با وارد شدن نام ایران در لیست جهانی کشورهای درگیر واریانت امیکرون بیمارستان‌های همه استان‌ها به دستور وزیر بهداشت به حالت آماده باش درآمدند چون سرعت انتشار ویروس اُمیکرون از سویه‌های قبلی بیشتر است و در یک و نیم روز می‌تواند دو برابر شده و رشد تصاعدی پیدا کند و آمار مبتلایان را بالا ببرد.

آغاز تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای 18 سال به بالا

سلامت نیوز:با وارد شدن نام ایران در لیست جهانی کشورهای درگیر واریانت امیکرون بیمارستان‌های همه استان‌ها به دستور وزیر بهداشت به حالت آماده باش درآمدند چون سرعت انتشار ویروس اُمیکرون از سویه‌های قبلی بیشتر است و در یک و نیم روز می‌تواند دو برابر شده و رشد تصاعدی پیدا کند و آمار مبتلایان را بالا ببرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،وزیر بهداشت می‌گوید در مورد مدارس که به‌صورت نیمه حضوری فعالند، فعلاً به‌همین منوال ادامه پیدا می‌کند؛ اما با توجه شرایط ممکن است تصمیمات ستاد کرونا تغییر کند. هر چند هنوز هیچ نتیجه‌گیری فعالیت شدت بیماری زایی امیکرون با واریانت دلتا وجود ندارد و تجزیه و تحلیل‌ها در این باره ادامه دارد اما متخصصان حوزه سلامت تنها راه در امان ماندن از ابتلای شدید به این واریانت را تزریق دوز بوستر می‌دانند.

حالا به آمار رسمی پوشش دهی واکسیناسیون کرونا در ایران دقت کنید؟ 69/6درصد ایرانی‌ها دوز اول، 59/2درصدشان دوز دوم و تنها 4.4 درصدشان دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند(درصد واکسیناسیون براساس جمعیت 85 میلیونی محاسبه شده است). این یعنی با وجود در دسترس بودن واکسن کرونا و خلوت شدن پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون کماکان کمتر از 5‌درصد افراد بالای 40 سال با وجود فراخوان‌شان برای تزریق دوز سوم اقدام کرده‌اند.


ویروس شناسان تأکید می‌کنند؛ پوشش واکسیناسیون مهم‌تر از نوع واکسن است. روز گذشته همزمان با اخبار فراگیر ورود سویه امیکرون به کشور معاون بهداشت وزارت بهداشت از آغاز تزریق دوز سوم واکسن کرونا به افراد بالای ۱۸ سال خبر داد. دکتر کمال حیدری گفت: تزریق دوز سوم واکسن کرونا برای افراد بالای ۱۸ سال که سه تا چهار ماه از زمان تزریق دوز دوم آنها گذشته باشد، آغاز شده است. اینکه دوز سوم مانند دوزهای اول و دوم یا متفاوت از آنها باشد، هر دو از نظر علمی مورد تأیید است.


 همچنین وزیر بهداشت نیز در اظهار نظری اعلام کرد که واکسیناسیون اتباع افغان علیه کرونا رایگان است این در حالی است که مجموع واکسیناسیون دوز اول، دوم و سوم کرونا در کشور از 113 میلیون دوز فراتر رفته و طبق گفته بهرام عین اللهی؛ به همه مراکز تزریق واکسن اعلام شده است هرشخصی چه ایرانی و چه غیرایرانی که برای دریافت واکسن به آنها مراجعه کرد حتماً از هر نوع واکسنی که تقاضا دارند به آنها تزریق شود.

رئیس جمعیت هلال احمر نیز اعلام کرده است جمعیت هلال احمر آماده افزایش مراکز واکسیناسیون است و در صورت درخواست وزارت بهداشت تعداد این مراکز افزایش پیدا می‌کند. البته پیرحسین کولیوند این را هم گفته است که کنترل‌های مرزی با جدیت دنبال می‌شود و تمامی موارد مشکوک جهت آزمایش به وزارت بهداشت اطلاع داده می‌شود. اما با همه اینها خط اول مقابله با کرونا رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است.

وزیر بهداشت تأکید می‌کند که به‌دلیل قدرت بالای انتشار سویه امیکرون کرونا؛ ماسک بزنید و برای واکسیناسیون اقدام کنید. عادی انگاری مهم‌ترین موضوعی است که ما را به خطر می‌اندازد. بعضاً مشاهده کردیم که افراد و کارمندانی که در یک اتاق هستند و کاری را انجام می‌دهند، فکر می‌کنند که باهم نزدیک بوده و ماسک‌هایشان را برمی‌دارند یا ارباب رجوعی وارد ادارات شده و مشاهده کردند که افراد ماسک ندارند. مهم‌ترین مسأله‌ای که می‌تواند ما را به خطر اندازد همین عادی‌انگاری است.»


در حالیکه مقامات بهداشتی کشور بر مراجعه زودهنگام بر تزریق دوز سوم واکسن پس از گذشت 3 ماه از تزریق دوز دوم تأکید می‌کنند در همین حال وزارت بهداشت نیز دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را مکلف کرده است، تمام مراکز واکسیناسیون‌شان را در کل کشور فعال کنند تا مشابه فعالیت‌شان در چند ماه قبل به همان شکل بتوانند واکسیناسیون را انجام دهند.


شناسایی ویروس امیکرون آن هم چند روز مانده به دورهمی‌های شب یلدا در حالی به نگرانی‌ها دامن زده است که سرایت امیکرون نسبت به ویروس دلتا 3 تا 5 برابر است. این یعنی هرگونه سهل‌انگاری می‌تواند منجربه انتقال ویروس به سالمندان و بیماران خاص شود. در همین زمینه معاون بهداشت وزارت بهداشت اکیداً توصیه می‌کند بیماران خاص و سالمندان بخوبی پروتکل‌ها را رعایت کنند ‌و در تجمعات و میهمانی‌ها حاضر نشوند.

دکتر کمال حیدری گفت: با وجود اثرگذاری واکسن‌ها در کاهش بستری و فوتی‌ها، ولی واکسن به تنهایی مشکل کرونا را حل نمی‌کند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید در کنار تزریق واکسن انجام شود.او با تأکید بر لزوم افزایش خودمراقبتی در افراد، تصریح کرد: محدودیت‌ها کاسته شده است و اگر افراد در محیط جامعه و اماکن تجمعی بدون خود مراقبتی حضور یابند، ممکن است آسیب ببینند. باید گفت تا الان اطلاعات می‌گویند احتمالاً بیماری‌زایی و کشندگی این جهش کمتر از نوع قبلی است اما سرعت انتشار بیشتری دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha