقه یک‌بار ماوس را رها کرده و دست خود را ورزش دهید؛ به‌طوری‌که خستگی دست و انگشتان برطرف شود و پس از آن شروع به کار مجدد کنید. همچنین استراحت به چشم در فواصل زمانی مختلف، سلامت بینایی را تأمین می‌کند.

 بر احساسات خود غلبه کنید

به طور طبیعی نوسانات مداوم قیمت‌ها موجب واردشدن حمله‌های عصبی به معامله‌گران می‌شود که البته این موضوع زمانی شدت پیدا می‌کند که سرمایه در حدود ضرر باشد. حال مسئله‌ای که در اینجا حائز اهمیت خواهد بود، کنترل احساسات است؛ برای این منظور پیشنهاد می‌شود که تنها چند تایم معین را برای خود مشخص کنید و در همان لحظه‌ها به سبد سهام خودسر بزنید. بررسی هر لحظه‌ای سبد سهام موجب افزایش حرص و طمع و در نهایت تصمیم‌گیری‌های نادرست می‌شود به همین دلیل است که گفته می‌شود برای تنها دو یا سه بار به فواصل منظم، پورتفوی خود را چک کنید.

در لحظاتی که در حال بررسی نوسان بازار هستید فراموش نکنید که نیابد مدت‌زمان زیادی را صرف پیداکردن الگو کنید بلکه الگویی در این میان سودمند خواهد بود که در همان لحظات اولیه مشاهده نمودار به دست بیاید.

پیاده‌روی و تغذیه مناسب داشته باشید

سلامت ذهن تأثیر مستقیمی بر روند انجام معاملات دارد به همین دلیل انجام اقداماتی به‌منظور حفظ سلامت ذهن بسیار مهم خواهنده می‌شود. پیاده‌روی از جمله اقداماتی است که به داشتن یک ذهن سالم و کارآمد کمک می‌کند که البته این موضوع برای معامله‌گرانی که ساعت‌ها پشت سیستم معاملاتی هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است. از تأثیر تغذیه بر سلامتی ذهن غافل نشوید! استفاده از مواد مغذی موجود در میوه و سبزی موجب آزاد شدن ذهن و همچنین سلامت آن می‌شود به‌طوری‌که بازدهی آن در برابر گرفتن تصمیمات معاملاتی در بورس افزایش پیدا می‌کند.

آموزش و یادگیری اصول بورس و سرمایه گذاری

یادگیری و تلاش در جهت آموزش یکی از مهم ترین کارهایی است که در هر زمینه ای باید انجام دهید. با این کار مسیر خود را روشن کرده و با اطمینان بیشتری در مسیر قدم خواهید گذاشت. یادگیری تحلیل تکنیکال، بنیادی، تابلوخوانی و مدیریت سرمایه تاثیر زیادی در بالا بردن اطلاعات شما و بنابراین کاهش استرس شما خواهد داشت.

برای کاهش هیجانات منفی چه کنیم؟

سبدگردانی و صندوق های سرمایه گذاری یکی از راه های معقول برای کاهش ریسک سرمایه گذاری، تنوع بخشی و همچنین دور شدن از هیجانات معاملات مستقیم است. صندوق ها و شرکت های سبدگردان توسط افراد خبره و حرفه ای مدیریت می شوند و دیگر نیازی به دخالت مستقیم شما در معاملات نیست. سبدگردان اقتصاد بیدار با ارائه راهکارهای تخصصی و ویژه افراد همواره  یکی از بهترین بازدهی ها را برای سرمایه گذاران به ارمغان آورده است.

و در پایان

بازار پرتنش و استرس‌زای بورس موجب بروز اختلالاتی در سلامتی معامله‌گران بورسی شده است که قطعاً تأثیرات مخربی بر جسم، ذهن و تصمیم‌گیری‌های معاملاتی دارد اما در این مسیر چندین عامل وجود دارند که از این اختلالات پیشگیری می‌کنند. از جمله این عوامل می‌توان به بالا بردن اطلاعات بورسی اشاره کرد؛ راهکار آموزشی و کلاس‌های آنلاین بورسی اقتصاد بیدار این شرایط را به طور کامل برای شما فراهم می‌آورد. از دیگر عوامل تأثیرگذار بر سلامت معامله‌گران بورسی، ورزش، استراحت کافی، خواب منظم، تغذیه سالم و ... خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha