مسئول فنی داروخانه دکتر فراهانی با هشدار درباره کمبود داروهای پرمصرف در کشور ، از افزایش 300 درصدی قیمت برخی داروها خبر داد.

وضعیت عجیب کمبود داروهای پرمصرف در بازار دارویی/ افزایش 300 درصدی قیمت برخی داروها

سلامت نیوز: مسئول فنی داروخانه دکتر فراهانی با هشدار درباره کمبود داروهای پرمصرف در کشور ، از افزایش 300 درصدی قیمت برخی داروها خبر داد.

دکتر فراهانی داروساز و مسئول فنی داروخانه دکتر فراهانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز با هشدار درباره کمبود داروهای پرمصرف در کشور گفت:« یکسری داروهای گوارشی دچار کمبود است از جمله سوکرالفیت که بیش از یک سال است که در خط تولید نیست و در بازار دارویی موجود نیست، یا کلیدینیوم سی و پانکراتین در حد خیلی کم در داروخانه ها توزیع می شود. داروهای خارجی مثل آساکول که برای درمان برخی مشکلات گوارشی است دیگر در بازار موجود نیست تنها به صورت انما است که خیلی کم مصرف است.»


وی در ادامه گفت:« تصور می کنم کمبودهای دارویی بیشتر مربوط به بحث تغییر قیمت داروها است و بعید می دانم این بازار تولید نداشته باشد احتمالا داروها در کارخانه تولید شده یا در پخش است ولی به دلیل بحث قیمتی اجازه فروش ندارند یا به صورت قطره چکانی به بازار تزریق می شود.»

وضعیت عجیب کمبود داروهای پرمصرف در بازار دارویی
وی با بیان اینکه اکثر کمبودهای دارویی مربوط به داروهای ایرانی است، گفت:« یکسری عنوان می کنند مشکل مواد اولیه دارویی دارند ولی عجیب است چراکه داروهایی بوده که اواخر سال گذشته یا اوایل امسال در تیراژ بالا توزیع می شده است ولی این داروها در حال حاضر در بازار موجود نیست. برای بنده که حول و حوش 35 سال سابقه کار داروسازی دارم این وضعیتی که در این یکی دو سال اخیر ایجاد شده است خیلی عجیب است و نمی شود با هیچ چهارچوبی این وضعیت را قضاوت کنید. گمان می کنم کمبود داروها بیشتر مربوط به تغییر و افزایش قیمت باشد.»


وی در ادامه گفت:« وقتی کمبودها را از شرکت های دارویی پیگیری می کنیم می گویند دارویی هست که در انبار شرکت موجود است اما تامین کننده یا توزیع کننده آن را بلاک کرده است بعد از یک مدتی می بینیم این دارو وارد بازار شده اما قیمت آن از مثلا 250 هزارتومان به 370 هزارتومان رسیده است این نشان دهنده ضعف نظارت است دارویی که تولید شده با یک ارز و مواد اولیه ای که قبلا قیمت گذاری و تامین بودجه شده تولید و به مرحله توزیع رسیده است و در مرحله توزیع شرکت تامین کننده کالا را بلاک می کند این تخلف آشکار است.»

افزایش 350 درصدی قیمت برخی داروها
وی گفت:« داروی پریمیدون که یک داروی ضد تشنج است یک زمانی در بازار دارویی موجود نبود و قیمت آن 35 هزارتومان بود اما قیمت آن به یکباره به 200 هزارتومان رسید یا داروی ناپروکسن که یک داروی مسکن و ضد درد است 80 هزارتومان قیمت داشت اما در دوران کرونا مصرف این دارو به یکباره افزایش پیدا کرد و قیمت آن به 285 هزارتومان رسید یعنی یک جهش باورنکردنی در قیمت های دارو رخ داده است، این برمی گردد به آن بحثی که ممکن است یکسری داروها را از حالت استراتژیک خارج کرده اند و سوبسیدی که دولت به دارو می داد برداشته شده و ارزی که برای تامین مواد اولیه این دارو بوده نرخش مسلما عوض شده که شاهد تغییر قیمت 350 درصدی این دارو بوده ایم مسلما ارز این داروها از ارز 4200 تومانی به ارز نیمایی تغییر پیدا کرده است.»


وی افزود:« داروی پریمیدون با اینکه افزایش قیمت داشته اما در بازار به صورت قطره چکانی توزیع می شود.داروی فلوکستین هم همین وضعیت را دارد. اما آیا نیاز یک داروخانه در حد یک جعبه یا دو جعبه از این داروهاست؟! این تعداد دارو را بین چند بیمار می توان توزیع کرد؟ »


دکتر فراهانی گفت:« یکسری اقلام دارویی که قبلا کم مصرف بودند اما در حال حاضر کمبود آنها نمود پیدا کرده است مثل داروی تیوریدازین که داروی بیماران اعصاب و روان است به دلیل اینکه قبلا کم مصرف بوده الان که مراجعه کننده زیاد شده متوجه شدیم این دارو در بازار موجود نیست.»


احتمال خروج برخی داروخانه ها از مدار کار
وی در ادامه گفت:« گاها داروهایی با 4 یا 5 درصد سود برای داروخانه دار به بیمار ارائه می شود پرداخت هزینه این دارو از سوی بیمه به داروخانه 5 ماه هم طول می کشد این از نظر اقتصادی به صرفه نیست و تنها یک حرکت انسانی است وگرنه کسی عقل اقتصادی داشته باشد هیچ موقع در این بخش سرمایه گذاری نمی کند که پول و سرمایه اش را در این بخش بگذارد و اختیارش هم دست سازمان های بیمه گر باشد که هر موقع تمایل داشتند مطالبات داروخانه ها را پرداخت کنند و اخر سر هم از نسخ ایراد گرفته و کسورات اخر ماه تحویل دهند. حذف ارز 4200 تومانی عملا یکسری از داروخانه ها را از مدار کار خارج می کند چون نه توان و نه نیرو دارند و نه می توانند مقاومت کنند.»


حذف نسخه های کاغذی با فشار و تهدید ممکن نیست
وی در ادامه به مشکل الکترونیکی شدن نسخه های کاغذی اشاره کرد و گفت:« سازمان های بیمه گر اجبار کرده اند از اول دی ماه نسخه کاغذای حذف خواهد شد این کار با فشار و تهدید، شدنی نیست، باید شرایط و امکانات و زیرساخت ها را برای پزشک برای اجرای این طرح فراهم کنید، اینترنت رایگان به پزشکان دهید تا تشویق به انجام این کار شوند. با برخی از پزشکان که صحبت می کنیم، می گویند به عنوان مثال اگر در دو ساعت 20 بیمار ویزیت می کنیم وقتی می خواهیم نسخه آنلاین برای بیمار بنویسیم 10 بیمار بیشتر نمی توانیم ویزیت کنیم. یا اینترنت قطع است یا پزشک دارو را می شناسد ولیکن نمی داند کد دارو در سیستم کدام است که داروخانه بیاید همان دارو را با همان کد برای بیمار بارگذاری کند و به بیمار تحویل دهد.»


معضل درگاه های اینترنتی فروش دارو
دکتر فراهانی گفت:« معضل اصلی دیگر درگاه های اینترنتی فروش دارو است که با قیمت های عجیب و بسیار پایین داروها را به فروش می رسانند. به عنوان مثال یک دارو قیمت شرکتی آن 90 هزارتومان است در حالی که این دارو را به عنوان مثال در فلان درگاه اینترنتی با 35 هزارتومان به فروش می رسانند چطور چنین چیزی امکانپذیر است؟ مگر می شود مثلا قیمت خرید حول و حوش 65 هزار تومان شود اما در یک درگاه فروش اینترنتی 35 هزارتومان به فروش برسد؟ کجای سیستم توزیع دارو و مکمل های ما ایراد دارد که چنین اختلاف قیمتی وجود دارد؟ آیا این تقصیر شرکت تولیدکننده است یا تقصیر شرکت توزیع کننده؟ یک نفر این وسط یک دزدی می کند و هیچ کس هم متاسفانه جوابگو نیست.»


وی افزود:« موقع انتخابات صنفی برخی ها سینه سپر می کنند و هر جایی که انتخابات است نفر اول هستند ولی وقتی جایی مشکلات صنفی پیش می آید هیچ کدام حاضر نیستند خود را درگیر این مسئله کنند. وقتی سایت فروش داروی اینترنتی داریم خیلی راحت قابل پیگیری است که این سایت متعلق به چه کسی است و پرسید که این دارو را از کجا تهیه می کنید که به این قیمت می فروشید در حالی که قیمت دولتی آن 90 هزارتومان است؟ اگر بخواهید به سر منشا این کار می رسید ولی عملا هیچ کسی نمی خواهند این کار را انجام دهد و برداشت ما این است که شاید همان هایی که در راس قدرت هم هستند خودشان سهام دار این درگاه های اینترنتی فروش دارو هستند لذا در سیستم نظارت و بازرسی این مسئله گم می شود و هیچ ردی از کسی پیدا نمی شود.»


وی در پایان گفت:« به عنوان یک داروسازی که 35 سال سابقه کار در داروخانه را دارم باید بگویم هر روز که می گذرد عملا کار ما سخت تر می شود و منافع حاصل از کارمان کمتر می شود درگیری ما با بیماران بیشتر می شود و عملا هیچ کسی هم جوابگو نیست. ما سپر بلا هستیم و هیچ ارج و قربی برای داروساز قائل نمی شوند، نه ما را به عنوان کادر درمان می شناسند نه به عنوان گروه های فعال در نقش پزشکی می شناسند، هرجایی که بخواهد کوچکترین منافعی به قشر داروساز برسد عملا داروساز را از چرخه درمان حذف می کنند ولی هرجایی که مجازاتی باشد داروساز نفر اولی است که در چرخه درمان مجازات می شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha