تاتو در قرن نوزدهم برای نشان دار کردن زندانیان در زندان ها و ممانعت از فرار آنها انجام می‌شد به این صورت که با هک کردن شماره‌ و یا آرم های مخصوص زندان، بدن زندانیان را نشانه گذاری می کردند.

کلوئید یکی از عوارض شایع " تاتو" است

در قرن حاضر از تاتو برای رفع عیوب و پوشاندن سوختگی ناحیه صورت و یا ابرو استفاده می شود، کسانی که در ناحیه ابرو دچار کم مویی و نقصی هستند با استفاده از این روش مشکلات چهره را پنهان می‌کنند، اما امروزه " تاتو" تنها روشی برای رفع عیوب چهره و بدن نیست بلکه جنبه زیبایی بخشی پیدا کرده است و ما شاهد انجام خط لب ، هاشورابرو وخط چشم از طریق این روش هستیم، علاوه براین افراد تمایل زیادی به طراحی اشکال مختلف بر روی بدن به وسیله "تاتو" پیدا کرده‌اند.

فرآیند تاتو باعث آسیب به اپیدرم، اتصال اپیدرم به پوست و لایه پاپیلاری (بالاترین لایه) درم می شود. تاتو باعث شکستگی پوست می شود و همین موضوع مممکن است باعث عفونت های پوستی و سایر عوارض شود، از جمله: واکنش های آلرژیک.

رنگ های خالکوبی – به ویژه رنگ های قرمز، سبز، زرد و آبی – می توانند باعث واکنش های آلرژیک پوستی مانند بثورات خارش دار در محل تاتو شوند. این ممکن است حتی سال ها پس از انجام خالکوبی رخ دهد.

افرادی که خالکوبی های بیشتری دارند سطوح بالاتری از مولکول های ایمنی از جمله آنتی بادی ها را دارند. با این حال، محققان می گویند آنتی‌بادی‌های بیشتر همیشه به مصونیت بهتر تبدیل نمی‌شوند و هیچ‌کس نمی‌داند که اثرات واقعاً چقدر طول می‌کشد.

دکتر « سیمین ابراهیم زاده» متخصص پوست، مو و زیبایی در گفت و گو با "سلامت نیوز" نکات مفیدی راجع به این روش مطرح کرده‌اند.

اولین آسیبی که " تاتو" ممکن است ایجاد کند چیست؟

"تاتو" همانند تمامی روش های زیبایی در ایران بیشتر از سایر نقاط دنیا انجام می شود و طرفداران زیادی دارد، با توجه به تبلیغاتی که در اینستاگرام و فضای مجازی میشود و روشهای جدید و نوظهوری که برای تاتو معرفی و مورد استفاده قرار می گیرد، می‌توان گفت آمار علاقمندان به این روش زیبایی بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.اما یکی از اشکالاتی که در طول تاریخ به " تاتو" وارد بوده حساسیتی است که به دلیل ورود مواد رنگی به بدن وارد می کند، باید در نظر داشت که رنگ مورد استفاده در تاتو به هر حال یک ماده خارجی است و خیلی از افراد ممکن است که به این ماده حساسیت نشان بدهند.

سلول هایی در بدن ما وجود دارند به نام "ماکروفاژها" این سلول ها، عفونتی که وارد پوست شده را مانند یک مکش از داخل پوست خارج می کنند تا تاثیر کمتری به بافت بزند؛ اما اگر میزان عفونت بیش از حد باشد این "ماکروفاژها" پرمی‌شوند، اما به این دلیل که تعداد آنها محدود است نمی‌توانند عفونت را از بین ببرند. در نتیجه ممکن است رنگ یا عفونت به سیستم ایمنی فرد صدمه برساند، در واقع یکی از مهمترین عوارض تاتو حساسیتی است که به رنگ و یا ماده تزریق شده ایجاد می کند.

عارضه با چه علائمی خود را نشان می‌دهد؟

هر اندازه میزان رنگ به کار رفته در "تاتو" بیشتر باشد امکان صدمه به بدن و ایجاد حساسیت بیشتر است، چون مواد رنگی بیشتر در معرض بدن قرار می گیرند اما اگر عمق تاتو و رنگ سطحی تر باشد سیستم ایمنی کمتر درگیر می‌شود. این عارضه خود را به صورت خارش، قرمزی طولانی مدت و در مواردی گوشت اضافی (کلوئید) نشان می دهد، خانم هایی که تاتوی ابرو کرده‌اند بعد از چند سال در ناحیه تاتو دچار برجستگی ، خارش و قرمزی می شوند. این افراد برای رهایی از عوارض تاتو تنها با برداشتن و پاک کردن ناحیه می‌توانند از شر آن خلاص شوند.

یکی از مشکلاتی که بر اثر تاتو ایجاد می شود عفونت ها هستند، این عارضه می تواند خواسته و یا ناخواسته باشد، به این معنی که یا مواد فاسد باشند و یا تجهیزاتی که برای تاتو استفاده می‌شود نظیر سوزن ها و مخزن رنگ غیربهداشتی بوده و از نوع یک بار مصرف نباشد.

در چه صورتی فرد بر اثر تاتو به ایدز و هپاتیت مبتلا می‌شود؟

این آلودگی ها به چند دسته تقسیم می شود. آلودگی های میکروبی که با ایجاد ترشحات، قرمزی و خونابه در ظرف ۴۸ ساعت اول خود را نشان می‌دهد و اگر درمان نشود پیشرفت می کند و منجر به التهاب پوست، سلولیت وگوشت اضافه می‌شود.

این عفونت‌های پوستی، اگر به موقع درمان نشود منجر به عفونت خون می‌شوند. گاهی تاتو ممکن است باعث یکسری عفونت های جدید مثل هپاتیت و ایدز شود، این مشکل در صورتی بروز پیدا می‌کند که فرد از وسایل یکبار مصرف برای تاتو استفاده نکند، در نتیجه سوزن و یا وسایل آغشته به ویروس، عفونت را به فرد منتقل می‌کند. بنابراین در انجام تاتو حتما باید از ابزارهای یک بار مصرف استفاده کرد.

آیا به طور کلی انجام تاتو را توصیه می‌کنید؟

فردی که سابقه ایجاد حساسیت دارد باید از انجام تاتو صرف نظر کند زیرا ممکن است به مواد رنگی تاتو هم آلرژی داشته باشد، در نتیجه این قضیه برای او ایجاد مشکل کند؛ بنابراین به طور کلی ما تاتو را توصیه نمی کنیم، این روش تنها برای رفع عیوب و نواقصی که در چهره و بدن افراد وجود دارد، بهتر است مورد استفاده قرار گیرد.

گاهی برخی از خانم‌ها برای پنهان کردن خط بخیه در شکم که به دنبال سزارین و یا مشکلات جراحی ایجاد شده به سمت " تاتو" می‌روند اما انجام این کار برای این عده هم مناسب نیست و توصیه نمی‌شود، به این دلیل که ناحیه جراحی خود به خود مستعد ایجاد کلوئید و گوشت اضافه است در نتیجه تاتو ممکن است شانس این قضیه را بیشتر کرده و این منطقه دچار گوشت اضافه شود. در حال حاضر لیزرهایی به بازار آمده که می‌توانند جای خطوط و بخیه‌های جراحی را تا حدودی بهتر کنند؛ این روش ها جایگزین بهتری برای تاتو هستند.

آیا از بین بردن تاتو به راحتی امکان پذیر است؟

امروزه رنگ های متنوعی برای تاتو استفاده می‌شود اما خیلی از این رنگ ها قابلیت پاک شدن به وسیله لیزرهایی که بدون ایجاد زخم آنها را از بین می‌برند، ندارند، لیزرهایی که در حال حاضر وجود دارند بیشتر بر روی تاتو هایی موثر هستند که رنگ مشکی دارند ولی برای از بین بردن تاتوهایی که به رنگ‌های قهوه ای، قرمز و یا نارنجی بوده یا رنگ های دیگری دارند، باید از روشها و لیزرهایی استفاده شود که در اصطلاح لایه برداری می کنند، در نتیجه این لیزرها در ناحیه مورد استفاده پوست را گودتر کرده و مانع از بازسازی آن به حد طبیعی می شود و قسمت هایی که لیزر شده از حد طبیعی کمرنگ تر می‌شوند که ظاهر قشنگی برای فرد نخواهد داشت.

از بین بردن جای تاتو در آرایشگاه‌ها و مراکز غیر معتبر چه مضراتی دارد؟

برخی از افراد برای از بین بردن تاتو از روش‌ها و مراکز نامناسبی نظیر رفتن به آرایشگاه‌ها و موادی که اصطلاحا ریموور نامیده میشه استفاده می کنند این مواد عمدتا پایه اسیدی دارند و پوست را می‌سوزاند در نتیجه با سوزاندن پوست یک لایه از آن برداشته می شود و خطر اسکار (جای زخم ) را به دنبال دارد و ممکن است ایجاد عفونت کند. به علاوه برخی از آرایشگران با استفاده از رنگ سفید یا بژ بر روی ناحیه تاتو مجدد آن را تاتو می کنند، این قضیه باعث می شود که سایه تاتو قبلی از رنگ بژ مشخص باشد و ظاهر زشتی به چهره فرد بدهد. به این دلیل که معمولا این رنگ به میزان زیادی استفاده می‌شود اولاً ناحیه تاتو نسبت به سطح پوست خود را برجسته تر نشان می‌دهد و ثانیا برداشتن آن کار را بسیار دشوار می‌کند. توصیه می‌کنیم افرادی که قبلا تاتو داشته اند و بعد از مدتی قصد پاک کردن آن را دارند، به پزشک متخصص مراجعه کنند تا بهترین اقدام برای آنها انجام شود، رفتن به آرایشگاه و انتخاب پزشکانی که تخصص پوست ندارند یک اشتباه مضاعف است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha